Licencje nie zagrażają konkurencji
Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wyłączenia niektórych kategorii porozumień dotyczących transferu technologii spod zakazu porozumień ograniczających konkurencję
Dnia 13 września 2002 r. weszło w życie Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 lipca 2002 r. w sprawie wyłączenia niektórych kategorii porozumień dotyczących transferu technologii spod zakazu porozumień ograniczających konkurencję (Dz. U. z 2002 r. Nr 137 poz. 1152). Art. 5 Ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów wymienia porozumienia, które są zakazane: „Zakazane są porozumienia, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na rynku właściwym (...)” Spod tego zakazu rozporządzenie wyłącza porozumienia dotyczące korzystania z praw własności przemysłowej, know-how lub praw własności przemysłowej i know-how zawierane między dwoma przedsiębiorcami.
Wyłączenie spod zakazu nie ma zastosowania jeżeli celem lub skutkiem porozumienia jest ograniczenie konkurencji na rynku towarów objętych licencją i uznawanych za ich substytuty, zwłaszcza gdy:
- udział łączny stron porozumienia i ich grup kapitałowych w tym rynku wynosi więcej niż 30%;
- porozumienia między konkurentami dotyczące obowiązku m.in. uiszczania minimalnych opłat licencyjnych przez licencjonobiorcę, jak również porozumienia nakładające na niego obowiązek dokładania najwyższej staranności w celu wytwarzania i wprowadzania na rynek towarów objętych licencją. Skutkiem tych ograniczeń jest bowiem uniemożliwienie licencjonobiorcy korzystania z licencjonowanych technologii.
Rozporządzenie zawiera wykaz klauzul dozwolonych, jak i niedozwolonych. W katalogu klauzul niedozwolonych znajdują się m.in. porozumienia, które ograniczają jedną ze stron w ustalaniu ceny, rabatów, ograniczają możliwość licencjobiorcy konkurowania z licencjonodawcą.
Przepisy rozporządzenia stosuje się także do porozumień zawartych przed dniem jego wejścia w życie.
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Willisch
Lodziarnie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej