Trudna sztuka karmienia

Gastronomia to twardy orzech do zgryzienia. Ale ci, którzy mają mocne zęby, mogą w tej branży odnieść niemały sukces.
Klienci z roku na rok stają się coraz bardziej wymagający. Jedzenie to już nie tylko strawa dla ciała, lecz także dla ducha. Duża w tym zasługa telewizji i programów kulinarnych, które ukształtowały świadomość żywieniową Polaków. Chcemy jeść smacznie, zdrowo i niedrogo. Średnia wartość rachunku w restauracjach wynosi obecnie ok. 35 zł. Za taką kwotę oczekujemy dań, które na długo zapamiętamy i polecimy innym. Nie tak łatwo jednak zyskać uznanie klientów. Należymy do wybrednego narodu, który potrafi surowo oceniać, a każde potknięcie zapamiętuje na bardzo długo. Muszą o tym pomyśleć te osoby, które marzą o własnej restauracji, często utożsamianej z miejscem wiecznej rozrywki i spotkań z przyjaciółmi. Otóż wręcz przeciwnie. Własny lokal to przede wszystkim miejsce intensywnej pracy, gdy w tym samym czasie inni w restauracji miło spędzają czas. Dodatkowo przyjaciele i znajomi nie są zazwyczaj ulubionymi klientami – często liczą na rabaty i szczególne traktowanie, natomiast właściciel musi zarabiać.
Biznes gastronomiczny to też brak wolności oraz dyspozycyjność niemal przez całą dobę przez siedem dni w tygodniu. Nie jest to praca w godzinach 8.00-16.00. Tym bardziej że restauracje największe obroty generują wieczorami i w weekendy. W tym biznesie czas wolny jest luksusem. Muszą się z tym liczyć szczególnie początkujący restauratorzy. Minie przynajmniej kilkanaście miesięcy, zanim lokal nabierze tempa. To jednak nie zwalnia ich z czujności – w końcu pańskie oko najlepiej tuczy konia.
Według GUS, w 2014 roku funkcjonowało w Polsce ponad 65 tys. placówek gastronomicznych. Na dane z ubiegłego roku wciąż czekamy. Jednak od ponad 10 lat branża stopniowo się kurczy. W 2005 roku działało w Polsce ponad 90 tys. lokali. Wbrew pozorom to bardzo dobra wiadomość. Nie chodzi przecież o ilość, ale o jakość. Ubyło przede wszystkim stołówek i barów z mało wyszukaną ofertą. Przybywa za to restauracji i lokali, które serwują coraz bardziej wykwintne dania. Rynek HoReCa należy w Polsce do najbardziej dynamicznych. Aktualnie jego wartość wynosi ok. 25 mld zł i co rok rośnie blisko o 3 proc. Jedną z najczęstszych rozrywek Polaków jest wyjście do knajpy. Jeszcze do niedawna dotyczyło to przede wszystkim mieszkańców dużych miast. Obecnie szybki rozwój gastronomii widoczny jest także w mniejszych miejscowościach. Jest to m.in. zasługa dużych sieci, które zaczęły doceniać lokalne rynki. My otwieramy restauracje Telepizzy w miastach już od 30 tys. mieszkańców. Rozwijamy dwa formaty – restauracje o powierzchni ok. 150 m² oraz lokale nastawione na szybką obsługę klientów w centrach handlowych mniejszych miast (50-80 m²). Potencjał rynku jest duży, ponieważ klientów nam nie brakuje.
Żeby odnieść sukces w gastronomii, potrzebna jest pracowitość, cierpliwość, wrażliwość na potrzeby rynku i elastyczność, by jak najlepiej dopasować się do zmian. Wtedy mamy szansę wyprzedzić konkurencję i stać się ulubieńcem klientów. Warto też się wyróżnić, ale jak to zrobimy, to zależy od lokalnego rynku i naszej wyobraźni. Dobry restaurator musi być też kreatywny! Wówczas rosną szanse na sukces.
ZOBACZ W KATALOGU

Am Am Kebab

Atelier Herosima

Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Berlin Döner Kebap

Beza Krówka Lody rzemieślnicze

Bike Café

Browar Korona

BuBu Bubble Tea

Cafe Słodziak

Candy Pop

Carat Kebab

Chinkalnia

Cochise Burger

Cofix Poland

Crazy Bubble

Cudo Vegan Sushi

Cukiernia Sowa

Cukrem i Solą

Da Grasso

DG Restauracje

Dobra Pączkarnia

Domino’s Pizza

Donuterie

Doskoi

Express Pizza American Style

FABBRICA Italian Comfort Food

Falla

Felix Chicken

Fit Cake

Good Chicken

Gorąco Polecam. Smaki z Piekarni

Grande Pizza

Gruby Benek

Hotdogzna

Japanos

Kashka

Kiss Kim Chi

Koku Sushi

Krowa Mać Burgers

Kurcze Pieczone

Langos

Le Pain Quotidien

Lodolandia & Kołacz

Lody Bonano

Lody Lida

Lviv Croissants

Maxipizza

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Meron

Ministerstwo Śledzia i Wódki

Mniami Ice Cream

Mr. Kebab

New York Hot Dog

New York Pizza Department
Pizzerie

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Night Burger

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pizza Factory

Pizza Hut

Pizzeria Stopiątka

Prosiak Polski Kebab & Fast Food

Przybij Piątaka

Ramen Shop by Sushi Kushi

Sahar Kebab

Salsiccia Pizzeria Napoletana

Sayuri Sushi

So Coffee

Stava

Steiku Haoss

Subway

Sulaiman Kebab

Sushi Bistro

Sushi Burrito

Sushi Kushi

Sushiroll Bistro – restauracje sushi

Szaszłykowo

Taco Bar

Tawerna Pepe Verde

The White Bear Coffee

Tibesti 2Go

Totti Pizza Rzymska

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

United Chicken

Wendy’s

Willisch
Lodziarnie

Young Burger

Yum Yum Kebab

ZapieCKanki

Zapiekankarnia – Zapiekanki, Bajgle, Pizza, Pasta

ŻarWok
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Willisch
Lodziarnie

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej