Przedsiębiorcy cenią leasing

Małe i średnie przedsiębiorstwa coraz częściej decydują się na leasing. W ubiegłym roku sfinansowano w ten sposób inwestycje warte blisko 50 mld zł.
Według danych Związku Polskiego Leasingu, zainteresowanie tą formą dofinansowania w biznesie rośnie z roku na rok. Z podsumowania 2015 r. wynika, że dynamika rynku leasingu rok do roku wyniosła 16,3 proc.
– Branża leasingowa na przestrzeni lat stała się kluczowym źródłem, finansującym potrzeby inwestycyjne polskich przedsiębiorców, napędzających rozwój gospodarczy kraju – mówi Wojciech Rybak, przewodniczący Komitetu Wykonawczego ZPL. – W 2015 r. udzieliliśmy łącznego finansowania o wartości niemal 50 mld zł, podczas gdy rok wcześniej leasingodawcy sfinansowali przedmioty o wartości 42,8 mld zł. W kolejnych latach prognozujemy dalszy wzrost w branży.
Mali biorą więcej
Szacunki ZPL wskazują na to, że w Polsce z usług firm leasingowych korzysta około 500 tys. firm, przy czym kluczowym odbiorcą finansowania, udzielanego przez polskich leasingodawców, są firmy z sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw.
– Dla firm z sektora MMŚP leasing, z uwagi na uproszczone procedury i minimalne oczekiwania dotyczące zabezpieczenia transakcji, jest najważniejszą formą finansowania inwestycji. Potwierdzają to dane Komisji Europejskiej, która w swoim cyklicznym badaniu pyta przedsiębiorców z 28 krajów m.in. o to, czy finansowanie leasingiem jest istotne w działalności ich firm. Pod koniec ubiegłego roku 57 proc. polskich przedsiębiorców zadeklarowało, że leasing jest lub będzie dla nich istotnym źródłem finansowania. Plasuje to Polskę na trzecim miejscu, po Finlandii i Niemczech Co trzeci polski przedsiębiorca zadeklarował, że korzystał w ostatnich sześciu miesiącach z leasingu – dodaje Mieczysław Woźniak, wiceprzewodniczący Komitetu Wykonawczego ZPL, dyrektor zarządu Leaseurope.
Najczęściej przedsiębiorcy leasingują samochody: osobowe, dostawcze i ciężarowe do 3,5 tony. To 37,5 proc. wszystkich inwestycji. Prawie 32 proc. umów leasingowych dotyczyło maszyn i urządzeń (w tym IT), a 27 proc. środków transportu ciężkiego (m.in. ciągników siodłowych, naczep, autobusów).
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Willisch
Lodziarnie

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej