Nie daj się okraść

Problem nieuczciwości pracowników gastronomii jest powszechny. Przekonanie typu: „u mnie wszyscy są uczciwi” jest najczęściej złudne.
Wiele razy zdarzało mi się prawie na siłę przekonywać właściciela lokalu, aby zgodził się na przeprowadzenie tak zwanego audytu sprawdzenia uczciwości. „Przecież nie ma takiej potrzeby” – to była najczęstsza argumentacja. A po wykonanym audycie nierzadko widziałem zdumione twarze osób, które stwierdzały coś w rodzaju: „No czegoś takiego to ja bym się nigdy nie spodziewał!”.
Pamiętaj, że nieuczciwość pracowników to nie tylko brak rejestrowania transakcji czy wynoszenie towaru. To też kradzież kluczowych danych firmy, receptur, baz danych klientów. To również sprzedaż poza lokalem (np. organizacja cateringu bezpośrednio przez kelnera dla twojego klienta, omijając restaurację) oraz kradzież robocizny (na przykład rejestrowanie godzin pracy, których tak naprawdę nie było). Nieuczciwość również może istnieć wśród kierownictwa lokalu, z wykorzystaniem zmowy z pracownikami, gośćmi lub dostawcami towarów i usług (np. konserwatorami sprzętu).
Dlaczego tak ważne jest przeciwdziałanie nieuczciwości? Jasne – to twoje pieniądze. Wypływają z twojej kieszeni, więc trzeba je chronić. Ale są i inne powody. Ukradzionego towaru może zabraknąć do przygotowania ważnego bankietu. Serwowanie rozcieńczonego alkoholu (w celu ukrycia złodziejstwa) może spowodować utratę gości i złą renomę twojego lokalu. Nieuczciwi pracownicy, zamiast myśleć o dobrej pracy, koncentrują się na wymyślaniu kolejnych metod kradzieży. Kradzież na dużą skalę wcześniej lub później cię zrujnuje.
Jak przeciwdziałać nieuczciwości pracowniczej? Po pierwsze, zwracaj uwagę na uczciwość pracownika już w momencie rekrutacji. Zadawaj pytania pomagające ocenić go w tym aspekcie oraz otwarcie mów o tym, że nie akceptujesz nieuczciwości. W umowach z pracownikami uwzględnij klauzule odpowiedzialności w przypadku wykrycia zaboru mienia oraz możliwość kontroli osobistej oraz szafek pracowniczych. Rozmawiaj na spotkaniach pracowniczych o nieuczciwości. Dobrze jest, aby wszyscy wiedzieli, że masz świadomość tego problemu.
Gdy wykryjesz nieuczciwość, postępuj zdecydowanie, nigdy nie toleruj nawet drobnych kradzieży. I pamiętaj – jeśli po okresie pobłażania zabierzesz się do problemu nieuczciwości w swoim lokalu, może będziesz zmuszony zwolnić kilku pracowników (może nawet tych najlepszych). Licz się też z odejściem części personelu, który nie widzi dalej możliwości pozyskiwania dodatkowych, szemranych dochodów. Dlatego zanim zabierzesz się do tego tematu, pomyśl, jak rozwiążesz możliwą zwiększoną rotację personelu. To, niestety, efekt uboczny „porządków”.
ZOBACZ W KATALOGU

Am Am Kebab

Atelier Herosima

Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Berlin Döner Kebap

Beza Krówka Lody rzemieślnicze

Bike Café

Browar Korona

BuBu Bubble Tea

Cafe Słodziak

Candy Pop

Carat Kebab

Chinkalnia

Cochise Burger

Cofix Poland

Crazy Bubble

Cudo Vegan Sushi

Cukiernia Sowa

Cukrem i Solą

Da Grasso

DG Restauracje

Dobra Pączkarnia

Domino’s Pizza

Donuterie

Doskoi

Express Pizza American Style

FABBRICA Italian Comfort Food

Falla

Felix Chicken

Fit Cake

Good Chicken

Gorąco Polecam. Smaki z Piekarni

Grande Pizza

Gruby Benek

Hotdogzna

Japanos

Kashka

Kiss Kim Chi

Koku Sushi

Krowa Mać Burgers

Kurcze Pieczone

Langos

Le Pain Quotidien

Lodolandia & Kołacz

Lody Bonano

Lody Lida

Lviv Croissants

Maxipizza

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Meron

Ministerstwo Śledzia i Wódki

Mniami Ice Cream

Mr. Kebab

New York Hot Dog

New York Pizza Department
Pizzerie

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Night Burger

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pizza Factory

Pizza Hut

Pizzeria Stopiątka

Prosiak Polski Kebab & Fast Food

Przybij Piątaka

Ramen Shop by Sushi Kushi

Sahar Kebab

Salsiccia Pizzeria Napoletana

Sayuri Sushi

So Coffee

Stava

Steiku Haoss

Subway

Sulaiman Kebab

Sushi Bistro

Sushi Burrito

Sushi Kushi

Sushiroll Bistro – restauracje sushi

Szaszłykowo

Taco Bar

Tawerna Pepe Verde

The White Bear Coffee

Tibesti 2Go

Totti Pizza Rzymska

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

United Chicken

Wendy’s

Willisch
Lodziarnie

Young Burger

Yum Yum Kebab

ZapieCKanki

Zapiekankarnia – Zapiekanki, Bajgle, Pizza, Pasta

ŻarWok
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Willisch
Lodziarnie
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej