Sposób na dłużnika

Polskie firmy coraz częściej pukają do drzwi firm faktoringowych.
Przedsiębiorcy znad Wisły finansują się przede wszystkim z własnych środków i w bardzo ograniczonym zakresie korzystają z produktów bankowych. Przez lata z przebiciem się do świadomości polskiego biznesu miały firmy oferujące bardziej złożone narzędzia finansowe. Ostatnie dane pokazują jednak zmianę trendu.
Coraz więcej zwolenników zdobywa bowiem faktoring. Jego istota polega na tym, że instytucja finansowa nabywa w drodze cesji od przedsiębiorstwa niewymagalne roszczenia o zapłatę zobowiązań. Mówiąc prostym językiem, firma, która obawia się, że dany kontrahent nie opłaci należności w terminie (lub w ogóle) udaje się do firmy faktoringowej, a ta po prostu odkupuje dany dług. Czyni to z pewnym dyskontem, czyli płaci mniej, niż nominalna wartość długu, a później sama dochodzi pełnej roszczeń od kontrahenta, zarabiając na różnicy.
Faktoring okazuje się rozwiązaniem w sam raz na okres spowolnienia, kiedy to zatory płatnicze stają się zmorą przedsiębiorstw. Potwierdzają to dane Polskiego Związku Faktorów. W pierwszym kwartale 2014 obroty firm faktoringowych wzrosły o 16,3 proc. w skali roku. W tym czasie przy użyciu faktoringu sfinansowano wierzytelności o łącznej wartości 24,2 mld zł. W całym 2013 roku dynamika sięgnęła 15,5 proc., a suma opłaconych wierzytelności 0 blisko 96 mld zł.
- W dobie utrudnionego dostępu do tradycyjnych źródeł zewnętrznego finansowania zalety faktoringu doceniają zarówno małe firmy, jak i duże korporacje. Factoring jest instrumentem, który rzeczywiście zabezpiecza dopływ funduszy dla firm i okazuje się być elastycznym narzędziem wspierającym działalność przedsiębiorstw – mówi Stanisław Atanasow, prezes Crédit Agricole Commercial Finance Polska.
(gum)
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Willisch
Lodziarnie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej