Kto się boi e-faktury?

Do końca 2020 roku elektroniczna faktura ma być główną metodą fakturowania w Europie.
Zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej w ciągu sześciu najbliższych lat przedsiębiorcy w całej Unii powinni sukcesywnie rezygnować z papierowych faktur na rzecz faktur elektronicznych. W Polsce może być z tym problem, bo chociaż wiemy czym jest e-faktura, to jakoś nie potrafimy docenić jej zalet.
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez TNS OBOP na zlecenie Koalicji „Wybieram e-faktury”, Polacy do tematu faktur elektronicznych podchodzą niechętnie. Prawie połowa badanych deklaruje, że woli mieć wszystkie dokumenty na papierze. Jedna trzecia natomiast skarży się, że ma problemy z odczytywaniem faktur. Polacy obawiają się także, że korzystając z dokumentów księgowych w formie elektronicznej nie będą pamiętać o swoich zobowiązaniach (28 proc.). W tej grupie dominują głównie osoby młode: 38 proc. respondentów poniżej 34 roku życia oraz 31,5 proc. respondentów w wieku 35-54 lata.
- Wdrażanie systemu fakturowania elektronicznego w Polsce przebiega powoli. Już od kilku lat jesteśmy na ostatnim miejscu w Europie, jeśli chodzi o udział faktur elektronicznych w fakturowaniu ogółem. Zaledwie 10 procent wystawianych dokumentów w Polsce to faktury elektroniczne, podczas gdy w Wielkiej Brytanii odsetek ten wynosi 90 proc. Polska musi dogonić pod tym względem inne państwa europejskie. Jednak żeby się tak stało oprócz precyzyjnych przepisów prawnych potrzebna jest edukacja społeczeństwa na temat korzyści wynikających ze stosowania e-faktur – mówi Przemysław Pruszyński, ekspert z dep. prawnego Konfederacji Lewiatan.
Tymczasem e-faktura jest tak samo ważna, jak faktura papierowa. Może być przechowywana na dedykowanym portalu internetowym, na dysku komputera, albo w pamięci przenośnej. Faktura musi być zapisana w formacie, który będzie można odczytać przez przedstawicieli Urzędu Skarbowego. Badania TNS OBOP pokazują, że ponad połowa użytkowników elektronicznych faktur jako ich główną zaletę podaje możliwość otrzymywania i opłacania faktur przez internet. Ważny jest też krótszy czas otrzymania faktury oraz aspekty ekologiczne – oszczędność papieru, czy energii elektrycznej.
(mak)
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Willisch
Lodziarnie

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej