Zrzeszająca 2,5 tys. podmiotów organizacja pracodawców Business Centre Club zapytała swoich członków o to, jak oceniają kondycję swoich firm w 2013 i czego spodziewają się w 2014 roku. Gdyby koniunkturę w biznesie oceniać na podstawie wyników ankiet – to można śmiało stwierdzić, że spowolnienie staje się już tylko złym wspomnieniem.
70 proc. badanych stwierdziło, że w 2013 roku kondycja ich firm była dobra lub bardzo dobra. Tylko 6 proc. opisało ją negatywnie. Podobny wynik zanotowano w ankiecie na koniec 2012 roku. Teraz jednak znacznie lepiej wypadły prognozy dotyczące przyszłej sytuacji firm. Blisko 2 na 3 przedsiębiorców spodziewa się, że 2014 będzie lepszy niż rok poprzedni, co do 2013 takie nadzieje żywiło niecałe 20 proc. przedsiębiorców.
Oczekiwanie poprawy kondycji firmy idzie jednak w parze z oczekiwaniem wzrostów kosztów prowadzenia działalności i podatków. Spodziewa się ich blisko 60 proc. ankietowanych. 44 proc. planuje w 2014 roku więcej inwestować, w znaczącej większości (86 proc.) ze środków własnych. Blisko połowa firm chce też zwiększyć zatrudnienie i poziom wynagrodzeń. Jeśli zaś chodzi o zagrożenia, jakie firmy dostrzegają w swoim otoczeniu gospodarczym, to na pierwszym miejscu wymieniane były presja konkurencyjna na ceny i marże zysku (69 proc.) oraz niski popyt wewnętrzny (44 proc.)
Marek Goliszewski, prezes Business Centre Club przestrzega przed nadmiernym optymizmem.
- Przedsiębiorcy dostrzegają więcej światła w tunelu niż przed rokiem. Walczących na rynkach przedsiębiorców musi napędzać wiara w dobrą przyszłość. Oczywiście, nie wszyscy, ale planują inwestycje, zwiększenie zatrudnienia i podwyżki dla pracowników, pomimo wzrostu różnych obciążeń i podatków – mówi Marek Goliszewski. - Jednocześnie przedsiębiorcy dostrzegają wiele zagrożeń: spadek inwestycji publicznych, ryzyko kursowe, zbyt wysokie koszty zatrudnienia, zatory płatnicze generowane przez sferę budżetową, korupcję.
Goliszewski wskazuje też, jakich ułatwień oczekują przedsiębiorcy ze strony rządzących.
- To jest w gruncie rzeczy ostatni moment, w którym rząd Donalda Tuska może przeprowadzić reformy, aby wyzwolić energię społeczną. Co należy robić? W skali makro jest to przede wszystkim obniżanie długu publicznego i wyjście z nadmiernego deficytu budżetowego, ponieważ mogą zostać nam wstrzymane środki europejskie, a bez nich nie ruszymy gospodarczo dalej. W skali mikro konieczna jest likwidacja przepisów krępujących firmy jak choćby kolejne wyłączenia kosztów uzyskania przychodów z wydatków które ponosi firma, niekorzystne zmiany w rozliczaniu podatku VAT, brak dostatecznych zachęt do inwestowania, uciążliwe kontrole, za dużo licencji, biurokracja, dziurawe prawo – wymienia założyciel organizacji.
Badanie przeprowadzono w gronie, w którym dominują firmy zatrudniające powyżej 50 pracowników (65 proc.). Mikroprzedsiębiorstwa stanowią 10 proc. tej grupy. Co trzecia firma działa w przemyśle, a w usługach i handlu odpowiednio 27 i 20 proc. Również blisko co trzecie przedsiębiorstwo zarejestrowane jest w województwie mazowieckim.
(gum)
[authors] => Array ( [0] => Array ( [author_id] => 181 [author_pid] => 1046 [author_name] => Grzegorz Morawski [authortype_id] => 1 [author_info] => [author_position] => dziennikarz [author_email] => gmorawski@franchising.pl [author_profile] =>Grzegorz Morawski obserwuje i opisuje rynek pomysłów na biznes od 2009 roku. Jako dziennikarz portalu Franchising.pl i Własny Biznes Franchising opisuje tajniki współpracy we franczyzie, w każdym artykule starając się odpowiadać na nurtujące wszystkich przedsiębiorczych pytanie: jaki biznes się opłaca? Swoje zainteresowania rynkiem franczyzy rozwija w ramach studiów doktoranckich w Szkole Głównej Handlowej. Jest autorem publikacji naukowych z zarządzania systemami sieciowymi, a także współtwórcą Raportu o franczyzie PROFIT system. Jego felietony i komentarze można znaleźć również na jego profilu w serwisie Twitter oraz na portalu Natemat.pl.
[display_author] => 0 [author_type] => dziennikarze [twitter_link] => https://twitter.com/GregMoraw [linkedin_link] => https://www.linkedin.com/in/grzegorz-morawski-phd-04a198a8/ [author_photo] => Array ( [pid] => 113313 [itemserver_id] => 37087 [img_width] => 225 [img_height] => 300 [path] => e10/d9c/grzegorz-morawski-dziennikarz-franchising.jpg [mime] => image/jpeg [country_item] => pl [title] => [description] => [alt] => ) [author_name_url] => grzegorz-morawski ) ) [link] => /moja-firma/8250/swiatelko-tunelu/ [articletype] => Array ( [articletype_name] => biznes [articletype_superior] => 2 [permanent] => 0 [display_author] => 1 [link] => 63 [advertising] => 0 [articletype_name_url] => biznes ) [images] => Array ( [first] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 73241 [country_item] => pl [description] => Nastroje w biznesie się poprawiają. Blisko 60 proc. firm uważa, że 2014 rok będzie lepszy niż poprzedni. [path] => 37a/36b/znak_drogowskaz_firma.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 330 [img_height] => 330 [itemserver_id] => 22646 ) ) [article] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 73796 [country_item] => pl [description] => Nastroje w biznesie się poprawiają. Blisko 60 proc. firm uważa, że 2014 rok będzie lepszy niż poprzedni. [path] => 5ff/fbc/wspolnicy_biznesmen2.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 300 [img_height] => 389 [itemserver_id] => 23228 ) ) ) [og_image] => 5ff/fbc/wspolnicy_biznesmen2.jpg [article_date_formated] => 22.01.2014 [article_day] => Środa [article_img] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 73796 [country_item] => pl [description] => Nastroje w biznesie się poprawiają. Blisko 60 proc. firm uważa, że 2014 rok będzie lepszy niż poprzedni. [path] => 5ff/fbc/wspolnicy_biznesmen2.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 300 [img_height] => 389 [itemserver_id] => 23228 ) ) [article_alt] => ) [images] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 73796 [country_item] => pl [description] => Nastroje w biznesie się poprawiają. Blisko 60 proc. firm uważa, że 2014 rok będzie lepszy niż poprzedni. [path] => 5ff/fbc/wspolnicy_biznesmen2.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 300 [img_height] => 389 [itemserver_id] => 23228 ) ) [imagesCount] => 1 [book] => Array ( ) [brands] => Array ( ) )Światełko w tunelu

Business Centre Club zapytał przedsiębiorców, jaki będzie 2014 rok. Odpowiedzi budzą optymizm.
Zrzeszająca 2,5 tys. podmiotów organizacja pracodawców Business Centre Club zapytała swoich członków o to, jak oceniają kondycję swoich firm w 2013 i czego spodziewają się w 2014 roku. Gdyby koniunkturę w biznesie oceniać na podstawie wyników ankiet – to można śmiało stwierdzić, że spowolnienie staje się już tylko złym wspomnieniem.
70 proc. badanych stwierdziło, że w 2013 roku kondycja ich firm była dobra lub bardzo dobra. Tylko 6 proc. opisało ją negatywnie. Podobny wynik zanotowano w ankiecie na koniec 2012 roku. Teraz jednak znacznie lepiej wypadły prognozy dotyczące przyszłej sytuacji firm. Blisko 2 na 3 przedsiębiorców spodziewa się, że 2014 będzie lepszy niż rok poprzedni, co do 2013 takie nadzieje żywiło niecałe 20 proc. przedsiębiorców.
Oczekiwanie poprawy kondycji firmy idzie jednak w parze z oczekiwaniem wzrostów kosztów prowadzenia działalności i podatków. Spodziewa się ich blisko 60 proc. ankietowanych. 44 proc. planuje w 2014 roku więcej inwestować, w znaczącej większości (86 proc.) ze środków własnych. Blisko połowa firm chce też zwiększyć zatrudnienie i poziom wynagrodzeń. Jeśli zaś chodzi o zagrożenia, jakie firmy dostrzegają w swoim otoczeniu gospodarczym, to na pierwszym miejscu wymieniane były presja konkurencyjna na ceny i marże zysku (69 proc.) oraz niski popyt wewnętrzny (44 proc.)
Marek Goliszewski, prezes Business Centre Club przestrzega przed nadmiernym optymizmem.
- Przedsiębiorcy dostrzegają więcej światła w tunelu niż przed rokiem. Walczących na rynkach przedsiębiorców musi napędzać wiara w dobrą przyszłość. Oczywiście, nie wszyscy, ale planują inwestycje, zwiększenie zatrudnienia i podwyżki dla pracowników, pomimo wzrostu różnych obciążeń i podatków – mówi Marek Goliszewski. - Jednocześnie przedsiębiorcy dostrzegają wiele zagrożeń: spadek inwestycji publicznych, ryzyko kursowe, zbyt wysokie koszty zatrudnienia, zatory płatnicze generowane przez sferę budżetową, korupcję.
Goliszewski wskazuje też, jakich ułatwień oczekują przedsiębiorcy ze strony rządzących.
- To jest w gruncie rzeczy ostatni moment, w którym rząd Donalda Tuska może przeprowadzić reformy, aby wyzwolić energię społeczną. Co należy robić? W skali makro jest to przede wszystkim obniżanie długu publicznego i wyjście z nadmiernego deficytu budżetowego, ponieważ mogą zostać nam wstrzymane środki europejskie, a bez nich nie ruszymy gospodarczo dalej. W skali mikro konieczna jest likwidacja przepisów krępujących firmy jak choćby kolejne wyłączenia kosztów uzyskania przychodów z wydatków które ponosi firma, niekorzystne zmiany w rozliczaniu podatku VAT, brak dostatecznych zachęt do inwestowania, uciążliwe kontrole, za dużo licencji, biurokracja, dziurawe prawo – wymienia założyciel organizacji.
Badanie przeprowadzono w gronie, w którym dominują firmy zatrudniające powyżej 50 pracowników (65 proc.). Mikroprzedsiębiorstwa stanowią 10 proc. tej grupy. Co trzecia firma działa w przemyśle, a w usługach i handlu odpowiednio 27 i 20 proc. Również blisko co trzecie przedsiębiorstwo zarejestrowane jest w województwie mazowieckim.
(gum)
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Willisch
Lodziarnie

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Alior Bank Partner
Placówki bankowe
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej