Array ( [article] => Array ( [pid] => 40874 [country] => pl [article_id] => 8250 [article_date] => 2014-01-22 [articletype_id] => 28 [article_title] => Światełko w tunelu [article_intro] => Business Centre Club zapytał przedsiębiorców, jaki będzie 2014 rok. Odpowiedzi budzą optymizm. [article_www] => 1 [add] => 0 [companytype_id] => 0 [img_photo_description] => Nastroje w biznesie się poprawiają. Blisko 60 proc. firm uważa, że 2014 rok będzie lepszy niż poprzedni. [secret] => scrtkd39c97f55f3dbc4fcaa89de5cbf9e91e [fb_savedforms_id] => 0 [slug] => [learn_about] => [conclusions] => [figures_text] => [figures_number] => [active] => 1 [sector_name] => [book_id] => [book_type] => [article_title_url] => swiatelko-tunelu [article_title_striped] => Światełko w tunelu [dir] => my-company [article_text_photo] =>

Zrzeszająca 2,5 tys. podmiotów organizacja pracodawców Business Centre Club zapytała swoich członków o to, jak oceniają kondycję swoich firm w 2013 i czego spodziewają się w 2014 roku. Gdyby koniunkturę w biznesie oceniać na podstawie wyników ankiet – to można śmiało stwierdzić, że spowolnienie staje się już tylko złym wspomnieniem.

70 proc. badanych stwierdziło, że w 2013 roku kondycja ich firm była dobra lub bardzo dobra. Tylko 6 proc. opisało ją negatywnie. Podobny wynik zanotowano w ankiecie na koniec 2012 roku. Teraz jednak znacznie lepiej wypadły prognozy dotyczące przyszłej sytuacji firm. Blisko 2 na 3 przedsiębiorców spodziewa się, że 2014 będzie lepszy niż rok poprzedni, co do 2013 takie nadzieje żywiło niecałe 20 proc. przedsiębiorców.

Partner promotion – discover more
Sponsored • Example Partner

Oczekiwanie poprawy kondycji firmy idzie jednak w parze z oczekiwaniem wzrostów kosztów prowadzenia działalności i podatków. Spodziewa się ich blisko 60 proc. ankietowanych. 44 proc. planuje w 2014 roku więcej inwestować, w znaczącej większości (86 proc.) ze środków własnych. Blisko połowa firm chce też zwiększyć zatrudnienie i poziom wynagrodzeń. Jeśli zaś chodzi o zagrożenia, jakie firmy dostrzegają w swoim otoczeniu gospodarczym, to na pierwszym miejscu wymieniane były presja konkurencyjna na ceny i marże zysku (69 proc.) oraz niski popyt wewnętrzny (44 proc.)

Marek Goliszewski, prezes Business Centre Club przestrzega przed nadmiernym optymizmem.
- Przedsiębiorcy dostrzegają więcej światła w tunelu niż przed rokiem. Walczących na rynkach przedsiębiorców musi napędzać wiara w dobrą przyszłość. Oczywiście, nie wszyscy, ale planują inwestycje, zwiększenie zatrudnienia i podwyżki dla pracowników, pomimo wzrostu różnych obciążeń i podatków – mówi Marek Goliszewski. - Jednocześnie przedsiębiorcy dostrzegają wiele zagrożeń: spadek inwestycji publicznych, ryzyko kursowe, zbyt wysokie koszty zatrudnienia, zatory płatnicze generowane przez sferę budżetową, korupcję.

Goliszewski wskazuje też, jakich ułatwień oczekują przedsiębiorcy ze strony rządzących.
- To jest w gruncie rzeczy ostatni moment, w którym rząd Donalda Tuska może przeprowadzić reformy, aby wyzwolić energię społeczną. Co należy robić? W skali makro jest to przede wszystkim obniżanie długu publicznego i wyjście z nadmiernego deficytu budżetowego, ponieważ mogą zostać nam wstrzymane środki europejskie, a bez nich nie ruszymy gospodarczo dalej. W skali mikro konieczna jest likwidacja przepisów krępujących firmy jak choćby kolejne wyłączenia kosztów uzyskania przychodów z wydatków które ponosi firma, niekorzystne zmiany w rozliczaniu podatku VAT, brak dostatecznych zachęt do inwestowania, uciążliwe kontrole, za dużo licencji, biurokracja, dziurawe prawo – wymienia założyciel organizacji.

Badanie przeprowadzono w gronie, w którym dominują firmy zatrudniające powyżej 50 pracowników (65 proc.). Mikroprzedsiębiorstwa stanowią 10 proc. tej grupy. Co trzecia firma działa w przemyśle, a w usługach i handlu odpowiednio 27 i 20 proc. Również blisko co trzecie przedsiębiorstwo zarejestrowane jest w województwie mazowieckim.

(gum)

[authors] => Array ( [0] => Array ( [author_id] => 181 [author_pid] => 1046 [author_name] => Grzegorz Morawski [authortype_id] => 1 [author_info] => [author_position] => dziennikarz [author_email] => gmorawski@franchising.pl [author_profile] =>

Grzegorz Morawski obserwuje i opisuje rynek pomysłów na biznes od 2009 roku. Jako dziennikarz portalu Franchising.pl i Własny Biznes Franchising opisuje tajniki współpracy we franczyzie, w każdym artykule starając się odpowiadać na nurtujące wszystkich przedsiębiorczych pytanie: jaki biznes się opłaca? Swoje zainteresowania rynkiem franczyzy rozwija w ramach studiów doktoranckich w Szkole Głównej Handlowej. Jest autorem publikacji naukowych z zarządzania systemami sieciowymi, a także współtwórcą Raportu o franczyzie PROFIT system. Jego felietony i komentarze można znaleźć również na jego profilu w serwisie Twitter oraz na portalu Natemat.pl.

[display_author] => 0 [author_type] => dziennikarze [twitter_link] => https://twitter.com/GregMoraw [linkedin_link] => https://www.linkedin.com/in/grzegorz-morawski-phd-04a198a8/ [author_photo] => Array ( [pid] => 113313 [itemserver_id] => 37087 [img_width] => 225 [img_height] => 300 [path] => e10/d9c/grzegorz-morawski-dziennikarz-franchising.jpg [mime] => image/jpeg [country_item] => pl [title] => [description] => [alt] => ) [author_name_url] => grzegorz-morawski ) ) [link] => /moja-firma/8250/swiatelko-tunelu/ [articletype] => Array ( [articletype_name] => biznes [articletype_superior] => 2 [permanent] => 0 [display_author] => 1 [link] => 63 [advertising] => 0 [articletype_name_url] => biznes ) [images] => Array ( [first] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 73241 [country_item] => pl [description] => Nastroje w biznesie się poprawiają. Blisko 60 proc. firm uważa, że 2014 rok będzie lepszy niż poprzedni. [path] => 37a/36b/znak_drogowskaz_firma.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 330 [img_height] => 330 [itemserver_id] => 22646 ) ) [article] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 73796 [country_item] => pl [description] => Nastroje w biznesie się poprawiają. Blisko 60 proc. firm uważa, że 2014 rok będzie lepszy niż poprzedni. [path] => 5ff/fbc/wspolnicy_biznesmen2.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 300 [img_height] => 389 [itemserver_id] => 23228 ) ) ) [og_image] => 5ff/fbc/wspolnicy_biznesmen2.jpg [article_date_formated] => 22.01.2014 [article_day] => Środa [article_img] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 73796 [country_item] => pl [description] => Nastroje w biznesie się poprawiają. Blisko 60 proc. firm uważa, że 2014 rok będzie lepszy niż poprzedni. [path] => 5ff/fbc/wspolnicy_biznesmen2.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 300 [img_height] => 389 [itemserver_id] => 23228 ) ) [article_alt] => ) [images] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 73796 [country_item] => pl [description] => Nastroje w biznesie się poprawiają. Blisko 60 proc. firm uważa, że 2014 rok będzie lepszy niż poprzedni. [path] => 5ff/fbc/wspolnicy_biznesmen2.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 300 [img_height] => 389 [itemserver_id] => 23228 ) ) [imagesCount] => 1 [book] => Array ( ) [brands] => Array ( ) )

Światełko w tunelu

Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Zrzeszająca 2,5 tys. podmiotów organizacja pracodawców Business Centre Club zapytała swoich członków o to, jak oceniają kondycję swoich firm w 2013 i czego spodziewają się w 2014 roku. Gdyby koniunkturę w biznesie oceniać na podstawie wyników ankiet – to można śmiało stwierdzić, że spowolnienie staje się już tylko złym wspomnieniem.

70 proc. badanych stwierdziło, że w 2013 roku kondycja ich firm była dobra lub bardzo dobra. Tylko 6 proc. opisało ją negatywnie. Podobny wynik zanotowano w ankiecie na koniec 2012 roku. Teraz jednak znacznie lepiej wypadły prognozy dotyczące przyszłej sytuacji firm. Blisko 2 na 3 przedsiębiorców spodziewa się, że 2014 będzie lepszy niż rok poprzedni, co do 2013 takie nadzieje żywiło niecałe 20 proc. przedsiębiorców.

Partner promotion – discover more
Sponsored • Example Partner

Oczekiwanie poprawy kondycji firmy idzie jednak w parze z oczekiwaniem wzrostów kosztów prowadzenia działalności i podatków. Spodziewa się ich blisko 60 proc. ankietowanych. 44 proc. planuje w 2014 roku więcej inwestować, w znaczącej większości (86 proc.) ze środków własnych. Blisko połowa firm chce też zwiększyć zatrudnienie i poziom wynagrodzeń. Jeśli zaś chodzi o zagrożenia, jakie firmy dostrzegają w swoim otoczeniu gospodarczym, to na pierwszym miejscu wymieniane były presja konkurencyjna na ceny i marże zysku (69 proc.) oraz niski popyt wewnętrzny (44 proc.)

Marek Goliszewski, prezes Business Centre Club przestrzega przed nadmiernym optymizmem.
- Przedsiębiorcy dostrzegają więcej światła w tunelu niż przed rokiem. Walczących na rynkach przedsiębiorców musi napędzać wiara w dobrą przyszłość. Oczywiście, nie wszyscy, ale planują inwestycje, zwiększenie zatrudnienia i podwyżki dla pracowników, pomimo wzrostu różnych obciążeń i podatków – mówi Marek Goliszewski. - Jednocześnie przedsiębiorcy dostrzegają wiele zagrożeń: spadek inwestycji publicznych, ryzyko kursowe, zbyt wysokie koszty zatrudnienia, zatory płatnicze generowane przez sferę budżetową, korupcję.

Goliszewski wskazuje też, jakich ułatwień oczekują przedsiębiorcy ze strony rządzących.
- To jest w gruncie rzeczy ostatni moment, w którym rząd Donalda Tuska może przeprowadzić reformy, aby wyzwolić energię społeczną. Co należy robić? W skali makro jest to przede wszystkim obniżanie długu publicznego i wyjście z nadmiernego deficytu budżetowego, ponieważ mogą zostać nam wstrzymane środki europejskie, a bez nich nie ruszymy gospodarczo dalej. W skali mikro konieczna jest likwidacja przepisów krępujących firmy jak choćby kolejne wyłączenia kosztów uzyskania przychodów z wydatków które ponosi firma, niekorzystne zmiany w rozliczaniu podatku VAT, brak dostatecznych zachęt do inwestowania, uciążliwe kontrole, za dużo licencji, biurokracja, dziurawe prawo – wymienia założyciel organizacji.

Badanie przeprowadzono w gronie, w którym dominują firmy zatrudniające powyżej 50 pracowników (65 proc.). Mikroprzedsiębiorstwa stanowią 10 proc. tej grupy. Co trzecia firma działa w przemyśle, a w usługach i handlu odpowiednio 27 i 20 proc. Również blisko co trzecie przedsiębiorstwo zarejestrowane jest w województwie mazowieckim.

(gum)

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €