Kiedy wystawić paragon lub fakturę?

Istotna dla właścicieli e-sklepów jest data dostarczenia towaru.
Jedną z głównych cech e-sprzedaży jest szybkość transakcji. Może zdarzyć się tak, że e-przedsiębiorca już 2 stycznia stanie przed dylematem rozliczania podatków według nowych zasad. Początek roku to zawsze czas, kiedy podatnicy gorączkowo szukają informacji na temat zmian podatkowych. Z tej przyczyny warto już dziś poznać nowe zasady rozliczeń sprzedaży w sieci.
Moment podatkowy
Likwidacja przepisu regulującego sprzedaż z zapłatą za zaliczeniem pocztowym, niestety, nie wyeliminuje wątpliwości podatników. Zamiast obecnego momentu podatkowego związanego z datą otrzymania płatności za towar lub usługę, wprowadzona zostanie zasada określania terminu powstania obowiązku podatkowego według daty dokonania dostawy, bądź też daty otrzymania zaliczki z tytułu płatności. Wybierać należy ten moment, który nastąpił wcześniej.
Największym problemem, z jakim spotkają się przedsiębiorcy prowadzący e-sklepy, będzie data wystawienia paragonu fiskalnego. Jako, że zawarcie umowy nie stanowi dla podatku VAT momentu powstania obowiązku podatkowego, samo zakończenie transakcji w sieci, nie powoduje konieczności ewidencjonowania w kasie fiskalnej. Czyli w przypadku, gdy sprzedawca wysyła towar dopiero po otrzymaniu zapłaty, paragon może wystawić w tym samym dniu i wysłać wraz z towarem w jednej paczce do kupującego.
Sprzedaż za pobraniem
Inny problem może się pojawić z rejestrowaniem transakcji, w których zapłata następuje dopiero po wysyłce towaru (za pobraniem). Przepisy prawa podatkowego nie precyzują momentu, w którym dana transakcja powinna być zarejestrowana przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Zgodnie z dotychczasowym stanowiskiem organów skarbowych, takie transakcje należy rejestrować z chwilą powstania obowiązku podatkowego. E-przedsiębiorca będzie zatem musiał każdorazowo zbadać, kiedy ma miejsce dostawa towarów. Data ta będzie równoznaczna z momentem podatkowym. Tu warto zauważyć, że wydanie towaru to w zasadzie moment przekazania towaru klientowi, a nie kurierowi.
Przelewy nocne
Jeszcze innym problemem sprzedaży internetowej jest ewidencjonowanie obrotu na kasie nocnych przelewów albo otrzymywanych w czasie nieobecności przedsiębiorcy (np. podczas urlopu). Wpłaty takie mogą zostać ujawnione najwcześniej w dniu następnym.
W tym przypadku możliwe są dwie sytuacje:
- Podatnik otrzymuje wyciągi pierwszego dnia roboczego po wznowieniu pracy firmy,
- Podatnik otrzymuje wyciągi w miesiącu następującym po miesiącu, w którym nastąpiła wpłata.
Niezależnie od daty otrzymania wyciągu, płatności otrzymane w czasie nieobecności, muszą zostać zaewidencjonowane w chwili otrzymania wyciągu bankowego. Warto jednak pamiętać, że w drugim omawianym przypadku, obrót i kwota podatku należnego z tych płatności będzie musiała zostać ujawniona w raporcie okresowym miesiąca rzeczywistego wpłynięcia na konto, czyli w miesiącu powstania obowiązku podatkowego.

Kancelaria Prawna Skarbiec, która specjalizuje się w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Willisch
Lodziarnie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej