Harmonogram biznesu

Otwarcie restauracji może zająć 11, 20, a nawet 25 tygodni. Wszystko zależy od stanu lokalu.
Na pytanie "ile czasu może zająć uruchomienie własnej restauracji" niestety nie można udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Dużo zależy od lokalizacji restauracji, rodzaju lokalu, formy prawnej firmy. Każda sytuacja jest bardzo indywidualna i wymaga wnikliwej analizy. Niezbędne procedury wymagane na etapie otwierania restauracji są jasno określone co do czasu ich załatwienia w poszczególnych urzędach. Trzeba podkreślić, że wszelkie szacunki dotyczące czasu załatwienia formalności nie obejmują wszystkich czynności koniecznych przy otwarciu restauracji (szukanie lokalu, personelu, remont, wyposażenie).
Zakładając, że przyszły przedsiębiorca, uruchomi swoją restaurację w lokalu dostosowanym do tego typu działalności, a niektóre procedury będą realizowane równocześnie z uwzględnieniem ustawowego czasu na ich rozpatrzenie w konkretnej lokalizacji, to minimalnie przewidziany czas wyniesie ok. 11 tygodni. W przypadku otwarcia restauracji w nowym lokalu, niedostosowanym do wymogów formalnych, czas na rozpoczęcie działalności wydłuża się już do ok. 20 tygodni. Natomiast wariant, który zakłada wybudowanie nowego lokalu i otworzenie w nim restauracji zajmie w najlepszym wypadku ok. 25 tygodni.
Nie ma dużych różnic między otwarciem kawiarni, pizzerii, baru sushi, fast fooda. Pod wieloma względami założenie działalności gospodarczej w branży gastronomicznej wymaga zrealizowania tych samych procedur. Główną różnicę pomiędzy zakładaniem tradycyjnej restauracji a na przykład fast fooda stanowi fakt, że w tym drugim zazwyczaj nie sprzedaje się napojów alkoholowych, czyli nie jest potrzebne posiadanie koncesji na sprzedaż alkoholu.
Na czterech kółkach
Prowadzenie sprzedaży obwoźnej, jak i prowadzenie lokalu stacjonarnego, zasadniczo podlega tym samym procedurom oraz musi respektować wymogi prawa unijnego dotyczące sposobu wprowadzania żywności do obrotu. Przy założeniu restauracji sporo procedur pochłania przystosowanie lokalu. Podobnie sprawa wygląda w przypadku gastronomii obwoźnej, gdzie szczególną uwagę trzeba zwrócić na odpowiedni dobór samochodu czy przyczepy. Samochód lub przyczepa musi być w dobrym stanie technicznym. Ruchome punkty sprzedaży mają być tak usytuowane, zaprojektowane i skonstruowane oraz utrzymywane w czystości, aby uniknąć ryzyka zanieczyszczenia, w szczególności przez zwierzęta i szkodniki. Warto więc przed uruchomieniem działalności gastronomicznej sprawdzić, czy obiekt posiada atest Państwowego Zakładu Higieny (tę informację możemy uzyskać już bezpośrednio od producenta przyczepy). Również w przypadku mobilnej gastronomii konieczne jest wdrożenie HACCP. Wdrożenie tego systemu jest obowiązkowe we wszystkich obszarach produkcji i przetwórstwa żywności, a także obrotu żywnością, bez względu na wielkość przedsiębiorstwa i rodzaj prowadzonej działalności. Praktyka pokazuje, że trudność wprowadzenia HACCP wzrasta wraz ze zmniejszaniem się pomieszczenia czy pojazdu.
Należy pamiętać również o tym, że mobilną gastronomię możemy prowadzić w miejscach, w których uzyskaliśmy zgodę w formie umowy cywilnoprawnej. W przypadku terenów należących do miasta lub gminy konieczne jest zawarcie umowy z odpowiednim urzędem miasta lub gminy. Przepisy lokalne zazwyczaj dosyć dokładnie określają na jakich terenach gminnych może być prowadzona działalność handlowa i gastronomiczna. Każde miasto może ustalić odrębne warunki dla swoich terenów, zazwyczaj jest to zamknięty katalog miejsc, na których dopuszczalna jest taka działalność.
Natomiast na terenie prywatnym zazwyczaj można postawić punkt mobilnej gastronomii, jeśli właściciel terenu wyraził na to zgodę. Jednak na przykład Urząd Miejski Wrocławia stoi na stanowisku, że na terenie prywatnym można postawić przyczepę gastronomiczną tylko wtedy gdy grunt, na którym będzie ona stała, w planie zagospodarowania przestrzennego będzie miał przeznaczenie do prowadzenia działalności. W przypadku takiego terenu należy podpisać umowę z właścicielem terenu.
Okienko tylko na papierze
W Polsce na chwilę obecną wciąż brakuje instytucji „jednego okienka”, gdzie przyszły przedsiębiorca mógłby uzyskać konkretną informację wraz z możliwością zrealizowania wszystkich procedur. Nie zapominajmy, że szczególne problemy występują nie tylko w przypadku realizacji skomplikowanych inwestycji, przy których wymagana jest, dokumentacja środowiskowa, sanitarno-epidemiologiczna, zagospodarowania przestrzennego, dobór formy prawnej spółki itp., ale także przy inwestycjach, które na pierwszy rzut oka wydają się łatwiejsze. Inwestorzy nie zawsze wiedzą jaki jest podział kompetencji między gminą a powiatem, czyli które formalności należy załatwiać w urzędzie gminy, a które w starostwie.
Marcin Kostecki, Product Manager eHarmonogram.pl
Portal pomaga w realizacji inwestycji biznesowych.
ZOBACZ W KATALOGU

Am Am Kebab

Atelier Herosima

Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Berlin Döner Kebap

Beza Krówka Lody rzemieślnicze

Bike Café

Browar Korona

BuBu Bubble Tea

Cafe Słodziak

Candy Pop

Carat Kebab

Chinkalnia

Cochise Burger

Cofix Poland

Crazy Bubble

Cudo Vegan Sushi

Cukiernia Sowa

Cukrem i Solą

Da Grasso

DG Restauracje

Dobra Pączkarnia

Domino’s Pizza

Donuterie

Doskoi

Express Pizza American Style

FABBRICA Italian Comfort Food

Falla

Felix Chicken

Fit Cake

Good Chicken

Gorąco Polecam. Smaki z Piekarni

Grande Pizza

Gruby Benek

Hotdogzna

Japanos

Kashka

Kiss Kim Chi

Koku Sushi

Krowa Mać Burgers

Kurcze Pieczone

Langos

Le Pain Quotidien

Lodolandia & Kołacz

Lody Bonano

Lody Lida

Lviv Croissants

Maxipizza

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Meron

Ministerstwo Śledzia i Wódki

Mniami Ice Cream

Mr. Kebab

New York Hot Dog

New York Pizza Department
Pizzerie

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Night Burger

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pizza Factory

Pizza Hut

Pizzeria Stopiątka

Prosiak Polski Kebab & Fast Food

Przybij Piątaka

Ramen Shop by Sushi Kushi

Sahar Kebab

Salsiccia Pizzeria Napoletana

Sayuri Sushi

So Coffee

Stava

Steiku Haoss

Subway

Sulaiman Kebab

Sushi Bistro

Sushi Burrito

Sushi Kushi

Sushiroll Bistro – restauracje sushi

Szaszłykowo

Taco Bar

Tawerna Pepe Verde

The White Bear Coffee

Tibesti 2Go

Totti Pizza Rzymska

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

United Chicken

Wendy’s

Willisch
Lodziarnie

Young Burger

Yum Yum Kebab

ZapieCKanki

Zapiekankarnia – Zapiekanki, Bajgle, Pizza, Pasta

ŻarWok
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Willisch
Lodziarnie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej