Biznes ma pod górkę

Oto przyczyny, z powodu których Polacy boją się zakładać własne firmy.
Małe i średnie przedsiębiorstwa generują ok. dwóch trzecich polskiego PKB, mimo to właściciel firmy nie ma w Polsce łatwego życia. Na co dzień musi zmagać się z gąszczem przepisów i regulacji, płacić wysokie składki ZUS, nie mówiąc już o trudnościach w uzyskaniu kredytu. Wszystko to sprawia, że w każdym kwartale z mapy Polski znika średnio 200 firm.
Jednym z najczęściej wymienianych problemów, z jakim muszą sobie radzić przedsiębiorcy, są obciążenia publiczno-prawne, w tym składki ZUS.
- Wysokość tych składek w znaczny sposób zwiększa koszty pracy stawiając tym samym przedsiębiorcę przed dylematem niezatrudniana pracownika albo płacenia mu „pod stołem”. To zabija przedsiębiorczość wśród osób najniżej wykwalifikowanych i skłania do działania w szarej strefie – wyjaśnia Paweł Kołtun, ekspert firmy Expander.
Kolejny problem, z jakim zmagają się przedsiębiorcy to biurokracja i zawiłe przepisy prawne. Wiele firm najzwyczajniej nie stać na własnego prawnika, przez co przedsiębiorca zostaje sam w gąszczu przepisów i nierzadko nieświadomie dopuszcza się ich łamania. Tymczasem regulacje z zakresu prawa pracy, praw konsumentów, czy ochrony danych osobowych trzeba znać nawet prowadząc niewielki biznes.
Zmorą firm działających na naszym rynku są również zatory płatnicze. O ile w przypadku dużych firm współpracujących z wieloma kontrahentami różnej wielkości jedna niezapłacona faktura może nie spowodować większych problemów, o tyle w przypadku małej firmy małej firmy opóźnienie w regulowaniu faktur może oznaczać bankructwo.
- Dokonana ostatnio zmiana w przepisach VAT od nieuregulowanych faktur nawet przez 150 dni po terminie ich zapadalności. Odzyskanie podatku dochodowego jest dla przedsiębiorcy praktycznie niemożliwe, ponieważ, poza małymi kwotami, wymaga postanowienia komornika albo orzeczenia sądowego. Dłużnik korzysta na opóźnieniach podwójnie, bo zapewnia sobie finansowanie cudzym kapitałem, a do tego niezapłacona faktura cały czas jest dla niego kosztem – tłumaczy Paweł Kołtun.
Trudno jest także uzyskać środki na założenie firmy albo na jej rozwój. Mimo to każdego roku w Polsce przybywa osób, które zaczynają działać na swoim. W ubiegłym roku w Polsce w KRS zostało zarejestrowanych ponad 31 tys. nowych podmiotów gospodarczych, co oznacza 26 proc. wzrost w stosunku do roku poprzedniego. Pokazuje również, że przedsiębiorcy nie boją się trudności, jakie stawia przed nimi rynek i dzielnie walczą o swój biznes.
(mak)
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Willisch
Lodziarnie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej