Kawiarnia w dobrym stylu

Dobrze zaaranżowana kawiarnia musi mieć odpowiednią akustykę wnętrz oraz dopasowane oświetlenie.
Na przestrzeni ostatnich lat mapa kawiarni w Polsce znacznie się zagęściła. Powstają kolejne lokale międzynarodowych sieci, a także niezależne kawiarnie o bardzo zróżnicowanym charakterze. W dużych miastach silnie rozwijają się także punkty, w których mała czarna, nie jest głównym powodem, dla którego lokal funkcjonuje. Kawa staje się jedynie dodatkiem, uzupełnieniem. Znajdziemy więc lokale będące połączeniem kawiarni z księgarnią, cukiernią, galerią sztuki, miejscem pracy, czy klubem dla małych dzieci. Wystrój wnętrza, klimat pomieszczenia i odpowiednia aranżacja stały się więc równie ważne, jak jakość kawy czy menu lokalu. Nie bez przyczyny właściciele kawiarni i cukierni coraz większą wagę przywiązują do wyboru materiałów, które użyte zostaną do aranżacji pomieszczenia.
Modernistycznie, akustycznie
Trendy się jednak zmieniają. Minęła moda na lokale stylizowane na XIX wieczną kamienicę, czy styl kolonialny. Wnętrza z materiałowymi kotarami, kwiecistymi tapetami na ścianach i dużą ilością bibelotów są dziś niemodne. Nowoczesne kawiarnie urządzone są zazwyczaj w stylu modernistycznym, wypełnione prostymi formami, bez zbędnych ozdób. Wnętrza ocieplać mają jedynie barwy: pastele i brązy. Wiele lokali ma także charakter bardziej ascetyczny. Przypominają raczej jasne wnętrza w stylu skandynawskim, bądź loftowe przestrzenie z surową ścianą z cegieł lub betonu.
Wprowadzenie do wnętrz gładkich, twardych powierzchni powoduje jednak pogorszenie akustyki. Dźwięki odbijają się od ścian i mebli. Na to nakładają się odgłosy rozmów, hałas urządzeń m.in. klimatyzacji i ekspresu, szuranie krzeseł, często także hałas z zewnętrz, gdyż wiele lokali otwiera się na ulicę lub alejki w centrach handlowych. Poziom hałasu w restauracji i kawiarni często przekracza 70 dB. A takie warunki przestają już być komfortowe dla przebywających w pomieszczeniu osób. Najskuteczniejszym sposobem, by osiągnąć odpowiednią akustykę wnętrza jest zastosowanie sufitów podwieszanych z wełny mineralnej. Dlaczego akurat z wełny? Ma ona doskonałe właściwości pochłaniania dźwięku oraz zmniejszania pogłosu. W przeciwieństwie do sufitów z twardej zabudowy kartonowo-gipsowej, nie odbija dźwięków, a je absorbuje. Podnosi to komfort rozmowy i poprawia zrozumiałość mowy.
- Gdy kilku ludzi mówi jednocześnie, często trudno jest im się zrozumieć. Starają się więc rozmawiać coraz głośniej. Powstaje tzw. „efekt spotkania towarzyskiego”. Na skutek tego błędnego koła ciśnienie akustyczne w pomieszczeniu może osiągnąć bardzo wysoki poziom – zauważa Maria Chudkiewicz, menedżer ds. marketingu firmy Rockfon.
Montaż pochłaniających dźwięk elementów może obniżyć poziom hałasu w pomieszczeniu o ok. 7-10 dB. Jednak właściwości techniczne muszą iść w parze z estetyką. W kawiarniach, cukierniach czy restauracjach design wnętrza odgrywa ważną rolę.
– Styliści wnętrz i architekci mają bardzo duży wybór wśród akustycznych produktów. Mogą zdecydować się nie tylko na jednolity, gładki sufit, ale także podwieszane moduły o różnych kształtach. Takie akustyczne wyspy zajmują jedynie część sufitu, nadając wnętrzu niecodzienny charakter – wyjaśnia Maria Chudkiewicz.
Światło szyte na miarę
Podobnie jak elementy montowane na suficie i ścianach, także oświetlenie dopasowywane jest indywidualnie do każdego wnętrza. Oprawa oświetleniowa pozwala nadać odpowiedni klimat pomieszczeniu. Zaznaczyć wybrane punkty, czy dekoracje.
- Nie ma jednej zasady określającej sposób podejścia do projektu oświetlenia dla lokalu użyteczności publicznej. Za każdym razem czynniki określające koncepcję są inne. Zależy ona od lokalizacji, potencjalnej grupy docelowej, ale przede wszystkim od charakteru, który chcemy uzyskać – mówi Klaudia Konsor-Osmęda, zastępca dyrektora handlowego firmy Lako, projektującej i produkującej oświetlenie.
Przy projektowaniu oświetlenia właściciele lokalu i styliści powinni pamiętać o bardzo istotnym podziale na cztery strefy, jakie można wyróżnić w przestrzeni kawiarni, cukierni lub restauracji. Są nimi: strefa wejścia, wyboru, zakupu oraz strefa konsumpcji. Ogólnie przyjęta zasada mówi, iż w każdej ze stref powinno się zastosować inny rodzaj oświetlenia, pełniący inną rolę. Ważne jest nie tylko nasycenie świtałem, czy jego barwa. Istotne znaczenie ma także kształt i oprawa punktów świetlnych.
- Poprzez zastosowanie różnego rodzaju opraw możemy uzyskać diametralnie inne efekty wizualne, budujące nastrój i atmosferę wnętrza – zauważają projektanci z firmy Lako.
Sufity podwieszane i oświetlenie mogą ze sobą współgrać technicznie, jak również na płaszczyźnie estetyki. Jak oceniają eksperci Rockfon, patrząc na realizacje z ostatnich lat, widać, że wśród właścicieli kawiarni rośnie świadomość konieczności odpowiedniej aranżacji i akustyki wnętrz. Nie wykluczone więc, że w Polsce powstaną kawiarnie i restauracje, które staną się swoista ikoną stylu.
(awh)
ZOBACZ W KATALOGU

Am Am Kebab

Atelier Herosima

Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Berlin Döner Kebap

Beza Krówka Lody rzemieślnicze

Bike Café

Browar Korona

BuBu Bubble Tea

Cafe Słodziak

Candy Pop

Carat Kebab

Chinkalnia

Cochise Burger

Cofix Poland

Crazy Bubble

Cudo Vegan Sushi

Cukiernia Sowa

Cukrem i Solą

Da Grasso

DG Restauracje

Dobra Pączkarnia

Domino’s Pizza

Donuterie

Doskoi

Express Pizza American Style

FABBRICA Italian Comfort Food

Falla

Felix Chicken

Fit Cake

Good Chicken

Gorąco Polecam. Smaki z Piekarni

Grande Pizza

Gruby Benek

Hotdogzna

Japanos

Kashka

Kiss Kim Chi

Koku Sushi

Krowa Mać Burgers

Kurcze Pieczone

Langos

Le Pain Quotidien

Lodolandia & Kołacz

Lody Bonano

Lody Lida

Lviv Croissants

Maxipizza

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Meron

Ministerstwo Śledzia i Wódki

Mniami Ice Cream

Mr. Kebab

New York Hot Dog

New York Pizza Department
Pizzerie

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Night Burger

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pizza Factory

Pizza Hut

Pizzeria Stopiątka

Prosiak Polski Kebab & Fast Food

Przybij Piątaka

Ramen Shop by Sushi Kushi

Sahar Kebab

Salsiccia Pizzeria Napoletana

Sayuri Sushi

So Coffee

Stava

Steiku Haoss

Subway

Sulaiman Kebab

Sushi Bistro

Sushi Burrito

Sushi Kushi

Sushiroll Bistro – restauracje sushi

Szaszłykowo

Taco Bar

Tawerna Pepe Verde

The White Bear Coffee

Tibesti 2Go

Totti Pizza Rzymska

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

United Chicken

Wendy’s

Willisch
Lodziarnie

Young Burger

Yum Yum Kebab

ZapieCKanki

Zapiekankarnia – Zapiekanki, Bajgle, Pizza, Pasta

ŻarWok
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Willisch
Lodziarnie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej