Array ( [article] => Array ( [pid] => 43285 [country] => pl [article_id] => 7645 [article_date] => 2013-04-08 [articletype_id] => 28 [article_title] => Firma zbudowana na wiedzy [article_intro] => Czy badania marketingowe są potrzebne małej firmie, czy można sobie bez nich poradzić? [article_www] => 1 [add] => 0 [companytype_id] => 0 [img_photo_description] => Dzięki pomocy firmy prowadzącej badania przedsiębiorcy mogą dowiedzieć się, jak ich marka jest odbierana na rynku, sprawdzić satysfakcję i lojalność klientów. [secret] => scrtk3932c7fb5d473e79aa08c65371825135 [fb_savedforms_id] => 0 [slug] => [learn_about] => [conclusions] => [figures_text] => [figures_number] => [active] => 1 [sector_name] => [book_id] => [book_type] => [article_title_url] => firma-zbudowana-wiedzy [article_title_striped] => Firma zbudowana na wiedzy [dir] => my-company [article_text_photo] =>

Badania marketingowe powinny zostać przeprowadzone przed każdym nowym przedsięwzięciem biznesowym – czy będzie to założenie całkiem nowego biznesu, wypuszczenie na rynek nowego produktu, czy też zmiana wizerunku firmy. Zebranie informacji o otaczającej nas rzeczywistości biznesowej pozwala przede wszystkim zminimalizować ryzyko niepowodzenia związanego z podejmowaniem decyzji w firmach.

- W skrócie można powiedzieć, że badania marketingowe dostarczają wiedzy o tym, jak osiągnąć sukces – mówi Agata Matuszewska-Pyc, dyrektor ds. badań i rozwoju w firmie badawczej Open Research. – Pozwalają zminimalizować ryzyko niepowodzenia związanego z podejmowaniem decyzji, np. w przypadku otwarcia nowej restauracji wyniki badań marketingowych pozwalają oszacować potencjał popytu i podaży, przybliżają reakcję potencjalnych klientów na wprowadzenie na rynek nowego produktu, czy zmianę logo.

Wyniki badań marketingowych dostarczają też konkretnych rekomendacji w kontekście planowanych działań, takich jak wybór odpowiedniej lokalizacji dla danej działalności popartej badaniami zapotrzebowania na dane usługi w konkretnej okolicy, czy też informacje od klientów dotyczące ich reakcji na zmiany opakowania produktu, czy modyfikacje oferty produktowej.

Partner promotion – discover more
Sponsored • Example Partner

Marketing dla małego i dużego

Badania marketingowe muszą dostarczyć firmie użytecznych wskazówek dotyczących jej dalszych działań. Dzięki pomocy firmy prowadzącej badania przedsiębiorcy mogą dowiedzieć się, jak ich marka jest odbierana na rynku, sprawdzić satysfakcję i lojalność klientów. Wyniki przynoszą informację pochodzącą bezpośrednio od finalnego klienta, co pozwala poprawić ofertę, dopasować ją do konkretnych potrzeb klientów, budować lojalność klientów, ale też sięgnąć po klientów konkurencji.

- Jednym z badań, jakie prowadzimy są badania sił sprzedaży, które pozwala dopasować procedury i standardy do strategii firmy oraz pozwala na usprawnienie przepływu informacji w firmie. Jest ona wykorzystywana do budowania skutecznego zespołu sprzedaży i wzrostu zadowolenia pracowników – mówi Agata Matuszewska-Pyc.

Można również przeprowadzić tzw. badania shopperowe (zachowania klientów, drzewo decyzyjne, ścieżki w punkcie sprzedaży, ocena materiałów POS), które pozwalają ocenić wpływ działań producenta na decyzje podejmowane przez konsumentów w punkcie sprzedaży. Dostarczają one informacji o tym, jak postrzegana jest marka i czy zachowana jest spójność komunikacji, dzięki temu przedsiębiorcy otrzymują wskazówki dotyczące planowania skutecznych działań wspierających sprzedaż.

Na podstawie wyników badań satysfakcji i lojalności klienta przedsiębiorcy mogą uzyskać bezpośrednią i pełną informację o tym, jakie są oczekiwania dotyczące oferty i jakie czynniki wpływają na lojalność klientów. W ten sposób można również zdobyć informacje o tym, co może skłonić klientów konkurencji do sięgnięcia po nasze produkty bądź usługi. Efekty badań siły sprzedaży mogą pomóc w dopasowaniu procedur i standardów do strategii firmy oraz oczekiwań partnerów biznesowych. Ich wyniki pozwalają na usprawnienie przepływu informacji w firmie, co może pomóc np. w budowaniu skutecznego zespołu sprzedaży.

– Firmy zajmujące się badaniami marketingowymi starają się dopasować rodzaj badania czy stosowaną metodologię do wymagań klienta, chociaż oczywiście można wskazać flagowe rozwiązania stosowane w poszczególnych branżach, np. charakterystyczne dla branży FMCG są badania shopperowe, badania marki i reklamy – znajomość, wizerunek oraz badania satysfakcji i lojalności klientów – wymienia Agata Matuszewska-Pyc. – Branże usługowe, np. telekomunikacja, czy placówki medyczne realizują zazwyczaj badania marki i reklamy, satysfakcji i lojalności klientów. Sprawdzają również, jak przyjmą się nowe usługi, badając wrażliwość cenową klientów i szacując popyt.

Wydawać by się mogło, że kryzys nie jest najlepszym czasem na inwestycje w marketing, tymczasem właśnie teraz firmy powinny starać się jeszcze lepiej zrozumieć swoich klientów, przewidzieć ich zachowania. Tylko precyzyjna wiedza pozwoli na szybką reakcję i dostosowanie się do zmieniających się warunków.

Magdalena Krocz

[authors] => Array ( [0] => Array ( [author_id] => 182 [author_pid] => 968 [author_name] => Magdalena Krocz [authortype_id] => 1 [author_info] => [author_position] => [author_email] => [author_profile] =>

Magdalena Krocz pracuje w redakcji miesięcznika Własny Biznes Franchising i portalu Franchising.pl od 2009 roku. Specjalizuje się w tematach związanych z prowadzeniem e-biznesu i lokalizacjami.

Ukończyła zarządzanie i marketing na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej oraz filozofię teoretyczną na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim.

[display_author] => 0 [author_type] => dziennikarze [twitter_link] => [linkedin_link] => [author_photo] => Array ( [pid] => 79997 [itemserver_id] => 29370 [img_width] => 100 [img_height] => 133 [path] => 48c/baf/magdalena_krocz2.jpg [mime] => image/jpeg [country_item] => pl [title] => [description] => [alt] => Magdalena Krocz ) [author_name_url] => magdalena-krocz ) ) [link] => /moja-firma/7645/firma-zbudowana-wiedzy/ [articletype] => Array ( [articletype_name] => biznes [articletype_superior] => 2 [permanent] => 0 [display_author] => 1 [link] => 63 [advertising] => 0 [articletype_name_url] => biznes ) [images] => Array ( [article] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 75903 [country_item] => pl [description] => Dzięki pomocy firmy prowadzącej badania przedsiębiorcy mogą dowiedzieć się, jak ich marka jest odbierana na rynku, sprawdzić satysfakcję i lojalność klientów. [path] => f7c/dd6/obserwacja_rynku2.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 300 [img_height] => 378 [itemserver_id] => 25185 ) ) [first] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 75904 [country_item] => pl [description] => Dzięki pomocy firmy prowadzącej badania przedsiębiorcy mogą dowiedzieć się, jak ich marka jest odbierana na rynku, sprawdzić satysfakcję i lojalność klientów. [path] => 12e/1b9/obserwacja_rynku1.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 330 [img_height] => 330 [itemserver_id] => 25186 ) ) ) [og_image] => f7c/dd6/obserwacja_rynku2.jpg [article_date_formated] => 08.04.2013 [article_day] => Poniedziałek [article_img] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 75903 [country_item] => pl [description] => Dzięki pomocy firmy prowadzącej badania przedsiębiorcy mogą dowiedzieć się, jak ich marka jest odbierana na rynku, sprawdzić satysfakcję i lojalność klientów. [path] => f7c/dd6/obserwacja_rynku2.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 300 [img_height] => 378 [itemserver_id] => 25185 ) ) [article_alt] => ) [images] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 75903 [country_item] => pl [description] => Dzięki pomocy firmy prowadzącej badania przedsiębiorcy mogą dowiedzieć się, jak ich marka jest odbierana na rynku, sprawdzić satysfakcję i lojalność klientów. [path] => f7c/dd6/obserwacja_rynku2.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 300 [img_height] => 378 [itemserver_id] => 25185 ) ) [imagesCount] => 1 [book] => Array ( ) [brands] => Array ( ) )

Firma zbudowana na wiedzy

Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Badania marketingowe powinny zostać przeprowadzone przed każdym nowym przedsięwzięciem biznesowym – czy będzie to założenie całkiem nowego biznesu, wypuszczenie na rynek nowego produktu, czy też zmiana wizerunku firmy. Zebranie informacji o otaczającej nas rzeczywistości biznesowej pozwala przede wszystkim zminimalizować ryzyko niepowodzenia związanego z podejmowaniem decyzji w firmach.

- W skrócie można powiedzieć, że badania marketingowe dostarczają wiedzy o tym, jak osiągnąć sukces – mówi Agata Matuszewska-Pyc, dyrektor ds. badań i rozwoju w firmie badawczej Open Research. – Pozwalają zminimalizować ryzyko niepowodzenia związanego z podejmowaniem decyzji, np. w przypadku otwarcia nowej restauracji wyniki badań marketingowych pozwalają oszacować potencjał popytu i podaży, przybliżają reakcję potencjalnych klientów na wprowadzenie na rynek nowego produktu, czy zmianę logo.

Wyniki badań marketingowych dostarczają też konkretnych rekomendacji w kontekście planowanych działań, takich jak wybór odpowiedniej lokalizacji dla danej działalności popartej badaniami zapotrzebowania na dane usługi w konkretnej okolicy, czy też informacje od klientów dotyczące ich reakcji na zmiany opakowania produktu, czy modyfikacje oferty produktowej.

Partner promotion – discover more
Sponsored • Example Partner

Marketing dla małego i dużego

Badania marketingowe muszą dostarczyć firmie użytecznych wskazówek dotyczących jej dalszych działań. Dzięki pomocy firmy prowadzącej badania przedsiębiorcy mogą dowiedzieć się, jak ich marka jest odbierana na rynku, sprawdzić satysfakcję i lojalność klientów. Wyniki przynoszą informację pochodzącą bezpośrednio od finalnego klienta, co pozwala poprawić ofertę, dopasować ją do konkretnych potrzeb klientów, budować lojalność klientów, ale też sięgnąć po klientów konkurencji.

- Jednym z badań, jakie prowadzimy są badania sił sprzedaży, które pozwala dopasować procedury i standardy do strategii firmy oraz pozwala na usprawnienie przepływu informacji w firmie. Jest ona wykorzystywana do budowania skutecznego zespołu sprzedaży i wzrostu zadowolenia pracowników – mówi Agata Matuszewska-Pyc.

Można również przeprowadzić tzw. badania shopperowe (zachowania klientów, drzewo decyzyjne, ścieżki w punkcie sprzedaży, ocena materiałów POS), które pozwalają ocenić wpływ działań producenta na decyzje podejmowane przez konsumentów w punkcie sprzedaży. Dostarczają one informacji o tym, jak postrzegana jest marka i czy zachowana jest spójność komunikacji, dzięki temu przedsiębiorcy otrzymują wskazówki dotyczące planowania skutecznych działań wspierających sprzedaż.

Na podstawie wyników badań satysfakcji i lojalności klienta przedsiębiorcy mogą uzyskać bezpośrednią i pełną informację o tym, jakie są oczekiwania dotyczące oferty i jakie czynniki wpływają na lojalność klientów. W ten sposób można również zdobyć informacje o tym, co może skłonić klientów konkurencji do sięgnięcia po nasze produkty bądź usługi. Efekty badań siły sprzedaży mogą pomóc w dopasowaniu procedur i standardów do strategii firmy oraz oczekiwań partnerów biznesowych. Ich wyniki pozwalają na usprawnienie przepływu informacji w firmie, co może pomóc np. w budowaniu skutecznego zespołu sprzedaży.

– Firmy zajmujące się badaniami marketingowymi starają się dopasować rodzaj badania czy stosowaną metodologię do wymagań klienta, chociaż oczywiście można wskazać flagowe rozwiązania stosowane w poszczególnych branżach, np. charakterystyczne dla branży FMCG są badania shopperowe, badania marki i reklamy – znajomość, wizerunek oraz badania satysfakcji i lojalności klientów – wymienia Agata Matuszewska-Pyc. – Branże usługowe, np. telekomunikacja, czy placówki medyczne realizują zazwyczaj badania marki i reklamy, satysfakcji i lojalności klientów. Sprawdzają również, jak przyjmą się nowe usługi, badając wrażliwość cenową klientów i szacując popyt.

Wydawać by się mogło, że kryzys nie jest najlepszym czasem na inwestycje w marketing, tymczasem właśnie teraz firmy powinny starać się jeszcze lepiej zrozumieć swoich klientów, przewidzieć ich zachowania. Tylko precyzyjna wiedza pozwoli na szybką reakcję i dostosowanie się do zmieniających się warunków.

Magdalena Krocz

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €