- Działalność gospodarczą prowadzę od blisko dziesięciu lat, ale niedawno otrzymałem niezbyt jasną informację z Kancelarii Odpisów z Krajowego Rejestru Sądowego. Kancelaria owa chciała, bym zapłacił 300 zł za „udostępnienie aplikacji Elektronicznego Odpisu z KRS” dla mojej firmy – mówi Michał Kowalski, przedsiębiorca z Warszawy. - Dostałem też inny list, w którym ORF Ogólnopolski Rejestr Firm zażyczył sobie opłaty w wysokości 3025,80 zł za wprowadzenie do swojej bazy znaku towarowego wykorzystywanego przez moją firmę. Dopiero po uważnym przyjrzeniu się obu tekstom nabrałem pewności, że mam do czynienia z komercyjną ofertą, a nie korespondencją z administracji państwowej.
Powstające jak grzyby po deszczu „rejestry” i „bazy” robią pieniądze na nieświadomości przedsiębiorców. Przysyłając pisma swoim językiem i formą przypominające oficjalne dokumenty urzędowe tworzą wrażenie, jakby odbiorca miał rzeczywiście do czynienia z korespondencją z organami władzy. Dlatego często bez zgłębiania otrzymanych materiałów po prostu płacą – dla świętego spokoju.
Brak wnikliwej analizy pism otrzymywanych od kolejnych centrów ewidencyjnych naraża przedsiębiorców na straty. Drobnym drukiem są w nich bowiem zamieszczone wzmianki o tym, że w rzeczywistości adresat ma do czynienia ze zwykłą ofertą handlową. Płacąc wymaganą kwotę zasilamy konto prywatnej spółki, a dane naszej firmy – te same, które można znaleźć na stronie Głównego Urzędu Statystycznego – zostają powielone w komercyjnym katalogu.
Mnożące się oferty rejestracji w prywatnych bazach firmy doczekały się odpowiedzi ze strony Ministerstwa Gospodarki. W wystosowanym do przedsiębiorców liście jego przedstawiciele podkreślają, że od dnia 1 lipca 2011 roku Ewidencja Działalności Gospodarczej prowadzona jest przez Ministra Gospodarki w jednym systemie Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Czynności związane z wpisem do niej są zaś bezpłatne. Nie mającą absolutnie nic wspólnego z Ewidencją Działalności Gospodarczej prowadzoną przez Ministra Gospodarki.
- Chcemy Cię przestrzec przed firmami komercyjnymi przesyłającymi osobom, które założyły działalność gospodarczą, oferty dokonania wpisu w prowadzonych przez siebie rejestrach (katalogach firm) – czytamy w dokumencie Ministerstwa Gospodarki. - Wpis do tych rejestrów nie upoważnia do wykonywania działalności gospodarczej na terytorium Polski i nie jest wymagany przez przepisy prawa. Rozsyłane pisma, sugerujące konieczność uiszczenia opłaty za wpis do "rejestru przedsiębiorców", są w istocie ofertami handlowymi, o czym świadczą informacje zamieszczone drobnym drukiem. Uiszczona w odpowiedzi na takie pismo opłata za wpis stanowi przychód firmy, która wysyłając pismo wprowadza adresatów w błąd, sugerując publicznoprawny i obligatoryjny charakter tej opłaty.
(gum)
[authors] => Array ( [0] => Array ( [author_id] => 181 [author_pid] => 1046 [author_name] => Grzegorz Morawski [authortype_id] => 1 [author_info] => [author_position] => dziennikarz [author_email] => gmorawski@franchising.pl [author_profile] =>Grzegorz Morawski obserwuje i opisuje rynek pomysłów na biznes od 2009 roku. Jako dziennikarz portalu Franchising.pl i Własny Biznes Franchising opisuje tajniki współpracy we franczyzie, w każdym artykule starając się odpowiadać na nurtujące wszystkich przedsiębiorczych pytanie: jaki biznes się opłaca? Swoje zainteresowania rynkiem franczyzy rozwija w ramach studiów doktoranckich w Szkole Głównej Handlowej. Jest autorem publikacji naukowych z zarządzania systemami sieciowymi, a także współtwórcą Raportu o franczyzie PROFIT system. Jego felietony i komentarze można znaleźć również na jego profilu w serwisie Twitter oraz na portalu Natemat.pl.
[display_author] => 0 [author_type] => dziennikarze [twitter_link] => https://twitter.com/GregMoraw [linkedin_link] => https://www.linkedin.com/in/grzegorz-morawski-phd-04a198a8/ [author_photo] => Array ( [pid] => 113313 [itemserver_id] => 37087 [img_width] => 225 [img_height] => 300 [path] => e10/d9c/grzegorz-morawski-dziennikarz-franchising.jpg [mime] => image/jpeg [country_item] => pl [title] => [description] => [alt] => ) [author_name_url] => grzegorz-morawski ) ) [link] => /moja-firma/7377/nabici-katalog/ [articletype] => Array ( [articletype_name] => biznes [articletype_superior] => 2 [permanent] => 0 [display_author] => 1 [link] => 63 [advertising] => 0 [articletype_name_url] => biznes ) [images] => Array ( [first] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 75002 [country_item] => pl [description] => Brak wnikliwej analizy pism otrzymywanych od kolejnych centrów ewidencyjnych naraża przedsiębiorców na straty. Drobnym drukiem są w nich bowiem zamieszczone wzmianki o tym, że w rzeczywistości adresat ma do czynienia ze zwykłą ofertą handlową. [path] => 00f/dd1/orf.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 330 [img_height] => 330 [itemserver_id] => 24359 ) ) [article] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 75009 [country_item] => pl [description] => Brak wnikliwej analizy pism otrzymywanych od kolejnych centrów ewidencyjnych naraża przedsiębiorców na straty. Drobnym drukiem są w nich bowiem zamieszczone wzmianki o tym, że w rzeczywistości adresat ma do czynienia ze zwykłą ofertą handlową. [path] => 109/1f3/orf-1.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 266 [img_height] => 400 [itemserver_id] => 24360 ) ) ) [og_image] => 109/1f3/orf-1.jpg [article_date_formated] => 29.11.2012 [article_day] => Czwartek [article_img] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 75009 [country_item] => pl [description] => Brak wnikliwej analizy pism otrzymywanych od kolejnych centrów ewidencyjnych naraża przedsiębiorców na straty. Drobnym drukiem są w nich bowiem zamieszczone wzmianki o tym, że w rzeczywistości adresat ma do czynienia ze zwykłą ofertą handlową. [path] => 109/1f3/orf-1.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 266 [img_height] => 400 [itemserver_id] => 24360 ) ) [article_alt] => ) [images] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 75009 [country_item] => pl [description] => Brak wnikliwej analizy pism otrzymywanych od kolejnych centrów ewidencyjnych naraża przedsiębiorców na straty. Drobnym drukiem są w nich bowiem zamieszczone wzmianki o tym, że w rzeczywistości adresat ma do czynienia ze zwykłą ofertą handlową. [path] => 109/1f3/orf-1.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 266 [img_height] => 400 [itemserver_id] => 24360 ) ) [imagesCount] => 1 [book] => Array ( ) [brands] => Array ( ) )Nabici w katalog

Jeśli skrzynka pocztowa twojej firmy zapełnia się ofertami prywatnych rejestrów przedsiębiorstw, to miej się na baczności. Możesz stracić nawet kilka tysięcy.
- Działalność gospodarczą prowadzę od blisko dziesięciu lat, ale niedawno otrzymałem niezbyt jasną informację z Kancelarii Odpisów z Krajowego Rejestru Sądowego. Kancelaria owa chciała, bym zapłacił 300 zł za „udostępnienie aplikacji Elektronicznego Odpisu z KRS” dla mojej firmy – mówi Michał Kowalski, przedsiębiorca z Warszawy. - Dostałem też inny list, w którym ORF Ogólnopolski Rejestr Firm zażyczył sobie opłaty w wysokości 3025,80 zł za wprowadzenie do swojej bazy znaku towarowego wykorzystywanego przez moją firmę. Dopiero po uważnym przyjrzeniu się obu tekstom nabrałem pewności, że mam do czynienia z komercyjną ofertą, a nie korespondencją z administracji państwowej.
Powstające jak grzyby po deszczu „rejestry” i „bazy” robią pieniądze na nieświadomości przedsiębiorców. Przysyłając pisma swoim językiem i formą przypominające oficjalne dokumenty urzędowe tworzą wrażenie, jakby odbiorca miał rzeczywiście do czynienia z korespondencją z organami władzy. Dlatego często bez zgłębiania otrzymanych materiałów po prostu płacą – dla świętego spokoju.
Brak wnikliwej analizy pism otrzymywanych od kolejnych centrów ewidencyjnych naraża przedsiębiorców na straty. Drobnym drukiem są w nich bowiem zamieszczone wzmianki o tym, że w rzeczywistości adresat ma do czynienia ze zwykłą ofertą handlową. Płacąc wymaganą kwotę zasilamy konto prywatnej spółki, a dane naszej firmy – te same, które można znaleźć na stronie Głównego Urzędu Statystycznego – zostają powielone w komercyjnym katalogu.
Mnożące się oferty rejestracji w prywatnych bazach firmy doczekały się odpowiedzi ze strony Ministerstwa Gospodarki. W wystosowanym do przedsiębiorców liście jego przedstawiciele podkreślają, że od dnia 1 lipca 2011 roku Ewidencja Działalności Gospodarczej prowadzona jest przez Ministra Gospodarki w jednym systemie Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Czynności związane z wpisem do niej są zaś bezpłatne. Nie mającą absolutnie nic wspólnego z Ewidencją Działalności Gospodarczej prowadzoną przez Ministra Gospodarki.
- Chcemy Cię przestrzec przed firmami komercyjnymi przesyłającymi osobom, które założyły działalność gospodarczą, oferty dokonania wpisu w prowadzonych przez siebie rejestrach (katalogach firm) – czytamy w dokumencie Ministerstwa Gospodarki. - Wpis do tych rejestrów nie upoważnia do wykonywania działalności gospodarczej na terytorium Polski i nie jest wymagany przez przepisy prawa. Rozsyłane pisma, sugerujące konieczność uiszczenia opłaty za wpis do "rejestru przedsiębiorców", są w istocie ofertami handlowymi, o czym świadczą informacje zamieszczone drobnym drukiem. Uiszczona w odpowiedzi na takie pismo opłata za wpis stanowi przychód firmy, która wysyłając pismo wprowadza adresatów w błąd, sugerując publicznoprawny i obligatoryjny charakter tej opłaty.
(gum)
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Willisch
Lodziarnie

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Alior Bank Partner
Placówki bankowe
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej