Array ( [article] => Array ( [pid] => 48895 [country] => pl [article_id] => 6919 [article_date] => 2012-05-08 [articletype_id] => 28 [article_title] => Kupione, niezapłacone [article_intro] => Gospodarka rośnie, długi polskich firm niestety też. Co czwarta faktura jest nieopłacona, a średni okres oczekiwania na jej zapłatę wynosi cztery miesiące. [article_www] => 1 [add] => 0 [companytype_id] => 0 [img_photo_description] => Niemal co piąty przedsiębiorca obserwuje wzmożone problemy z regulowaniem zobowiązań przez swoich kontrahentów.
Źródło: Krajowy Rejestr Długów [secret] => scrtk2eb78e5d4a4c8c37317f736d559b9dd4 [fb_savedforms_id] => 0 [slug] => [learn_about] => [conclusions] => [figures_text] => [figures_number] => [active] => 1 [sector_name] => [book_id] => [book_type] => [article_title_url] => kupione-niezaplacone [article_title_striped] => Kupione, niezapłacone [dir] => my-company [article_text_photo] =>

Już prawie co czwarta polska firma sygnalizuje narastające problemy z otrzymaniem na czas zapłaty za sprzedane towary i usługi. 27,5 proc. faktur jest zagrożonych lub straconych. Tak wynika z badań Krajowego Rejestru Długów i Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce. Przygotowywany przez nie Indeks Należności Polskich Przedsiębiorstw, który obrazuje przepływ należności pomiędzy przedsiębiorstwami, w pierwszym kwartale 2012 roku gwałtownie się obniżył, wracając do poziomu z pierwszej połowy 2010 roku, kiedy gospodarka wychodziła z kryzysu. Wartość wskaźnika spada już trzeci kwartał z rzędu, a to oznacza, że przedsiębiorstwom coraz trudniej uzyskać zapłatę za sprzedane towary i usługi.

- Nie mamy już do czynienia z chwilowym wahnięciem, a z trendem, bo taka sytuacja trwa już ponad 9 miesięcy. Jeszcze pod koniec ubiegłego roku nie miało to wpływu na kondycję finansową polskich firm, bo opóźnienia w zapłacie rekompensowała im wyższa sprzedaż. Ale w pierwszym kwartale i tu nastąpiła zmiana na gorsze – mówi Adam Łącki, prezes Krajowego Rejestru Długów.

Partner promotion – discover more
Sponsored • Example Partner

Sytuacja ta nie pozostaje bez wpływu na kondycję finansową przedsiębiorstw. W grudniu 2011 roku co czwarta polska firma informowała, że jej sytuacja finansowa uległa poprawie, natomiast na początku kwietnia takie deklaracje składało już tylko 21 proc. przedsiębiorstw, a prawie tyle samo wskazywało na pogorszenie się ich kondycji finansowej.

Średni czas oczekiwania na zapłatę i wynosi obecnie 4 miesiące i 12 dni. Jedna czwarta wszystkich faktur jest płaconych po terminie. 15 proc. z nich to takie, których termin płatności minął rok temu. Uznaje się je za stracone.

- Konsekwentnie twierdzę, że rosnące zatory płatnicze mają bardziej źródło w psychologii, niż w ekonomii. Co kwartał przedsiębiorcy bardziej pesymistycznie przewidują rozwój sytuacji, niż to potem znajduje odbicie w rzeczywistości. Ale na wszelki wypadek wstrzymują płatności, czekając aż ich kontrahenci im zapłacą. To niestety wywołuje łańcuszek podobnych reakcji w innych firmach. To niepokojące zjawisko – komentuje Adam Łącki.

Aż 36 proc. firm nie płaci w terminie swoim kontrahentom, bo same nie otrzymały zapłaty. Średnie koszty ponoszone przez firmy w związku z nieterminowymi płatnościami sięgają już 8 proc. wszystkich kosztów działalności.

(gum)

[authors] => Array ( [0] => Array ( [author_id] => 181 [author_pid] => 1046 [author_name] => Grzegorz Morawski [authortype_id] => 1 [author_info] => [author_position] => dziennikarz [author_email] => gmorawski@franchising.pl [author_profile] =>

Grzegorz Morawski obserwuje i opisuje rynek pomysłów na biznes od 2009 roku. Jako dziennikarz portalu Franchising.pl i Własny Biznes Franchising opisuje tajniki współpracy we franczyzie, w każdym artykule starając się odpowiadać na nurtujące wszystkich przedsiębiorczych pytanie: jaki biznes się opłaca? Swoje zainteresowania rynkiem franczyzy rozwija w ramach studiów doktoranckich w Szkole Głównej Handlowej. Jest autorem publikacji naukowych z zarządzania systemami sieciowymi, a także współtwórcą Raportu o franczyzie PROFIT system. Jego felietony i komentarze można znaleźć również na jego profilu w serwisie Twitter oraz na portalu Natemat.pl.

[display_author] => 0 [author_type] => dziennikarze [twitter_link] => https://twitter.com/GregMoraw [linkedin_link] => https://www.linkedin.com/in/grzegorz-morawski-phd-04a198a8/ [author_photo] => Array ( [pid] => 113313 [itemserver_id] => 37087 [img_width] => 225 [img_height] => 300 [path] => e10/d9c/grzegorz-morawski-dziennikarz-franchising.jpg [mime] => image/jpeg [country_item] => pl [title] => [description] => [alt] => ) [author_name_url] => grzegorz-morawski ) ) [link] => /moja-firma/6919/kupione-niezaplacone/ [articletype] => Array ( [articletype_name] => biznes [articletype_superior] => 2 [permanent] => 0 [display_author] => 1 [link] => 63 [advertising] => 0 [articletype_name_url] => biznes ) [images] => Array ( [article] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 73652 [country_item] => pl [description] => Niemal co piąty przedsiębiorca obserwuje wzmożone problemy z regulowaniem zobowiązań przez swoich kontrahentów.
Źródło: Krajowy Rejestr Długów [path] => be8/233/naleznosci_2012.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 400 [img_height] => 389 [itemserver_id] => 23110 ) ) [first] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 72592 [country_item] => pl [description] => Niemal co piąty przedsiębiorca obserwuje wzmożone problemy z regulowaniem zobowiązań przez swoich kontrahentów.
Źródło: Krajowy Rejestr Długów [path] => 54a/11d/wyciskanie_bankruta.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 330 [img_height] => 330 [itemserver_id] => 22032 ) ) ) [og_image] => be8/233/naleznosci_2012.jpg [article_date_formated] => 08.05.2012 [article_day] => Wtorek [article_img] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 73652 [country_item] => pl [description] => Niemal co piąty przedsiębiorca obserwuje wzmożone problemy z regulowaniem zobowiązań przez swoich kontrahentów.
Źródło: Krajowy Rejestr Długów [path] => be8/233/naleznosci_2012.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 400 [img_height] => 389 [itemserver_id] => 23110 ) ) [article_alt] => ) [images] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 73652 [country_item] => pl [description] => Niemal co piąty przedsiębiorca obserwuje wzmożone problemy z regulowaniem zobowiązań przez swoich kontrahentów.
Źródło: Krajowy Rejestr Długów [path] => be8/233/naleznosci_2012.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 400 [img_height] => 389 [itemserver_id] => 23110 ) ) [imagesCount] => 1 [book] => Array ( ) [brands] => Array ( ) )

Kupione, niezapłacone

Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Już prawie co czwarta polska firma sygnalizuje narastające problemy z otrzymaniem na czas zapłaty za sprzedane towary i usługi. 27,5 proc. faktur jest zagrożonych lub straconych. Tak wynika z badań Krajowego Rejestru Długów i Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce. Przygotowywany przez nie Indeks Należności Polskich Przedsiębiorstw, który obrazuje przepływ należności pomiędzy przedsiębiorstwami, w pierwszym kwartale 2012 roku gwałtownie się obniżył, wracając do poziomu z pierwszej połowy 2010 roku, kiedy gospodarka wychodziła z kryzysu. Wartość wskaźnika spada już trzeci kwartał z rzędu, a to oznacza, że przedsiębiorstwom coraz trudniej uzyskać zapłatę za sprzedane towary i usługi.

- Nie mamy już do czynienia z chwilowym wahnięciem, a z trendem, bo taka sytuacja trwa już ponad 9 miesięcy. Jeszcze pod koniec ubiegłego roku nie miało to wpływu na kondycję finansową polskich firm, bo opóźnienia w zapłacie rekompensowała im wyższa sprzedaż. Ale w pierwszym kwartale i tu nastąpiła zmiana na gorsze – mówi Adam Łącki, prezes Krajowego Rejestru Długów.

Partner promotion – discover more
Sponsored • Example Partner

Sytuacja ta nie pozostaje bez wpływu na kondycję finansową przedsiębiorstw. W grudniu 2011 roku co czwarta polska firma informowała, że jej sytuacja finansowa uległa poprawie, natomiast na początku kwietnia takie deklaracje składało już tylko 21 proc. przedsiębiorstw, a prawie tyle samo wskazywało na pogorszenie się ich kondycji finansowej.

Średni czas oczekiwania na zapłatę i wynosi obecnie 4 miesiące i 12 dni. Jedna czwarta wszystkich faktur jest płaconych po terminie. 15 proc. z nich to takie, których termin płatności minął rok temu. Uznaje się je za stracone.

- Konsekwentnie twierdzę, że rosnące zatory płatnicze mają bardziej źródło w psychologii, niż w ekonomii. Co kwartał przedsiębiorcy bardziej pesymistycznie przewidują rozwój sytuacji, niż to potem znajduje odbicie w rzeczywistości. Ale na wszelki wypadek wstrzymują płatności, czekając aż ich kontrahenci im zapłacą. To niestety wywołuje łańcuszek podobnych reakcji w innych firmach. To niepokojące zjawisko – komentuje Adam Łącki.

Aż 36 proc. firm nie płaci w terminie swoim kontrahentom, bo same nie otrzymały zapłaty. Średnie koszty ponoszone przez firmy w związku z nieterminowymi płatnościami sięgają już 8 proc. wszystkich kosztów działalności.

(gum)

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €