Lojalny sprzedawca

Zorganizowałeś program lojalnościowy? Zobacz jak nie zapłacić podatku.
Firmy, które w ramach prowadzonej działalności gospodarczej chcąc zwiększyć swoją sprzedaż, organizują programy lojalnościowe dla pracowników (sprzedawców) współpracujących z nimi podmiotów, są zwolnione z podatków. Wiele urzędów skarbowych kwestionuje w takiej sytuacji możliwość zwolnienia od podatku nagród o wartości do 760 zł.
Na mocy art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od uzyskanych dochodów pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10 proc. nagrody otrzymanej w związku ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy. Przepis ten przewiduje całkowite zwolnienie od podatku, jeżeli jednorazowa wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową nie przekracza kwoty 760 zł. Zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Powołany pkt 68 daje pewność jedynie w zakresie nagród ze sprzedaży premiowej przekazanych dla przedsiębiorcy. Każda nagroda, niezależnie od jej wartości, stanowi jego przychód i podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych.
Zupełnie inaczej dzieje się w przypadku nagród otrzymywanych przez osoby fizyczne. Mianowicie na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy przedsiębiorcy, jako płatnicy, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń), lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy, lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Jak zatem ma zachować się przedsiębiorca, który utworzył dla sprzedawców współpracujących z nim firm program lojalnościowy. Problemu nie ma, kiedy wybrana przez sprzedawcę nagroda będzie miała wartość przekraczającą 760 zł, wtedy 10 proc. podatek trzeba zapłacić. Obowiązek podatkowy ciąży w takim wypadku na otrzymującym nagrodę, a organizator programu lojalnościowego jest płatnikiem.
- Przedmiotowy problem dotyczy jednak nagród o wartości do 760 zł. W takiej sytuacji, moim zdaniem, wszystkie takie nagrody podlegają zwolnieniu od podatku, ponieważ nagrody uzyskane w ramach programu lojalnościowego mieszczą się w kategorii związanych ze sprzedażą premiową - mówi adwokat Tomasz Poznański z Kancelarii Prawnej Skarbiec.
Wykładnia językowa pojęcia sprzedaż premiowa z pewnością pozwala na zakwalifikowanie programu lojalnościowego dla sprzedawców do tej kategorii. Po pierwsze nie ulega kwestii, iż dochodzi tutaj do sprzedaży. Dla producenta czy dystrybutora istotnym jest, że jego produkt zostanie sprzedany. Nie jest przy tym ważne ilu pośredników będzie sprzedawało ten produkt zanim trafi do klienta końcowego. Ważna jest też tożsamość produktu, za sprzedaż którego producent chce premiować.
Kancelaria Prawna Skarbiec
adw. Tomasz Poznański
Kancelaria Prawna Skarbiec

Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Willisch
Lodziarnie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Alior Bank Partner
Placówki bankowe
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej