Zmiany przepisów dotyczących franczyzy
Dnia 1 czerwca 2011 r. weszło w życie nowe rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 marca 2011 r. w sprawie wyłączenia niektórych rodzajów porozumień wertykalnych spod zakazu porozumień ograniczających konkurencję (Dz.U. z 2011 r. nr 81 poz. 441).
Rozporządzenie reguluje porozumienia wertykalne - inaczej pionowe - pomiędzy przedsiębiorcami będącymi na różnych szczeblach obrotu (na przykład pomiędzy franczyzodawcą i franczyzobiorcą). Porozumienia te są dozwolone, mimo że ograniczają konkurencję. Przepisy rozporządzenia dotyczą m.in. dystrybucji franczyzowej, czyli systemu dystrybucji, w którym dystrybutor (franczyzobiorca) bezpośrednio lub pośrednio zobowiązuje się odsprzedawać zakupione od dostawcy (franczyzodawcy) towary objęte takim porozumieniem. Franczyzobiorca wykorzystuje do swojej działalności pakiet praw własności intelektualnej i przemysłowej lub know-how uzyskany od organizatora systemu franczyzowego, w zamian za bezpośrednie lub pośrednie wynagrodzenie. Rozporządzenie odnosi się także do franczyzy usługowej.
Większość przepisów, szczególnie dotyczących franczyzy, jest zgodna z wcześniejszym rozporządzeniem z dnia 19 listopada 2007 r. w sprawie wyłączenia niektórych rodzajów porozumień wertykalnych spod zakazu porozumień ograniczających konkurencję, które obowiązywało do dnia 31 maja 2011 r. W nowym akcie prawnym wprowadzone zostały zmiany, które pozwalają na porozumienia między związkami przedsiębiorców (będących sprzedawcami detalicznymi towarów), a ich dostawcami, jeśli obrót żadnego z członków związku nie przekroczył w poprzednim roku kalendarzowym równowartości 50 mln euro (§5 rozporządzenia).
Ponadto nowe rozporządzenie pozwala na porozumienia wertykalne między dostawcą, a nabywcą, jeżeli udział nabywcy w rynku, na którym kupuje on towary, nie przekracza 30 proc., co określono w § 8.1. pkt 2) z zastrzeżeniem § 9 rozporządzenia. Wcześniejsze rozporządzenie odnosiło się w tym zakresie do sytuacji, w której dostawca sprzedawał towary wyłącznie jednemu nabywcy. Nowe rozporządzenie ma obowiązywać aż 12 lat – do 31 maja 2023 r.
(mps)
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Willisch
Lodziarnie

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej