Array ( [article] => Array ( [pid] => 42973 [country] => pl [article_id] => 4293 [article_date] => 2009-01-13 [articletype_id] => 28 [article_title] => Menedżer na kłopoty [article_intro] => Jasny system motywacyjny, proste reguły oceny oraz otwartość i chęć do rozmowy managerów z pracownikami, to podstawowe zasady komunikowania i współdziałania w okresie kryzysu finansowego – czasie, w którym pracodawcy częściej niż zwykle zmuszeni są do zwalniania pracowników. [article_www] => 1 [add] => 0 [companytype_id] => 0 [img_photo_description] => [secret] => scrtkf6b464151c06030c4740467fb6652744 [fb_savedforms_id] => 0 [slug] => [learn_about] => [conclusions] => [figures_text] => [figures_number] => [active] => 1 [sector_name] => [book_id] => [book_type] => [article_title_url] => menedzer-klopoty [article_title_striped] => Menedżer na kłopoty [dir] => my-company [article_text_photo] =>

Wiele firm nie przygotowało się na kryzys i nie opracowało jeszcze jasnej strategii postępowania. Nie wiadomo, kto ma rozmawiać z pracownikami, a także w jaki sposób to robić. Pracownicy nie przypuszczają, że takie działania to skutek braku planu. Sądzą, że krępujące milczenie wynika ze złej woli ich szefów – szefowie wiedzą, tylko nie chcą powiedzieć – uważają. Oczywiście w myśl zasady, że boimy się najbardziej tego, czego nie znamy, zdezorientowani pracownicy wyobrażają sobie najgorsze. Są zdemotywowani, przestraszeni, pracują nieefektywnie. Żyją w niepewności, próbując patrzeć szefom głęboko w oczy i na podstawie ich nastrojów wróżyć, czy mają zacząć szukać innej pracy.

Anita Chmara, Ekspert Berndson (firmy oferującej szkolenia biznesowe z zakresu zarządzania, sprzedaży, negocjacji, marketingu, finansów, przeprowadzane w formie praktycznych i interaktywnych warsztatów) podpowiada kilka zasad, wg których menedżerowie powinni postępować w czasie kryzysu, aby pracownicy czuli się spokojniej i koncentrowali się na pracy a nie na plotkach.

Partner promotion – discover more
Sponsored • Example Partner

- Przede wszystkim menedżerowie powinni słuchać pracowników, odpowiadać na ich pytania oraz wyjaśniać sytuację, a także być dostępni, tzw. otwarte drzwi. Oczywiście nie oznacza to, że w sytuacji kryzysowej cały swój czas mają poświęcać wyłącznie na rozmowy z pracownikami. Ważne jednak, by każdy w firmie wiedział, że nikt nic przed nim nie ukrywa. Pracowników należy otwarcie, szybko i szczerze informować o sytuacji. Nie chodzi o to, by straszyć ludzi lecz skoro wiemy, że będą redukcje, to nasi pracownicy powinni o tym wiedzieć. Powinni znać zasady, według których redukcje będą się odbywać. To buduje poczucie bezpieczeństwa u tych, którzy mają w pracy pozostać - mówi Anita Chmara.

- W okresie kryzysu szczególnie powinni pamiętać o tym, że idą ramię w ramię ze swoimi pracownikami. Kryzys dotyczy nie tylko ich pracowników, ale także ich samych. Zakupy luksusowych samochodów czy zamawianie kosztownych aranżacji gabinetów nie wpłynie w tej sytuacji dobrze na nastroje w firmie. Jeśli menedżerowie rezygnują z jakichś przywilejów, pracownicy powinni to wiedzieć. Zrozumieją, jeśli ocenią, że trudna sytuacja dotknęła wszystkich. Chętniej przygotują się do wzmożonej pracy po to, by wspólnie przetrwać kryzys i wyjść na prostą - podsumowuje.

Obecna sytuacja ekonomiczna zmusza pracodawców także do częstszego zwalniania pracowników niż w okresie hossy. Nie każdy wie jak należy to zrobić. Wielu managerów ma z tym problem, czysto ludzki. Jak należy zwalniać pracowników? Według Anity Chmary Eksperta Berndson – rzeczowo, z krótkim uzasadnieniem i w cztery oczy.

- Ze względu na szacunek dla pracownika, konieczna jest rozmowa w cztery oczy. Powiedz dlaczego zwalniasz, ale niezbyt długo – żeby tej nieprzyjemnej chwili nie przeciągać. Bez zawiłego tłumaczenia się i przepraszania (masz powód). Krótko, zwięźle, uprzejmie – radzi Anita Chmara. - Nie jest też dobrze, jeśli pracodawca zaczyna w tym momencie mówić o zasługach pracownika. Bo skoro było tak dobrze, to dlaczego to zwolnienie?

(agaka)

[authors] => Array ( [0] => Array ( [author_id] => 166 [author_pid] => 1078 [author_name] => Agnieszka Turska [authortype_id] => 1 [author_info] => [author_position] => [author_email] => [author_profile] =>

Absolwentka Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku Filologia Polska ze specjalizacją filologia dla mediów. W redakcji miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" i portalu Franchising.pl od marca 2006 r. Zajmuje się social mediami i projektowaniem graficznym. Prywatnie miłośniczka kotów, żeglowania, mazurskich ognisk, dobrej książki i muzyki.

[display_author] => 0 [author_type] => dziennikarze [twitter_link] => https://twitter.com/agakapl [linkedin_link] => https://www.linkedin.com/in/agakapl/ [author_photo] => Array ( [pid] => 205434 [itemserver_id] => 51038 [img_width] => 450 [img_height] => 600 [path] => d27/e75/agnieszka-turska.jpg [mime] => image/jpeg [country_item] => pl [title] => [description] => [alt] => ) [author_name_url] => agnieszka-turska ) ) [link] => /moja-firma/4293/menedzer-klopoty/ [articletype] => Array ( [articletype_name] => biznes [articletype_superior] => 2 [permanent] => 0 [display_author] => 1 [link] => 63 [advertising] => 0 [articletype_name_url] => biznes ) [article_date_formated] => 13.01.2009 [article_day] => Wtorek [article_img] => [article_alt] => ) [images] => Array ( ) [imagesCount] => 0 [book] => Array ( ) [brands] => Array ( ) )

Menedżer na kłopoty

Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Wiele firm nie przygotowało się na kryzys i nie opracowało jeszcze jasnej strategii postępowania. Nie wiadomo, kto ma rozmawiać z pracownikami, a także w jaki sposób to robić. Pracownicy nie przypuszczają, że takie działania to skutek braku planu. Sądzą, że krępujące milczenie wynika ze złej woli ich szefów – szefowie wiedzą, tylko nie chcą powiedzieć – uważają. Oczywiście w myśl zasady, że boimy się najbardziej tego, czego nie znamy, zdezorientowani pracownicy wyobrażają sobie najgorsze. Są zdemotywowani, przestraszeni, pracują nieefektywnie. Żyją w niepewności, próbując patrzeć szefom głęboko w oczy i na podstawie ich nastrojów wróżyć, czy mają zacząć szukać innej pracy.

Anita Chmara, Ekspert Berndson (firmy oferującej szkolenia biznesowe z zakresu zarządzania, sprzedaży, negocjacji, marketingu, finansów, przeprowadzane w formie praktycznych i interaktywnych warsztatów) podpowiada kilka zasad, wg których menedżerowie powinni postępować w czasie kryzysu, aby pracownicy czuli się spokojniej i koncentrowali się na pracy a nie na plotkach.

Partner promotion – discover more
Sponsored • Example Partner

- Przede wszystkim menedżerowie powinni słuchać pracowników, odpowiadać na ich pytania oraz wyjaśniać sytuację, a także być dostępni, tzw. otwarte drzwi. Oczywiście nie oznacza to, że w sytuacji kryzysowej cały swój czas mają poświęcać wyłącznie na rozmowy z pracownikami. Ważne jednak, by każdy w firmie wiedział, że nikt nic przed nim nie ukrywa. Pracowników należy otwarcie, szybko i szczerze informować o sytuacji. Nie chodzi o to, by straszyć ludzi lecz skoro wiemy, że będą redukcje, to nasi pracownicy powinni o tym wiedzieć. Powinni znać zasady, według których redukcje będą się odbywać. To buduje poczucie bezpieczeństwa u tych, którzy mają w pracy pozostać - mówi Anita Chmara.

- W okresie kryzysu szczególnie powinni pamiętać o tym, że idą ramię w ramię ze swoimi pracownikami. Kryzys dotyczy nie tylko ich pracowników, ale także ich samych. Zakupy luksusowych samochodów czy zamawianie kosztownych aranżacji gabinetów nie wpłynie w tej sytuacji dobrze na nastroje w firmie. Jeśli menedżerowie rezygnują z jakichś przywilejów, pracownicy powinni to wiedzieć. Zrozumieją, jeśli ocenią, że trudna sytuacja dotknęła wszystkich. Chętniej przygotują się do wzmożonej pracy po to, by wspólnie przetrwać kryzys i wyjść na prostą - podsumowuje.

Obecna sytuacja ekonomiczna zmusza pracodawców także do częstszego zwalniania pracowników niż w okresie hossy. Nie każdy wie jak należy to zrobić. Wielu managerów ma z tym problem, czysto ludzki. Jak należy zwalniać pracowników? Według Anity Chmary Eksperta Berndson – rzeczowo, z krótkim uzasadnieniem i w cztery oczy.

- Ze względu na szacunek dla pracownika, konieczna jest rozmowa w cztery oczy. Powiedz dlaczego zwalniasz, ale niezbyt długo – żeby tej nieprzyjemnej chwili nie przeciągać. Bez zawiłego tłumaczenia się i przepraszania (masz powód). Krótko, zwięźle, uprzejmie – radzi Anita Chmara. - Nie jest też dobrze, jeśli pracodawca zaczyna w tym momencie mówić o zasługach pracownika. Bo skoro było tak dobrze, to dlaczego to zwolnienie?

(agaka)

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €