Ograniczenie budżetów i zamknięcie projektów rekrutacyjnych na wybrane stanowiska to tylko niektóre ze skutków. Jednak dla wielu polskich czy średnich firm ten okres może być szansą na pozyskanie najlepszych pracowników. Zapotrzebowanie na specjalistów i menedżerów nadal jest na dobrym poziomie i nic nie wskazuje, że w najbliższych miesiącach znacząco się to zmieni. Prognozy o masowych zwolnieniach najczęściej dotyczą pracowników niewykwalifikowanych.
- Nieliczne branże oczywiście odczują pewne spowolnienie, ale jak dotąd zaledwie kilku naszych klientów zamknęło lub wstrzymało projekty rekrutacyjne do początku przyszłego roku - komentuje Artur Skiba, dyrektor zarządzający Antal International. - Dla firm, które pragną być postrzegane jako najlepsi pracodawcy i chcą by kandydaci niezmiennie byli zainteresowani pracą u nich, takie posunięcie jest dość ryzykowne. Ograniczając procesy rekrutacyjne, pozwalamy konkurencji przyciągnąć najlepszych, dlatego w przyszłości będziemy musieli starać się podwójnie by zrekrutować prawdziwe talenty.
Jak zatem, przy aktualnej sytuacji na świecie i obawach o sytuację w Polsce, wykorzystać ten okres w wojnie o najbardziej utalentowanych specjalistów i menedżerów? Dlaczego i w jaki sposób rekrutować?
Mniejsza konkurencja
Jeśli Twoja konkurencja obniża budżety na rekrutację czy ogranicza zatrudnienie, teraz jest Twoja szansa na pozyskanie kandydatów. Wszystko zależy od sektora, w którym działasz. Jeśli nie jesteś liderem branży, a Twój największy konkurent wstrzymał rekrutację, może być Ci teraz łatwiej pozyskać specjalistów i menedżerów.
Koszty
Zarządzanie w czasach spowolnienia gospodarczego wymaga odpowiednich kwalifikacji. Jeśli już pierwsze wzmianki o kryzysie negatywnie wpłynęły na sytuację Twojej firmy, nie możesz pozwolić sobie na zrezygnowanie z doświadczenia i wiedzy specjalistów, którzy kiedyś poradzili sobie w podobnej sytuacji. Teraz jest dobry czas na rekrutację najlepszych specjalistów i menedżerów, którzy sprawdzili się w czasach ostatniego spowolnienia gospodarki i utrzymali stały poziom sprzedaży przy jednoczesnym zachowaniu dyscypliny kosztów.
Czas na łowienie pereł
Zwolnienia w związku z gorszą sytuacją finansową firmy zdarzają się w każdym przedsiębiorstwie. Pracę tracą najlepsi, często ze względu na wyższe wynagrodzenie, to właśnie wtedy warto nawiązać z nimi kontakt i zaproponować współpracę. Zwłaszcza tym, którzy mają unikalne doświadczenie.
Networking i referencje:
Wykorzystaj kontakty swoich pracowników i zachęć ich dodatkowymi premiami do referowania swoich bliskich, znajomych czy byłych współpracowników do pracy w Twojej firmie.
-Korzystanie z kontaktów swoich pracowników i zatrudnienie ludzi z polecenia ma wciąż negatywny wydźwięk i niestety najczęściej kojarzy się z kumoterstwem i załatwieniem czegoś przez znajomości. Jednak referowanie pracowników to efektywna metoda znalezienia sprawdzonych i dobrych ludzi, szeroko stosowana w wielu krajach - komentuje Artur Skiba.
Marka dobrego pracodawcy
Zamykając drzwi przed najbardziej utalentowanymi, osłabiamy markę solidnego pracodawcy i pogarszamy swój wizerunek na zewnątrz. Korporacje z zagranicznym kapitałem i centralnie zarządzanym budżetem, ze względu na sytuację rynkach światowych, często dostają wytyczne z centrali o cięciu kosztów i wstrzymaniu rekrutacji. Niestety, nie tylko zwolnienia, ale także wstrzymanie zatrudnienia to sygnał dla obecnych i przyszłych pracowników, że sytuacja firmy nie jest najlepsza. Zbyt pochopne decyzje mogą negatywnie wpłynąć na zaufanie pracowników, które przecież buduje się latami.
Zaangażuj się w proces rekrutacji
Większością zadań rekrutacyjnych: od wyszukania kandydatów, sprawdzenia kwalifikacji i referencji, po pierwsze rozmowy kwalifikacyjne zajmie się headhunter. Jednak, jeśli jest to tylko możliwe, zaangażuj menedżerów wyższych szczebli zarządzania w ostatni etap procesu kwalifikacyjnego.
- Kandydaci chętnie spotkają się z ludźmi, którzy stoją za sukcesem firmy, to dzięki nim będą mogli zmotywować się do pracy w danym przedsiębiorstwie - dodaje Artur Skiba.
Powracający pracownicy
Warto pomyśleć o osobach, które kiedyś pracowały dla Twojej firmy, teraz zdobywają doświadczenie gdzie indziej (może u konkurencji?), a ze względu na nowe warunki nie są zadowolone z dotychczasowej pracy. Ich doświadczenie, wiedza i nowe spojrzenie na Twój biznes jest wartością dodaną, a Ty nie stracisz dużo czasu na wdrożenie ich w struktury firmy.
Profesjonalna rekrutacja
Upewnij się, że informacja, iż nadal rekrutujesz jest powszechnie znana w Twojej branży.
- Najbardziej utalentowani i pożądani kandydaci to osoby, które tak naprawdę nie szukają pracy, aktywnie pracują zawodowo i odnoszą sukcesy. A to znaczy, że nie zaczynają dnia od przeglądania ogłoszeń o pracę, ich CV nie znajdziemy w powszechnie dostępnych bazach danych. Tylko kompleksowo dobrane metody rekrutacyjne pozwolą wyłowić najbardziej wartościowe perły - wyjaśnia Artur Skiba.
Polski oddział Antal International rozpoczął działalność w 1996 roku. Obecnie biuro w Warszawie liczy 65 konsultantów. Antal International jako jedna z pierwszych firm rekrutacyjnych, wprowadziła podział zespołów doradczych. Dzięki niemu konsultanci są ekspertami w wąsko sprecyzowanych obszarach. To pozwala na lepsze zrozumienie branży i co za tym idzie wymagań kandydatów i potrzeb klientów.
(agaka)
[authors] => Array ( [0] => Array ( [author_id] => 166 [author_pid] => 1078 [author_name] => Agnieszka Turska [authortype_id] => 1 [author_info] => [author_position] => [author_email] => [author_profile] =>Absolwentka Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku Filologia Polska ze specjalizacją filologia dla mediów. W redakcji miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" i portalu Franchising.pl od marca 2006 r. Zajmuje się social mediami i projektowaniem graficznym. Prywatnie miłośniczka kotów, żeglowania, mazurskich ognisk, dobrej książki i muzyki.
[display_author] => 0 [author_type] => dziennikarze [twitter_link] => https://twitter.com/agakapl [linkedin_link] => https://www.linkedin.com/in/agakapl/ [author_photo] => Array ( [pid] => 205434 [itemserver_id] => 51038 [img_width] => 450 [img_height] => 600 [path] => d27/e75/agnieszka-turska.jpg [mime] => image/jpeg [country_item] => pl [title] => [description] => [alt] => ) [author_name_url] => agnieszka-turska ) ) [link] => /moja-firma/4245/rekrutacja-trudnych-czasach/ [articletype] => Array ( [articletype_name] => biznes [articletype_superior] => 2 [permanent] => 0 [display_author] => 1 [link] => 63 [advertising] => 0 [articletype_name_url] => biznes ) [article_date_formated] => 02.12.2008 [article_day] => Wtorek [article_img] => [article_alt] => ) [images] => Array ( ) [imagesCount] => 0 [book] => Array ( ) [brands] => Array ( ) )Rekrutacja w trudnych czasach
Kryzys na światowych rynkach i prognozy o spowolnieniu gospodarczym wprowadziły niepewność na polskim rynku pracy.
Ograniczenie budżetów i zamknięcie projektów rekrutacyjnych na wybrane stanowiska to tylko niektóre ze skutków. Jednak dla wielu polskich czy średnich firm ten okres może być szansą na pozyskanie najlepszych pracowników. Zapotrzebowanie na specjalistów i menedżerów nadal jest na dobrym poziomie i nic nie wskazuje, że w najbliższych miesiącach znacząco się to zmieni. Prognozy o masowych zwolnieniach najczęściej dotyczą pracowników niewykwalifikowanych.
- Nieliczne branże oczywiście odczują pewne spowolnienie, ale jak dotąd zaledwie kilku naszych klientów zamknęło lub wstrzymało projekty rekrutacyjne do początku przyszłego roku - komentuje Artur Skiba, dyrektor zarządzający Antal International. - Dla firm, które pragną być postrzegane jako najlepsi pracodawcy i chcą by kandydaci niezmiennie byli zainteresowani pracą u nich, takie posunięcie jest dość ryzykowne. Ograniczając procesy rekrutacyjne, pozwalamy konkurencji przyciągnąć najlepszych, dlatego w przyszłości będziemy musieli starać się podwójnie by zrekrutować prawdziwe talenty.
Jak zatem, przy aktualnej sytuacji na świecie i obawach o sytuację w Polsce, wykorzystać ten okres w wojnie o najbardziej utalentowanych specjalistów i menedżerów? Dlaczego i w jaki sposób rekrutować?
Mniejsza konkurencja
Jeśli Twoja konkurencja obniża budżety na rekrutację czy ogranicza zatrudnienie, teraz jest Twoja szansa na pozyskanie kandydatów. Wszystko zależy od sektora, w którym działasz. Jeśli nie jesteś liderem branży, a Twój największy konkurent wstrzymał rekrutację, może być Ci teraz łatwiej pozyskać specjalistów i menedżerów.
Koszty
Zarządzanie w czasach spowolnienia gospodarczego wymaga odpowiednich kwalifikacji. Jeśli już pierwsze wzmianki o kryzysie negatywnie wpłynęły na sytuację Twojej firmy, nie możesz pozwolić sobie na zrezygnowanie z doświadczenia i wiedzy specjalistów, którzy kiedyś poradzili sobie w podobnej sytuacji. Teraz jest dobry czas na rekrutację najlepszych specjalistów i menedżerów, którzy sprawdzili się w czasach ostatniego spowolnienia gospodarki i utrzymali stały poziom sprzedaży przy jednoczesnym zachowaniu dyscypliny kosztów.
Czas na łowienie pereł
Zwolnienia w związku z gorszą sytuacją finansową firmy zdarzają się w każdym przedsiębiorstwie. Pracę tracą najlepsi, często ze względu na wyższe wynagrodzenie, to właśnie wtedy warto nawiązać z nimi kontakt i zaproponować współpracę. Zwłaszcza tym, którzy mają unikalne doświadczenie.
Networking i referencje:
Wykorzystaj kontakty swoich pracowników i zachęć ich dodatkowymi premiami do referowania swoich bliskich, znajomych czy byłych współpracowników do pracy w Twojej firmie.
-Korzystanie z kontaktów swoich pracowników i zatrudnienie ludzi z polecenia ma wciąż negatywny wydźwięk i niestety najczęściej kojarzy się z kumoterstwem i załatwieniem czegoś przez znajomości. Jednak referowanie pracowników to efektywna metoda znalezienia sprawdzonych i dobrych ludzi, szeroko stosowana w wielu krajach - komentuje Artur Skiba.
Marka dobrego pracodawcy
Zamykając drzwi przed najbardziej utalentowanymi, osłabiamy markę solidnego pracodawcy i pogarszamy swój wizerunek na zewnątrz. Korporacje z zagranicznym kapitałem i centralnie zarządzanym budżetem, ze względu na sytuację rynkach światowych, często dostają wytyczne z centrali o cięciu kosztów i wstrzymaniu rekrutacji. Niestety, nie tylko zwolnienia, ale także wstrzymanie zatrudnienia to sygnał dla obecnych i przyszłych pracowników, że sytuacja firmy nie jest najlepsza. Zbyt pochopne decyzje mogą negatywnie wpłynąć na zaufanie pracowników, które przecież buduje się latami.
Zaangażuj się w proces rekrutacji
Większością zadań rekrutacyjnych: od wyszukania kandydatów, sprawdzenia kwalifikacji i referencji, po pierwsze rozmowy kwalifikacyjne zajmie się headhunter. Jednak, jeśli jest to tylko możliwe, zaangażuj menedżerów wyższych szczebli zarządzania w ostatni etap procesu kwalifikacyjnego.
- Kandydaci chętnie spotkają się z ludźmi, którzy stoją za sukcesem firmy, to dzięki nim będą mogli zmotywować się do pracy w danym przedsiębiorstwie - dodaje Artur Skiba.
Powracający pracownicy
Warto pomyśleć o osobach, które kiedyś pracowały dla Twojej firmy, teraz zdobywają doświadczenie gdzie indziej (może u konkurencji?), a ze względu na nowe warunki nie są zadowolone z dotychczasowej pracy. Ich doświadczenie, wiedza i nowe spojrzenie na Twój biznes jest wartością dodaną, a Ty nie stracisz dużo czasu na wdrożenie ich w struktury firmy.
Profesjonalna rekrutacja
Upewnij się, że informacja, iż nadal rekrutujesz jest powszechnie znana w Twojej branży.
- Najbardziej utalentowani i pożądani kandydaci to osoby, które tak naprawdę nie szukają pracy, aktywnie pracują zawodowo i odnoszą sukcesy. A to znaczy, że nie zaczynają dnia od przeglądania ogłoszeń o pracę, ich CV nie znajdziemy w powszechnie dostępnych bazach danych. Tylko kompleksowo dobrane metody rekrutacyjne pozwolą wyłowić najbardziej wartościowe perły - wyjaśnia Artur Skiba.
Polski oddział Antal International rozpoczął działalność w 1996 roku. Obecnie biuro w Warszawie liczy 65 konsultantów. Antal International jako jedna z pierwszych firm rekrutacyjnych, wprowadziła podział zespołów doradczych. Dzięki niemu konsultanci są ekspertami w wąsko sprecyzowanych obszarach. To pozwala na lepsze zrozumienie branży i co za tym idzie wymagań kandydatów i potrzeb klientów.
(agaka)
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Willisch
Lodziarnie

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej