Pieniądze to nie wszystko

Firmy zakłada się po to, żeby zarabiać. Osiąganie zysków wymaga jednak postrzegania spraw w szerszej perspektywie.
Na lekcjach przedsiębiorczości prowadzący często zadaje pytanie: jaki jest cel istnienia firmy? Zwykle po chwili w górę wznosi się las rąk: „Firma jest po to, żeby zarabiać”. Albo ładniej: „Celem istnienia firmy jest maksymalizacja zysków”. Czy na pewno?
Jeśli przyjrzeć się twardym danym, to odpowiedź brzmi twierdząco. Z badań przeprowadzonych w latach 2008-2014 na ponad 600 śląskich małych i średnich firmach wynika jednoznacznie, że właściciele prowadzą biznes po to, by osiągać zysk. Jego pomnażanie to cel 37 proc. badanych przedsiębiorców. Kolejne 29 proc. przykładało największą wagę do maksymalizacji sprzedaży, a kolejnym 19 proc. zależało głównie na zdobywaniu udziałów rynkowych. Czyli – cele finansowe rządzą.
W literaturze poświęconej ekonomii i naukom o zarządzaniu wymienia się 27 teorii, które w różny sposób tłumaczą powody zakładania firm i cele ich istnienia. Nie wszystkim jednak głoszą prymat nadwyżki finansowej. Oczywiście, klasyczne ujęcie przedsiębiorstwa mówi o maksymalizacji zysków, ale już coraz popularniejsza w ostatnich latach teoria behawioralna każe zwrócić uwagę, że firma to znacznie więcej niż maszynka do zarabiania pieniędzy. To organizacja, w której ścierają się interesy właścicieli, menedżerów, pracowników, a także kontrahentów, dostawców, klientów oraz innych grup interesu. Firma to żywy organizm.
Dużo się ostatnio mówi o konieczności posiadania jasno określonej misji i wizji firmy, ale rzadko który właściciel traktuje tego typu hasła poważnie. Wielu przedsiębiorców mówi: „Tak, mamy na stronie internetowej wzmiankę o tym, że naszą misją jest dostarczanie klientom niepowtarzalnych doznań smakowych poprzez oryginalnie przygotowane dania i miłą obsługę, ale przecież tak naprawdę serwujemy jedzenie, żeby zarabiać”. Po co więc właściwie przedsiębiorca miałby się zastanawiać się nad tym, jaki jest cel działania jego firmy? Po co w ogóle wypisywać ładnie wyglądające farmazony? Tylko dlatego że wypada?
Jeśli celem naszej firmy ma być okopanie się na małym przyczółku i skubanie skromnych zysków w złudnym poczuciu bezpieczeństwa, to pewnie rzeczywiście wzniosłe wizje się nie przydadzą. Problem w tym, że rzeczywistość gospodarcza stała się na tyle zmienna i niepewna, że nawet właściciel lokalnego spożywczaka musi się sporo nagłowić, żeby klient wracał do niego, a nie uciekł do dyskontu, który jutro może wyrosnąć po sąsiedzku. Takie głowienie się jest już wyjściem poza codzienne kalkulowanie zysków. To planowanie, które wymaga określonej wizji własnej firmy w przyszłości. Cele mają to do siebie, że ścigając te ambitne, nawet nie zauważamy, jak po drodze realizujemy te mniejsze. Zysk, jak twierdził guru zarządzania Peter Drucker, nie jest wyjaśnieniem ani przyczyną decyzji biznesowych. Jest raczej testem ich zasadności.
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Willisch
Lodziarnie
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej