Gdy tanio, klient marudzi

Prawa Edwarda Murphy’ego mają swoje zastosowanie w marketingu. Kto ich nie przestrzega, może mieć kłopoty.
W latach 40. w amerykańskiej bazie Muroc Field prowadzono projekt, polegający na testowaniu ludzkiej odporności na przeciążenia podczas hamowania. Podczas testów powstała wątpliwość dotycząca dokładności sprzętu mierzącego oddziaływanie przyspieszenia. W rezultacie Edward Murphy zaproponował elektroniczne mierniki odkształcenia przyłączone do pasów, którymi badany był przymocowany. Jego asystent podłączył przewody i rozpoczęto kolejny raz eksperyment. Sensory pokazały zerowy odczyt. Stało się oczywiste, że źle je zainstalowano. To właśnie wtedy sfrustrowany Murphy powiedział o swoim asystencie: „Jeśli ten facet ma jakąkolwiek możliwość zrobienia błędu, zrobi go”. Późniejsza popularyzacja praw Murphy’ego była już tylko kwestią czasu.
Jak prawa Murphy’ego mają się do marketingu? Poniżej przedstawiam dziesięć praw Murphy’ego z moimi komentarzami. Prawo pierwsze: „Nic nie jest tak proste, jak się wydawało”. Nawet z pozoru prosta kreacja graficzna może zająć mnóstwo czasu i pieniędzy w procesie tworzenia. Uzyskanie efektu prostoty jest zazwyczaj najtrudniejsze. Prawo drugie: „Każda sprawa zajmuje więcej czasu, niż myślimy”. Jeśli chcesz coś szybko zrobić, od razu pomnóż razy dwa ilość czasu, jaki twoim zdaniem będzie potrzebny do jego wykonania. Prawo trzecie: „Jeśli coś może zawieść, to zawiedzie”. Myślisz: „Mój mailing jest tip-top. Na moim kompie wygląda super. Wysyłasz i dostajesz zwrotki: „Chyba coś się wam rozjechało”... Prawo czwarte: „Jeżeli udoskonalasz coś dostatecznie długo – na pewno to zepsujesz”. Optymalizowanie wszelkich działań ma ogromne znaczenie. Jednak pokusa udoskonalania może przekształcić się w przekleństwo perfekcjonisty, które wstrzyma cię przed wypuszczeniem oferty na rynek. Prawo piąte: „Trudne problemy zostawione same sobie staną się jeszcze gorsze”. Nic się samo nie naprawi. Jeśli masz problem z rozwojem biznesu, znajdź kogoś, kto się nim zajmie skutecznie. Prawo szóste: „Niepewność jest wielkością niezmienną”. Pewność jest towarem deficytowym. W 100 proc. możesz mówić o tym, jak genialny byłeś, wprowadzając produkt lub usługę na rynek po udanym debiucie. W rzeczywistości o porażce lub sukcesie często decyduje splot okoliczności. Prawo siódme: „Skrót jest najdłuższą drogą pomiędzy dwoma punktami”. Jeśli myślisz, że możesz zbudować markę w weekend, to jesteś w błędzie. Prawo ósme: „Dążąc do posiadania coraz to nowszych wersji programów, należy pamiętać, że nowa wersja to stary program z nowymi błędami”. Za każdym razem, gdy odczuwasz pokusę, by wprowadzić update jakiegoś programu , upewnij się, że wszystkie błędy zostały już usunięte. Bycie wczesnym użytkownikiem zawsze sprowadza się do bycia królikiem doświadczalnym. Prawo dziewiąte: „Żaden klient nie wie, czego właściwie chce”. Twoim zadaniem jest uświadomić mu skalę oferowanych przez ciebie rozwiązań. Zazwyczaj klient nie ma pojęcia o detalach i specyfice twojej oferty. Prawo dziesiąte: „Klient, który najmniej płaci, marudzi najwięcej”. Musisz odciąć 70 proc. dotychczas obsługiwanych klientów, aby firma stała się naprawdę rentowna. Bowiem zazwyczaj są to klienci generujący najmniejsze przychody przy równoczesnym tworzeniu największej liczby „zażaleń”.
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Willisch
Lodziarnie

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej