Konopie dają zarobić

Konopiany biznes w Polsce to wciąż nisza. Zarabiają w niej franczyzobiorcy Konopnej Farmacji, sklepów z suplementami medycznymi i kosmetykami na bazie konopi.
Konopna Farmacja, sieć sklepów z dermokosmetykami i suplementami medycznymi na bazie konopi, zdobywa kolejnych franczyzobiorców. We wrześniu własny biznes pod tym szyldem otworzyli partnerzy z Olsztyna i Gdańska. Łącznie sieć liczy osiem placówek franczyzowych – w Płocku, Nowym Targu, Rybniku, Olsztynie, Gdańsku, Gdyni oraz Krakowie (dwa punkty). Franczyzodawca przyznaje, że szczególnie dobre wyniki notują punkty na północy kraju. Wynika to z faktu, że ich właściciele przykładają dużą wagę do współpracy z placówkami medycznymi, które wykorzystują leki na bazie konopi w swoich terapiach.
– Sklep w Gdyni notuje dzienne obroty na poziomie 7 tys. zł – mówi Tadeusz Szczepaniak, członek zarządu spółki Carun Farmacja Polska, franczyzodawcy marki na polskim rynku.
Koncept Konopna Farmacja powstał w Czechach w 2013 roku. Na macierzystym rynku się przyjął (dziś liczy tam 20 sklepów), więc właściciele dość szybko postanowili wejść na kolejne. Na pierwszy ogień poszedł rynek polski i również tu Konopna Farmacja zaczyna zdobywać uznanie klientów i franczyzobiorców. Oczywiście nie bez trudności, a to ze względu na specyfikę oferowanych produktów. Konopie wciąż kojarzą się w Polsce z czymś zakazanym, co wynika z utożsamiania konopi siewnych (włóknistych) z indyjskimi. Konopie siewne, w odróżnieniu od indyjskich, zawierają śladowe ilości substancji psychoaktywnej THC, powodującej zaburzenia percepcji i wprowadzającej organizm w stan odprężenia. Są natomiast bogate w CBD, czyli kanabidiol, składnik o wysokim potencjale medycznym. Twórcy marki Konopna Farmacja chcą poprawić PR tych roślin, eksponując ich lecznicze właściwości.
Choć polski oddział sieci regularnie powiększa się o nowe placówki, nie ustrzegł się zamknięć. Z mapy placówek zniknęły punkty w Rzeszowie i Poznaniu. W obu przypadkach powodem była zmiana planów życiowych franczyzobiorców, którzy postanowili wyjechać z Polski by pracować za granicą.
– Ich sklepy nawet nieźle prosperowały, ale cóż, mieli inne plany. Nie rozważaliśmy przejęcia tych lokali, bo prowadzimy tylko jeden własny sklep w Katowicach i nie zamierzamy otwierać i zarządzać kolejnymi – mówi Tadeusz Szczepaniak.
Sklep należący do franczyzodawcy przynosi miesięczne zyski na poziomie 7-10 tys. zł.
– Trudno jednak szacować, na jakie zyski może liczyć potencjalny franczyzobiorca. To zależy od lokalizacji, ale przede wszystkim od zaangażowania właściciela. Nie można otworzyć sklepu i czekać, aż klient sam do nas przyjdzie. Niezbędne są intensywne działania marketingowe. Szczególnie sprawdzą się ulotki i reklama w lokalnych stacjach radiowych. W dzisiejszych czasach trzeba też aktywnie prowadzić profil na Facebooku i być obecnym w mediach społecznościowych. Tylko w ten sposób można dotrzeć z ofertą do szerokiego grona klientów – tłumaczy franczyzodawca.
Prowadzenie sklepu Konopna Farmacja nie wymaga uzyskania specjalnych pozwoleń. Niezbędne jest natomiast dokonanie zgłoszenia do sanepidu, ze względu na fakt, że w asortymencie są również produkty spożywcze wyrabiane z konopi. Franczyzobiorcy, którzy zechcą spróbować swoich sił w handlu wyrobami z konopi, muszą liczyć się z inwestycją na poziomie 65 tys. zł brutto.
– W tej kwocie zawiera się opłata wstępna, a także koszt remontu i wyposażenia sklepu. Jako franczyzodawcy przygotowujemy dla franczyzobiorcy lokal pod klucz, gotowy do odbioru. Jednak to franczyzobiorca musi zaproponować lokalizację – tłumaczy Tadeusz Szczepaniak, franczyzodawca marki Konopna Farmacja. – Dodatkowo partner powinien dysponować kwotą 20 tys. zł na pierwsze zatowarowanie sklepu.
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Willisch
Lodziarnie
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej