E-papierosy na cenzurowanym

Weszła w życie nowelizacja ustawy tytoniowej, która zmieni rynek e-papierosów. Wypadną z niego sprzedawcy internetowi, a samodzielne sklepy już szukają schronienia we franczyzie.
Nowe przepisy mają na celu uregulowanie rynku oraz większą kontrolę nad dostępnością, jakością i bezpieczeństwem produktów zawierających nikotynę. Najważniejsze zmiany to m.in. wprowadzenie zakazu sprzedaży e-papierosów i płynów nikotynowych osobom poniżej 18. roku życia oraz zakaz sprzedaży internetowej i na odległość. Producenci i dystrybutorzy nie będą też mogli reklamować swojej oferty.
Kolejna istotna zmiana dotyczy obowiązku zgłaszania wszystkich produktów znajdujących się w obrocie lub wprowadzanych na rynek w europejskim rejestrze, który w Polsce będzie prowadzić biuro ds. substancji chemicznych. Będzie to obowiązek krajowego dystrybutora i będzie wiązać się z koniecznością przeprowadzenia specjalistycznych badań chemicznych i toksykologicznych. Przybliżony koszt takiej procedury to 20-50 tys. zł za każdy importowany produkt.
Według szacunkowych danych obecnie ok. 1,5 mln Polaków używa papierosów elektronicznych, które dostępne są w ok. 25 tys. punktach sprzedaży detalicznej. Około tysiąc z nich działa w kilku sieciach franczyzowych. Przedstawiciele branży przewidują, że w najtrudniejszej sytuacji znajdą się właściciele samodzielnych sklepów, oferujących produkty importowane (głównie z Chin) oraz sprzedawcy internetowi.
– Konsekwencją wprowadzenia ustawy będzie poważna korekta rynku – ocenia Jerzy Jurczyński z eSmoking Association. – Wysokie bariery wprowadzenia produktu na rynek i utrzymania się na nim zredukują liczbę firm, które dotychczas łączyły kompetencje importera, producenta i sprzedawcy detalicznego. Obecnie jest to kilkaset podmiotów. Należy się spodziewać konsolidacji mniejszych firm i wzmocnienia sieci franczyzowych, które detalistom zapewnią legalne produkty i wsparcie organizacyjne.
Najsilniejsi gracze przygotowywali się do tych regulacji przez kilkanaście ostatnich miesięcy, a największy z nich, ostrzeszowska Grupa CHIC, stała się w ubiegłym roku częścią grupy British American Tobacco.
– Jesteśmy przygotowani do nowych regulacji. Franczyzobiorcy wprowadzają we współpracy z franczyzodawcą zmiany w punktach sprzedaży, które mają im zapewnić bezpieczeństwo biznesowe po wejściu nowelizacji ustawy tytoniowej. Ponadto doradcy klienta w sieci franczyzowej eSmokingWorld są także w trakcie niezbędnych szkoleń prowadzonych przez franczyzodawcę – mówi Michał Brzemiński, dyrektor sieci franczyzowej eSmokingWorld. – Jednak na rynku obserwujemy pewien niepokój, który objawia się m.in. rosnącą liczbą zapytań firm, które chcą przystąpić do naszej sieci – dodaje Brzemiński.
ZOBACZ W KATALOGU

Al. Capone

Auchan

Booksale.pl

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Chorten

Czas na Herbatę

Delikatesy Centrum

Dr Konopny

Duży Ben Market Alkoholowy

Husse

Intermarché (Grupa Muszkieterów)

Leonidas

Odido

Oskroba

Pierrot Woda Źródlana

Polska Sieć Handlowa Lewiatan

SO FLY The Vape Shop

Stokrotka

Unikat Woda i Napoje

Wesoła Pani

Żabka
Sklepy typu convenience
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Willisch
Lodziarnie

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej