Zyski na oku

Marże osiągane w sklepach Optiland sięgają 25-30 proc. Przychody można zwiększyć, wprowadzając do oferty badanie wzroku.
Marka Optiland obecna jest na rynku od 2006 roku. Pod jej szyldem działa dziewięć sklepów. Cztery z nich działają w Krakowie i należą do właściciela firmy. Pozostałe pięć należy do franczyzobiorców z Warszawy, Łodzi (po dwie placówki) i Rzeszowa. Pierwszy punkt franczyzowy rozpoczął działalność przed pięcioma laty, ale franczyzodawca dopiero teraz zdecydowanie postawił na dynamiczny rozwój sieci.
Sklepy Optiland oferują soczewki kontaktowe, płyny pielęgnacyjne oraz akcesoria optyczne. Klienci mogą w nich również kupić okulary korekcyjne i przeciwsłoneczne.
Własny biznes pod szyldem Optiland można otworzyć na dwa sposoby – jako punkt oferujący wyłącznie sprzedaż soczewek lub jako sklep wzbogacony o ofertę typowego gabinetu okulistycznego. W pierwszym przypadku kwota potrzebna na rozruch firmy wyniesie 50-60 tys. zł.
– Mniej więcej 95 proc. wspomnianych kwot trzeba przeznaczyć na zakup towaru, pozostałą część stanowią koszty aranżacji i wyposażenia lokalu – tłumaczy Jarosław Lichota. – Chcąc otworzyć sklep połączony z gabinetem okulistycznym trzeba liczyć się z wydatkiem rzędu 80 tys. zł. Inwestycja jest wyższa ze względu na konieczność zakupu specjalistycznego sprzętu.
Jednym z ważniejszych aspektów zarządzania sklepem w sieci Optiland jest dbanie o utrzymanie bieżącej płynności finansowej. Franczyzobiorca powinien dysponować odpowiednim kapitałem obrotowym, by cały czas był w stanie uzupełniać magazyn sklepu.
– Trzeba pamiętać, że jako sklepy stacjonarne rywalizujemy o klienta nie tylko ze stacjonarną konkurencją, ale też z internetem. Utrzymanie konkurencyjnej pozycji wymaga zapewnienia wysokiej dostępności towaru w placówce. Ceny w naszym sklepie internetowym są takie same, jak w placówkach tradycyjnych. Klient musi mieć wszystko na miejscu i mieć pewność, że kupując w sklepie otrzyma produkt szybciej, niż zamawiając online. Oczywiście zdarzają się rzadkie zamówienia, które wymagają dłuższego czasu oczekiwania, jednak każdy sklep musi utrzymywać dobrze zatowarowany magazyn – mówi Jarosław Lichota.
Marże na sprzedaży osiągane w sklepach Optiland sięgają 25-30 proc. Dodatkowe przychody można wygenerować oferując klientom badania wzroku – cena takiego badania to 59 zł. Ich wykonywanie wymaga jednak posiadania uprawnień optometrysty, czyli eksperta specjalizującego się w dobieraniu soczewek i okularów. Jednak, jak można przeczytać na stronach Ministerstwa Zdrowia, wykonywanie tego zawodu wymaga posiadania tytułu magistra na kierunku fizyka w zakresie optometrii lub uzupełnienia innych studiów magisterskich studiami podyplomowymi z optometrii (obejmującymi co najmniej 600 godzin kształcenia zawodowego).
Jak podkreśla Jarosław Lichota, franczyzobiorca powinien osobiście zaangażować się w prowadzenie sklepu. Najlepiej, by na początku samodzielnie zajmował się obsługą klientów. To pozwoli ograniczyć koszty. Warto też racjonalnie podejść do aranżacji lokalu – oczywiście podstawowe meble ekspozycyjne są potrzebne, jednak zamiast stawiać w tym zakresie na ekskluzywne rozwiązania, lepiej przesunąć środki w budżecie na marketing.
– Trzeba być gotowym, że przez pierwsze pół roku działalności biznesu będziemy do niego dokładać. Po 12 miesiącach lokal powinien stać się w pełni rentowny. Wówczas można już oczekiwać przychodów na poziomie 30-40 tys. zł miesięcznie – szacuje Jarosław Lichota.
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Willisch
Lodziarnie
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej