Eurocash zgarnia kolejne marki franczyzowe

Franczyzodawca Delikatesów Centrum i Groszka przejmuje Eko Holding. Ale to nie jedyne przejęcie w branży.
Nie trzeba było długo czekać na potwierdzenie doniesień portalu Franchising.pl. Fuzja, o której prawdopodobieństwie informowaliśmy przed kilkoma godzinami, stała się faktem. Rankiem 18 marca Eurocash oficjalnie poinformował, że kupi 100 proc. udziałów w Eko Holding.
– Pozostajemy wierni naszej misji wspierania niezależnych sklepów detalicznych w Polsce. Zakup EKO umożliwi nam dalszą poprawę efektywności łańcucha dostaw do małych sklepów, rozwój nowych kompetencji oraz zwiększenie skali działalności. Dzięki temu będziemy mogli jeszcze skuteczniej wspierać rozwój naszych klientów, czyli tysięcy polskich niezależnych detalistów, którzy stanowią o sile polskiego handlu tradycyjnego, wobec niesłabnącej agresywnej ekspansji dyskontów – powiedział Jacek Owczarek, członek zarządu Eurocash.
Przejęcie spółki EKO Holding, właściciela sieci 253 supermarketów pod markami EKO oraz Ledi, zlokalizowanych głównie w południowo-zachodniej Polsce, wzmocni obecność i możliwości logistyczne Grupy Eurocash w tej części kraju.
Wbrew ostatnim zapewnieniom prezesa Eko Holding, w ostatnich latach sytuacja finansowa przejmowanej spółki pogorszyła się. W 2015 r. łączna sprzedaż zrealizowana przez tę sieć wyniosła około 1 mld zł, jednakże – mimo przeprowadzonej głębokiej restrukturyzacji – wciąż generowała straty. Jak tłumaczą przedstawiciele Eurocash, bez pozyskania inwestora, sieć sklepów Eko nie byłaby w stanie sprostać rosnącej konkurencji ze strony dyskontów i sieci wielkopowierzchniowych.
Na fuzję się zanosiło
O tym, że przejęcie Eko Holding przez Eurocash jest prawdopodbne, portal Franchising.pl informował jako pierwszy. Do redakcji pisali franczyzobiorcy grupy Eko Holding, informując, że firma lada moment zostanie przejęta przez największego rynkowego gracza we franczyzie spożywczej: Eurocash. Choć kierowany przez Luisa Amarala koncern odmówił nam odpowiedzi na pytanie o prawdziwość tych doniesień („nie komentujemy plotek” – usłyszeliśmy), to nie brakowało powodów, dla których można było uznać takie przejęcie za realne.
Eurocash już od kilku lat realizuje politykę ekspansji poprzez przejęcia. Zakup dystrybucyjnej części Grupy Emperia dał firmie pozycję lidera franczyzy handlowej. Od tamtej pory w ręku Eurocashu znajduje się silne portfolio marek handlowych. W ramach sieci abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Euro Sklep działa łącznie kilkanaście tysięcy sklepów w całej Polsce. Dla Eurocashu przejęcie franczyz Emperii było tylko wstępem do dalszych przejęć. Spółka w kolejnych latach wchłonęła m.in. Inmedio, 1minute, Polską Dystrybucję Alkoholi, a także spółkę Firma Rogala, która jako franczyzobiorca prowadziła 48 sklepów Delikatesów Centrum.
GK Specjał w kolejce
Przejęcie Eko Holdingu przez Eurocash, może nie być jedynym tego typu wydarzeniem na rynku handlowym. Chęć rozwoju poprzez zakup konkurencyjnych marek wyraził bowiem ostatnio również Krzysztof Tokarz, prezes Grupy Kapitałowej Specjał, w skład której wchodzą takie franczyzowe marki, jak Nasze Sklep, Delikatesy Sezam czy Livio.
– Prowadzone są rozmowy w sprawie przejęcia dużych sieci franczyzowych (...). Zakładamy, że będzie to miało spore znaczenie dla naszych projektów rozwojowych. Zakładamy, że będzie to około tysiąca placówek franczyzowych. Nie rozstrzygam, czy będzie to jedna sieć, czy kilka. Negocjacje w tej sprawie wciąż trwają – przyznał na łamach firmowego kwartalnika.
Pikanterii sytuacji na rynku handlowym dodaje fakt, że wciąż nie jest znana ostateczna koncepcja podatku, którym miały zostać objęte sieci. Według ostatnich zapowiedzi rządu koncepty franczyzowe miały zostać z niego wyłączone, ale branża wciąż z niepokojem czeka na konkrety w tej sprawie.
ZOBACZ W KATALOGU

Al. Capone

Auchan

Booksale.pl

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Chorten

Czas na Herbatę

Delikatesy Centrum

Dr Konopny

Duży Ben Market Alkoholowy

Husse

Intermarché (Grupa Muszkieterów)

Leonidas

Odido

Oskroba

Pierrot Woda Źródlana

Polska Sieć Handlowa Lewiatan

SO FLY The Vape Shop

Stokrotka

Unikat Woda i Napoje

Wesoła Pani

Żabka
Sklepy typu convenience
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Willisch
Lodziarnie
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej