Array ( [article] => Array ( [pid] => 40824 [country] => pl [article_id] => 9493 [article_date] => 2015-11-18 [articletype_id] => 1 [article_title] => Polaku, przyjdź do pralni [article_intro] => Na początku grudnia amerykańska sieć pralni samoobsługowych Speed Queen otwiera pierwszą placówkę w naszym kraju. Czy Polacy przekonają się do tego typu usług? [article_www] => 1 [add] => 0 [companytype_id] => 13 [img_photo_description] => Speed Queen na rodzimym rynku liczy 15 tys. placówek. Ekspansję na Europę rozpoczęła około trzech lat temu i dziś pod jej szyldem działa na starym kontynencie 86 pralni, kolejne 102 są w przygotowaniu. Teraz chce wejść także do Polski. [secret] => scrtk47014bea9e6850cf1d2c1c57ec9b4afa [fb_savedforms_id] => 0 [slug] => [learn_about] => [conclusions] => [figures_text] => [figures_number] => [active] => 1 [sector_name] => usługi dla konsumentów [book_id] => [book_type] => [article_title_url] => polaku-przyjdz-pralni [article_title_striped] => Polaku, przyjdź do pralni [dir] => article [article_text_photo] =>

Wywodząca się ze Stanów Zjednoczonych sieć na rodzimym rynku liczy 15 tys. placówek. Ekspansję na Europę rozpoczęła około trzech lat temu i dziś pod jej szyldem działa na starym kontynencie 86 pralni, kolejne 102 są w przygotowaniu. Teraz chce wejść także do Polski.
– Na początku grudnia rozpoczyna działalność pierwsza polska pralnia Speed Queen, na warszawskim Ursynowie – mówi Marcin Szastak, współwłaściciel firmy Sovrana, zajmującej się wprowadzaniem franczyzy Speed Queen w Polsce. – Już dziś możemy też powiedzieć, że kolejna zostanie uruchomiona w marcu,także w Warszawie, na Żoliborzu.

Komu pranie?

Firma chce rozpocząć budowę sieci od największych polskich miast, przy czym takie o wielkości 200 tys. mieszkańców też wchodzą w grę. Najlepsze lokalizacje to – wbrew pozorom – wcale nie osiedla czy okolice akademików.
– Powinno to być miejsce z dużym przepływem ludzi, samochodów, komunikacji miejskiej. Pralnia musi znaleźć się w otoczeniu innych lokali handlowych, usługowych. Powinna zapaść w pamięć mieszkańcom – tłumaczy Marcin Szastak. – Dobrze, by w promieniu 150 m był parking, ale ważna jest też bliskość przystanków komunikacji miejskiej. Pranie można dowieźć nie tylko samochodem, ale też autobusem w plecaku czy torbie.

Partner promotion – discover more
Sponsored • Example Partner

Dobra lokalizacja to w tym przypadku podstawa. Franczyzodawca doradza w jej wyborze. Lokal musi mieć witrynę, by przyciągać wzrok przechodniów. Wyposażając go, trzeba pamiętać m.in. o takich udogodnieniach dla klienta, jak ekspres do kawy czy wi-fi.

Koszt inwestycji to od 60 do 90 tys. euro. Płaci się tylko raz, nie ma żadnych opłat miesięcznych. W tej kwocie – według zapewnień franczyzodawcy – zawiera się kompletne przygotowanie pralni. Centrala dostarcza wszelkie projekty, wizualizacje, pomaga dobrać sprzęt, wyposażenie. Może przygotować dla franczyzobiorcy pralnię „pod klucz”. Jeżeli jednak biorca woli zrobić to sam, bo np. ma możliwość zatrudnienia tańszych fachowców i zaoszczędzenia w ten sposób – dostanie na to zgodę, pod warunkiem oczywiście, że wszystko wykona według otrzymanych od Speed Queen instrukcji. Na uruchomienie pralni potrzeba czterech miesięcy. Licencjodawca szacuje, że na zwrot z inwestycji trzeba będzie poczekać od trzech do pięciu lat.

Czy w Polsce, gdzie pralka jest standardowym wyposażeniem każdego mieszkania, pralnie samoobsługowe mają szansę powodzenia?
– Mentalność Polaków się zmienia – uważa Marcin Szastak.Nasza grupa docelowa to nie tylko studenci i turyści, jak się powszechnie uważa, ale też np. osoby, które mają małe mieszkania i brak im miejsca na suszenie prania. Także ci, którzy muszą uprać duże rzeczy, które nie mieszczą im się w domowej pralce, np. zasłony czy narzuty. Albo single, których w Polsce wciąż przybywa.

Rywalem dla Speed Queen może być hiszpańska firma Pressto, która też chce wejść na nadwiślański rynek, a w swojej ofercie franczyzowej ma również pralnie samoobsługowe.

[authors] => Array ( [0] => Array ( [author_id] => 247 [author_pid] => 1076 [author_name] => Monika Wojniak-Żyłowska [authortype_id] => 1 [author_info] => [author_position] => dziennikarz [author_email] => mwojniak@profitsystem.pl [author_profile] =>

Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego. Z dziennikarstwem związana jest od 2000 roku. Przez wiele lat pracowała w gazetach codziennych, zajmując się m.in. problematyką prawną i samorzadową. Jej publikacje można też znaleźć m.in. w Angorze i prasie turystycznej. Teraz na portalu Franchising.pl i w miesięczniku "Franchising" przybliża czytelnikom rynek franczyzy oraz próbuje inspirować młodych przedsiębiorców, szukających pomysłu na własną firmę.

Prywatnie mama Emilki i żona Piotra. Jej pasje to podróże, dobre kryminały i literatura faktu.

[display_author] => 1 [author_type] => dziennikarze [twitter_link] => https://twitter.com/mowojnia1 [linkedin_link] => https://www.linkedin.com/in/monika-wojniak-%C5%BCy%C5%82owska-667670136/ [author_photo] => Array ( [pid] => 116103 [itemserver_id] => 38128 [img_width] => 600 [img_height] => 800 [path] => 623/449/mz.jpg [mime] => image/jpeg [country_item] => pl [title] => [description] => [alt] => ) [author_name_url] => monika-wojniak-zylowska ) ) [link] => /artykul/9493/polaku-przyjdz-pralni/ [articletype] => Array ( [articletype_name] => z kraju [articletype_superior] => 1 [permanent] => 0 [display_author] => 1 [link] => 30 [advertising] => 0 [articletype_name_url] => kraju ) [images] => Array ( [first] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 86734 [country_item] => pl [description] => Speed Queen na rodzimym rynku liczy 15 tys. placówek. Ekspansję na Europę rozpoczęła około trzech lat temu i dziś pod jej szyldem działa na starym kontynencie 86 pralni, kolejne 102 są w przygotowaniu. Teraz chce wejść także do Polski. [path] => 667/d6e/speed-queen.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 330 [img_height] => 330 [itemserver_id] => 31358 ) ) [article] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 86739 [country_item] => pl [description] => Speed Queen na rodzimym rynku liczy 15 tys. placówek. Ekspansję na Europę rozpoczęła około trzech lat temu i dziś pod jej szyldem działa na starym kontynencie 86 pralni, kolejne 102 są w przygotowaniu. Teraz chce wejść także do Polski. [path] => f0d/20a/speed-t-1.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 400 [img_height] => 300 [itemserver_id] => 31360 ) ) ) [og_image] => f0d/20a/speed-t-1.jpg [article_date_formated] => 18.11.2015 [article_day] => Środa [article_img] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 86739 [country_item] => pl [description] => Speed Queen na rodzimym rynku liczy 15 tys. placówek. Ekspansję na Europę rozpoczęła około trzech lat temu i dziś pod jej szyldem działa na starym kontynencie 86 pralni, kolejne 102 są w przygotowaniu. Teraz chce wejść także do Polski. [path] => f0d/20a/speed-t-1.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 400 [img_height] => 300 [itemserver_id] => 31360 ) ) [article_alt] => ) [images] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 86739 [country_item] => pl [description] => Speed Queen na rodzimym rynku liczy 15 tys. placówek. Ekspansję na Europę rozpoczęła około trzech lat temu i dziś pod jej szyldem działa na starym kontynencie 86 pralni, kolejne 102 są w przygotowaniu. Teraz chce wejść także do Polski. [path] => f0d/20a/speed-t-1.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 400 [img_height] => 300 [itemserver_id] => 31360 ) ) [imagesCount] => 1 [book] => Array ( ) [brands] => Array ( [0] => Array ( [name] => Speed Queen [id] => 1593 [type] => 13 [fr] => 1 [company_franchising] => 1 [minimal_investment] => [company_log] => 1 [short_description] => [name_length] => 11 [link] => /franczyza/1593/speed-queen/ [investmentFormatted] => [currency] => PLN [images] => Array ( [logo] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 208304 [country_item] => pl [description] => [path] => edb/f35/speedqueen_provenperformer_color_pantone.png [class] => image-png [mime] => image/png [title] => [img_width] => 500 [img_height] => 162 [itemserver_id] => 51590 ) ) [article] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 208303 [country_item] => pl [description] => [path] => b4e/110/speed_queen_warszawa_obozowa.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1069 [itemserver_id] => 51589 ) ) ) ) ) )

Polaku, przyjdź do pralni

Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Wywodząca się ze Stanów Zjednoczonych sieć na rodzimym rynku liczy 15 tys. placówek. Ekspansję na Europę rozpoczęła około trzech lat temu i dziś pod jej szyldem działa na starym kontynencie 86 pralni, kolejne 102 są w przygotowaniu. Teraz chce wejść także do Polski.
– Na początku grudnia rozpoczyna działalność pierwsza polska pralnia Speed Queen, na warszawskim Ursynowie – mówi Marcin Szastak, współwłaściciel firmy Sovrana, zajmującej się wprowadzaniem franczyzy Speed Queen w Polsce. – Już dziś możemy też powiedzieć, że kolejna zostanie uruchomiona w marcu,także w Warszawie, na Żoliborzu.

Komu pranie?

Firma chce rozpocząć budowę sieci od największych polskich miast, przy czym takie o wielkości 200 tys. mieszkańców też wchodzą w grę. Najlepsze lokalizacje to – wbrew pozorom – wcale nie osiedla czy okolice akademików.
– Powinno to być miejsce z dużym przepływem ludzi, samochodów, komunikacji miejskiej. Pralnia musi znaleźć się w otoczeniu innych lokali handlowych, usługowych. Powinna zapaść w pamięć mieszkańcom – tłumaczy Marcin Szastak. – Dobrze, by w promieniu 150 m był parking, ale ważna jest też bliskość przystanków komunikacji miejskiej. Pranie można dowieźć nie tylko samochodem, ale też autobusem w plecaku czy torbie.

Partner promotion – discover more
Sponsored • Example Partner

Dobra lokalizacja to w tym przypadku podstawa. Franczyzodawca doradza w jej wyborze. Lokal musi mieć witrynę, by przyciągać wzrok przechodniów. Wyposażając go, trzeba pamiętać m.in. o takich udogodnieniach dla klienta, jak ekspres do kawy czy wi-fi.

Koszt inwestycji to od 60 do 90 tys. euro. Płaci się tylko raz, nie ma żadnych opłat miesięcznych. W tej kwocie – według zapewnień franczyzodawcy – zawiera się kompletne przygotowanie pralni. Centrala dostarcza wszelkie projekty, wizualizacje, pomaga dobrać sprzęt, wyposażenie. Może przygotować dla franczyzobiorcy pralnię „pod klucz”. Jeżeli jednak biorca woli zrobić to sam, bo np. ma możliwość zatrudnienia tańszych fachowców i zaoszczędzenia w ten sposób – dostanie na to zgodę, pod warunkiem oczywiście, że wszystko wykona według otrzymanych od Speed Queen instrukcji. Na uruchomienie pralni potrzeba czterech miesięcy. Licencjodawca szacuje, że na zwrot z inwestycji trzeba będzie poczekać od trzech do pięciu lat.

Czy w Polsce, gdzie pralka jest standardowym wyposażeniem każdego mieszkania, pralnie samoobsługowe mają szansę powodzenia?
– Mentalność Polaków się zmienia – uważa Marcin Szastak.Nasza grupa docelowa to nie tylko studenci i turyści, jak się powszechnie uważa, ale też np. osoby, które mają małe mieszkania i brak im miejsca na suszenie prania. Także ci, którzy muszą uprać duże rzeczy, które nie mieszczą im się w domowej pralce, np. zasłony czy narzuty. Albo single, których w Polsce wciąż przybywa.

Rywalem dla Speed Queen może być hiszpańska firma Pressto, która też chce wejść na nadwiślański rynek, a w swojej ofercie franczyzowej ma również pralnie samoobsługowe.

Monika Wojniak-Żyłowska
Author
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz

ZOBACZ W KATALOGU

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €