Biznes nie choruje

Najlepiej zarabia się na lekach nierefundowanych, choć trzeba konkurować ze sklepami – mówi Wojciech Boguszewski, właściciel franczyzowych aptek DOZ.
Wojciech Boguszewski biznesem aptekarskim zajmuje się od lat 90. Pamięta czasy, gdy właściciele aptek bywali jednocześnie udziałowcami hurtowni aptekarskich, a sieci franczyzowe i grupy zakupowe dopiero zaczynały wchodzić na rynek. Dziś prowadzi sześć aptek, cztery punkty apteczne w Piotrkowie Trybunalskim i okolicach oraz aptekodrogerię w Parzniewie koło Pruszkowa – wszystkie pod franczyzowym szyldem DOZ. Przyznaje, że przynależność do sieci się opłaca, bo konkurencja jest zawzięta, a rynek – przeregulowany jak nigdy.
– Jako właściciele aptek podlegamy chyba pod wszelkie instytucje nadzoru w tym kraju – przyznaje przedsiębiorca.
Leki kontra prawo
Twórcy prawa ingerują zarówno w kwestie techniczne związane z otwarciem apteki, ale również – niestety dla właścicieli – w te biznesowe. Regulacje wprowadzane w ostatnich latach spowodowały stopniowe topnienie limitów, jakie NFZ przeznaczał na dopłaty do leków. Na dodatek na farmaceutyki refundowane wprowadzono stałe marże liczone właśnie od wysokości limitu, a nie ceny leku.
– Efekt jest taki, że najlepiej w aptekach zarabia się na lekach nierefundowanych. Tu jednak muszą one konkurować ze sklepami ogólnodostępnymi, które nie podlegając żadnym regulacjom, stale powiększając ofertę dotąd zarezerwowaną dla aptek – mówi Wojciech Boguszewski.
Utrudnień jest więcej. Jednym z najbardziej dotkliwych pozostaje wprowadzony w 2012 roku zakaz reklamy, który do minimum ograniczył możliwości informowania o dostępnej w aptekach ofercie. Z powodu grożących kar pieniężnych aptekarze musieli wycofać wszelkiego rodzaju programy lojalnościowe, karty rabatowe czy upusty przy większych zakupach.
Franczyza leczy
Nic zatem dziwnego, że coraz więcej aptek decyduje się na przystąpienie do sieci franczyzowych. Taki krok to nie tylko szansa na lepsze warunki zakupu leków, ale przede wszystkim możliwość wzmocnienia pozycji rynkowej. Znany szyld nad wejściem to wciąż potężna dźwignia reklamowa. A do tego, co w tym przypadku kluczowe, legalna.
– Franczyzobiorca zyskuje dostęp do stałego rabatowania, znanej marki i związanego z nią wystroju, a przy tym dodatki w rodzaju przykasowej sprzedaży – mówi Wojciech Boguszewski. – To są rzeczy, z których możemy korzystać przez cały okres współpracy. Na takie korzyści nie mają szans samodzielni aptekarze.
Według założeń konceptu DOZ właściciel apteki franczyzowej zachowuje niezależność prawną, finansową i gospodarczą. Otrzymuje jednak narzędzia, które pomagają mu optymalizować jego działalność apteczną. Jednym z nich jest Profil Farmaceuty, czyli system informatyczny do zarządzania apteką, który daje dostęp do bieżących informacji z sieci oraz podgląd informacji o aptece np. stany magazynowe, sprzedaż pracowników. Dzięki temu właściciel apteki wie, jak rotują i jak są sprzedawane np. produkty z krótkim terminem ważności.
– W sprawach biznesowych franczyzobiorcy pomaga menedżer mikro rynku z ramienia sieci, który może doradzić jak prowadzić aptekę, np. jak zmniejszyć koszty, zwiększyć sprzedaż czy poprawić marżę – mówi Rafał Obarzanek, dyrektor ds. sieci sprzedaży DOZ, zrzeszającej ok. 1 tys. aptek. – Dzięki wsparciu centrali aptekarz nie musi prowadzić negocjacji z producentami, zastanawiać się, z kim podpisać najkorzystniejszą umowę na usługi w aptece czy tworzyć własnych rozwiązań marketingowych.
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Willisch
Lodziarnie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej