Licencja po liftingu

Makro ogłasza nowy model franczyzy Odido. Czy rzeczywiście wiele się zmieniło?
W czerwcu przedstawiciele Odido jeździli po Polsce i spotykali się z właścicielami sklepów. Zarówno tych niezależnych, jak i już zrzeszonych w należącej do Grupy Makro sieci. Podczas tych spotkań opowiadali o nowej odsłonie swojego konceptu.
– Zaawansowany model franczyzy to silne wsparcie biznesu klienta przy zachowaniu przez niego niezależności. W ramach nowego modelu Makro zapewnia m.in. inwestycję o wartości kilkudziesięciu tysięcy złotych w wyposażenie, dzielenie się swoim know-how oraz współpracę na partnerskich zasadach. Ponadto nasi klienci otrzymają pakiet rozwiązań promocyjnych dedykowanych wyłącznie sklepom Odido oraz wsparcie komunikacyjne w mediach – mówi Roman Krucki, kierownik ds. Grupy Klientów Trader.
Franczyzodawcy z rynku handlowego nie od dziś lubują się w dorabianiu epitetów do swoich konceptów licencyjnych. Chcąc zerwać z technicznym określeniem franczyzy dystrybucyjnej (w której rola dawcy licencji w zasadzie ogranicza się do bycia hurtownikiem), proponują coraz to nowe określenia swoich konceptów. W zależności od stopnia wsparcia i poziomu kontroli udzielanego partnerom mówi się często o franczyzie miękkiej, twardej lub mieszanej. Ale niektórzy franczyzodawcy idą w nazewnictwie jeszcze dalej. Odido ze swoją franczyzą zaawansowaną nie było zresztą pierwsze. Eurocash, właściciel m.in. Groszka, abc i Delikatesów Centrum, już przed kilkoma laty ukuł termin franczyzy nowoczesnej.
– Nowoczesna franczyza zakłada duży poziom integracji pomiędzy franczyzodawcą a franczyzobiorcą. Integracja jest potrzebna by obniżyć koszty i zwiększyć efektywność. Franczyzobiorcy korzystają ze wsparcia na wszystkich etapach prowadzonej działalności, od wyboru najodpowiedniejszej lokalizacji sklepu, przez jego wyposażenie, przygotowany model handlowy, system informatyczny, aż po zaopatrzenie, marketing i logistykę, szkolenia itd. To są bardzo potrzebne narzędzia dla detalisty, których sam czy we współpracy w ramach tradycyjnej franczyzy nie osiąga – tłumaczył Pedro Martinho, członek zarządu Eurocash.
Magdalena Figurna z Makro informuje, że jej grupa oferuje swoim franczyzobiorcom kompleksowe wsparcie promocyjne, w którego skład wchodzi m.in. promocyjny pakiet na otwarcie sklepu, gazetka promocyjna dystrybuowana co 2 tygodnie do klientów Odido, materiały promocyjne do punktów sprzedaży, a także liczne akcje promocyjne i konkursy wspierające sprzedaż.
- Ponadto Makro oferuje wsparcie w procesie przebudowy sklepu, aby maksymalnie dostosować go do potrzeb kupujących czy też wprowadza zarządzanie wybranymi kategoriami - mówi Magdalena Figurna.
Przekazanie know-how, elementów wyposażenia sklepu, obowiązek zachowania standardów, ale też pewna doza swobody w dopasowaniu sklepu do lokalnych potrzeb – trudno oprzeć się wrażeniu, że te wszystkie elementy już od dawna we franczyzie handlowej funkcjonują. W przypadku należącej do Makro sieci największa zmiana polega na większym zaangażowaniu kapitałowym ze strony franczyzodawcy. Cała reszta to raczej kwestia nazewnictwa i wizerunku. Potencjalny franczyzobiorca nie będzie zastanawiał się, czy woli licencję nowoczesną, czy zaawansowaną. Dla niego liczy się to, który operator odpowiada najbardziej profilowi jego sklepu i czy gwarantuje mu wystarczającą elastyczność pozyskiwania towaru i jego ekspozycji. I jeśli to epitety miałyby decydować, to pewnie wygrałaby franczyza elastyczna. To słowo jeszcze czeka na swojego franczyzodawcę.
ZOBACZ W KATALOGU
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Willisch
Lodziarnie

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej