O nowych regulacjach, będących wynikiem dostosowywania polskiego prawa do unijnego, poinformowała Rzeczpospolita w dodatku Małe i Średnie Przedsiębiorstwa. Generalną zasadą jest, że dpowiedzialność za szkody spowodowane użytkowaniem produktów spoczywa bezpośrednio na ich producentach. Jednak czasami, podała Rzeczpospolita, prawo pozwala przerzucić obowiązek zapłaty odszkodowania z producenta na innych przedsiębiorców, np. sprzedawcę. Zgodnie z ustawą o ogólnym bezpieczeństwie produktów, ten, kto wytwarza produkty niebezpieczne, odpowiada za szkody spowodowane jego użytkowaniem. Do wypłaty odszkodowania może być jednak zmuszony także sprzedawca danego produktu. Będzie płacić wtedy, gdy nie ustali albo nie wskaże w ciągu miesiąca od wystąpienia szkody, kto jest producentem, importerem lub wytwórcą materiału.
Nie we wszystkich przypadkach producenci muszą płacić odszkodowania za szkody spowodowane przez ich produkty. Nie mogą być pociągani do odpowiedzialności, gdy ich produkty, choć okazały się szkodliwe, nie zostały jeszcze wprowadzone do obrotu. Są zwolnieni od odpowiedzialności także wtedy, gdy nie można było przewidzieć niebezpiecznych właściwości towaru, albo kiedy pojawiły się one w wyniku przestrzegania przez producenta obowiązujących przepisów.
- Nadmiar informacji producentów o właściwościach ich towarów, w tym o możliwych zagrożeniach dla nabywców, jest wręcz wskazany przy obowiązującym w Polsce prawie – przekonywał dziennik Michał Polański, podczas spotkania Klubu Eksportera, zorganizowanego niedawno przez warszawskie Euro Info Centre. Przypomniał, że nawet za brak ostrzeżeń przed suszeniem zwierząt w mikrofalówkach, amerykański producent tych urządzeń musiał zapłacić duże odszkodowanie.
Rzeczpospolita poinformowała, że jeszcze przed wprowadzeniem produktu do obrotu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta ma prawo domagać się od producenta, by dostarczył informacji o produktach i przypuszczalnych zagrożeniach. Urząd może także zobowiązać go do poddania produktu badaniu w akredytowanym laboratorium. Tych samych czynności urząd może zażądać od producentów także po wprowadzeniu produktu do obrotu. Może też domagać się poinformowania opinii publicznej o zagrożeniach wynikających z użytkowania partii towarów albo nakazać wycofanie produktu z obrotu.
Więcej; Olga Gajda, Rzeczpospolita, 5 lutego 2001
[authors] => Array ( [0] => Array ( [author_id] => 13 [author_pid] => 973 [author_name] => Rzeczpospolita [authortype_id] => 2 [author_info] => [author_position] => [author_email] => [author_profile] => [display_author] => 0 [author_type] => media [twitter_link] => [linkedin_link] => [author_photo] => Array ( ) [author_name_url] => rzeczpospolita ) ) [link] => /artykul/93/nie-zawsze-odpowiada-producent/ [articletype] => Array ( [articletype_name] => z kraju [articletype_superior] => 1 [permanent] => 0 [display_author] => 1 [link] => 30 [advertising] => 0 [articletype_name_url] => kraju ) [article_date_formated] => 05.02.2001 [article_day] => Poniedziałek [article_img] => [article_alt] => ) [images] => Array ( ) [imagesCount] => 0 [book] => Array ( ) [brands] => Array ( ) )Nie zawsze odpowiada producent
Bezpieczeństwo produktów: jak unikać płacenia odszkodowań
O nowych regulacjach, będących wynikiem dostosowywania polskiego prawa do unijnego, poinformowała Rzeczpospolita w dodatku Małe i Średnie Przedsiębiorstwa. Generalną zasadą jest, że dpowiedzialność za szkody spowodowane użytkowaniem produktów spoczywa bezpośrednio na ich producentach. Jednak czasami, podała Rzeczpospolita, prawo pozwala przerzucić obowiązek zapłaty odszkodowania z producenta na innych przedsiębiorców, np. sprzedawcę. Zgodnie z ustawą o ogólnym bezpieczeństwie produktów, ten, kto wytwarza produkty niebezpieczne, odpowiada za szkody spowodowane jego użytkowaniem. Do wypłaty odszkodowania może być jednak zmuszony także sprzedawca danego produktu. Będzie płacić wtedy, gdy nie ustali albo nie wskaże w ciągu miesiąca od wystąpienia szkody, kto jest producentem, importerem lub wytwórcą materiału.
Nie we wszystkich przypadkach producenci muszą płacić odszkodowania za szkody spowodowane przez ich produkty. Nie mogą być pociągani do odpowiedzialności, gdy ich produkty, choć okazały się szkodliwe, nie zostały jeszcze wprowadzone do obrotu. Są zwolnieni od odpowiedzialności także wtedy, gdy nie można było przewidzieć niebezpiecznych właściwości towaru, albo kiedy pojawiły się one w wyniku przestrzegania przez producenta obowiązujących przepisów.
- Nadmiar informacji producentów o właściwościach ich towarów, w tym o możliwych zagrożeniach dla nabywców, jest wręcz wskazany przy obowiązującym w Polsce prawie – przekonywał dziennik Michał Polański, podczas spotkania Klubu Eksportera, zorganizowanego niedawno przez warszawskie Euro Info Centre. Przypomniał, że nawet za brak ostrzeżeń przed suszeniem zwierząt w mikrofalówkach, amerykański producent tych urządzeń musiał zapłacić duże odszkodowanie.
Rzeczpospolita poinformowała, że jeszcze przed wprowadzeniem produktu do obrotu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta ma prawo domagać się od producenta, by dostarczył informacji o produktach i przypuszczalnych zagrożeniach. Urząd może także zobowiązać go do poddania produktu badaniu w akredytowanym laboratorium. Tych samych czynności urząd może zażądać od producentów także po wprowadzeniu produktu do obrotu. Może też domagać się poinformowania opinii publicznej o zagrożeniach wynikających z użytkowania partii towarów albo nakazać wycofanie produktu z obrotu.
Więcej; Olga Gajda, Rzeczpospolita, 5 lutego 2001
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Willisch
Lodziarnie

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej