Burger King wygryzie swojego franczyzobiorcę?

Amerykańska centrala powołała do życia spółkę, która ma kierować rozwojem marki nad Wisłą. Do tej pory wyłączność miał AmRest.
„Czy Burgera Kinga można otworzyć we franczyzie?” – to jedno z częstych pytań, jakie zadają poszukiwacze pomysłów na biznes na ogólnopolskich targach franczyzy w Warszawie. Ponieważ każdy kojarzy markę McDonald’s z ikoną franczyzy, analogicznie nasuwa się pytanie o możliwość otwarcia punktu jego głównego konkurenta. Odpowiedź brzmi: w Polsce niestety nie, choć na świecie ponad 90 proc. punktów tej sieci działa właśnie w oparciu o franczyzę.
Nad Wisłą rozwojem marki zarządza spółka AmRest, która oprócz Burger Kinga w Europie Środkowej otwiera również restauracje spod znaku KFC, Starbucks i Pizza Hut. AmRest był do tej pory wyłącznym franczyzobiorcą i jako taki nie dzielił się licencją z prywatnymi inwestorami. Do tej pory, bo teraz to się zmieni. Centrala Burger King Worldwide ogłosiła właśnie utworzenie Burger King SEE, spółki – córki, której zadaniem będzie intensywnie rozbudowywać sieć BG w Polsce, Grecji, Włoszech i Rumunii. Taki ruch z pewnością podważy rolę AmRestu w regionie. Na razie jego przedstawiciele robią jednak dobrą minę do złej gry.
- AmRest ma wieloletnie umowy franczyzowe na prowadzone przez siebie restauracje Burger King w Polsce. Będziemy kontynuować rozwój sieci restauracji Burger King zgodnie z planem, czego przykładem jest otwarcie czterech nowych restauracji tej marki w grudniu 2014 roku - powiedziała serwisowi portalspozywczy.pl, Iwona Sarachman, PR Director CE, AmRest.
Podkreśla też, że przez siedem lat rozwijania sieci Burger King w Polsce AmRest zbudował silne podstawy biznesowe i chce dalej korzystać z potencjału rynku. Na potwierdzenie wylicza też ostatnie otwarcia: 5 grudnia „król burgerów” pojawił się we Wrocławiu, a w końcówce grudnia zawita jeszcze do trzech miast. Łącznie sieć liczy 34 restauracje w Polsce. W Europie jest ich ponad 2 tys., na świecie – ponad 12 tys.
Wydaje się, że nowa spółka mimo wszystko w przyszłości zachwieje pozycją AmRestu jako franczyzobiorcy Burger Kinga. Jeśli nawet dotychczasowe umowy współpracy będą honorowane i AmRest zachowa prawo do prowadzenia swoich restauracji, to może mieć potencjalne kłopoty z pozyskiwaniem kolejnych, atrakcyjnych lokalizacji. W którymś momencie dojdzie przecież do sytuacji, w której o przestrzeń do wzrostu będzie musiał rywalizować z własnym franczyzodawcą. A to sytuacja nie do pozazdroszczenia.
Niemiecki przypadek
O tym, że to centrala Burger King decyduje o każdej restauracji na świecie działającej pod jej logo pokazuje przykład Niemiec. Amerykanie zdecydowali o odebraniu licencji tamtejszemu franczyzobiorcy, w efekcie czego zamknięto 89 lokali spośród 700 działających u naszych sąsiadów. To efekt doniesień reportera Guentera Wallraffa, niemieckiego dziennikarza śledczego, o fatalnych warunkach higienicznych panujących w części tamtejszych fast foodów. W efekcie zamknięcia lokali pracę straciło ok. 3 tys. osób, czyli wszyscy zatrudnieni. (gum)
ZOBACZ W KATALOGU

Am Am Kebab

Atelier Herosima

Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Berlin Döner Kebap

Beza Krówka Lody rzemieślnicze

Bike Café

Browar Korona

BuBu Bubble Tea

Cafe Słodziak

Candy Pop

Carat Kebab

Chinkalnia

Cochise Burger

Cofix Poland

Crazy Bubble

Cudo Vegan Sushi

Cukiernia Sowa

Cukrem i Solą

Da Grasso

DG Restauracje

Dobra Pączkarnia

Domino’s Pizza

Donuterie

Doskoi

Express Pizza American Style

FABBRICA Italian Comfort Food

Falla

Felix Chicken

Fit Cake

Good Chicken

Gorąco Polecam. Smaki z Piekarni

Grande Pizza

Gruby Benek

Hotdogzna

Japanos

Kashka

Kiss Kim Chi

Koku Sushi

Krowa Mać Burgers

Kurcze Pieczone

Langos

Le Pain Quotidien

Lodolandia & Kołacz

Lody Bonano

Lody Lida

Lviv Croissants

Maxipizza

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Meron

Ministerstwo Śledzia i Wódki

Mniami Ice Cream

Mr. Kebab

New York Hot Dog

New York Pizza Department
Pizzerie

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Night Burger

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pizza Factory

Pizza Hut

Pizzeria Stopiątka

Prosiak Polski Kebab & Fast Food

Przybij Piątaka

Ramen Shop by Sushi Kushi

Sahar Kebab

Salsiccia Pizzeria Napoletana

Sayuri Sushi

So Coffee

Stava

Steiku Haoss

Subway

Sulaiman Kebab

Sushi Bistro

Sushi Burrito

Sushi Kushi

Sushiroll Bistro – restauracje sushi

Szaszłykowo

Taco Bar

Tawerna Pepe Verde

The White Bear Coffee

Tibesti 2Go

Totti Pizza Rzymska

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

United Chicken

Wendy’s

Willisch
Lodziarnie

Young Burger

Yum Yum Kebab

ZapieCKanki

Zapiekankarnia – Zapiekanki, Bajgle, Pizza, Pasta

ŻarWok
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Willisch
Lodziarnie

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej