Franczyza i partnerstwo jak ślub i konkubinat

Rozpoczynając współpracę z Moodo można podpisać umowę franczyzową lub partnerską. Każda ma swoje wady i zalety.
Moodo zadebiutowało na polskim rynku ponad 7 lat temu. Kolekcje tej marki są dedykowane nastolatkom i młodym kobietom w wieku 13-25 lat. Pod logo firmy działa 135 salonów franczyzowych, w które inwestycja wynosi 500-800 zł za 1 m2 powierzchni sklepu. Łatwo policzyć, że przy powierzchni 60 m2 inwestor musi wydać minimum 30 tys. zł.
- Kiedyś oczekiwaliśmy, że partner będzie prowadził biznes w lokalu liczącym ok. 45 m2. Optymalną ekspozycję kolekcji zapewniają jednak salony o powierzchni 60-70 m2, dlatego stawiamy na większe lokale. Ostatnio uruchomiliśmy punkt w Galerii Mazurskiej w Ostródzie i w CH Ptak Outlet w Rzgowie. Kolejne otwarcia planujemy w Żarach i Oleśnie – zapowiada Aleksander Dubowski, dyrektor ds. rozwoju Moodo Urban Fashion Mode.
Uwagę zwraca nowa lokalizacja Moodo w Rzgowie pod Łodzią. Od 1993 roku funkcjonują tam hale handlowe zbudowane przez biznesmena Antoniego Ptaka. Powierzchnia sprzedażowa ciągle się rozrastała, dzięki czemu „miasto mody” dziś liczy 298 tys. m2. Jedną z jego części jest Ptak Outlet oraz centrum targowe, które pod koniec wakacji tego roku otwierał Lech Wałęsa. Inwestycja przyciąga nie tylko klientów detalicznych, ale także hurtowych. Co trzeci, spośród 6 milionów klientów odwiedzjących to centrum handlowe w ciągu roku, pochodzi z zagranicy – m.in. z Rosji, Ukrainy, Litwy, Czech i Białorusi.
Współpracę z Moodo można nawiązać na dwa sposoby. W przypadku zawarcia umowy franczyzowej przedsiębiorca zarządza towarem centrali, który zostaje mu powierzony w depozyt. W tej sytuacji franczyzobiorca musi dostosować się do wymagań sieci w zakresie wystroju sklepu, jego lokalizacji – najchętniej centrum handlowe w mieście powyżej 25 tys. mieszkańców oraz standardów obsługi klienta. Od rozpoczęcia rozmów z przedstawicielem franczyzodawcy do otwarcia salonu mija od 4 do 8 tygodni.
- W przypadku współpracy w modelu partnerskim, właściciel firmy realizuje u nas zakupy gotówkowe poszczególnych kolekcji. Nie wymagamy wówczas od partnera dostosowania wyglądu sklepu do naszych standardów – wyjaśnia Aleksander Dubowski.
Zaletą franczyzy w systemie depozytowym jest możliwość odłożenia terminu zapłaty za towar do momentu, kiedy sprzedamy go klientowi. Franczyzodawca nakłada wówczas na franczyzobiorcę obowiązek dostosowania się do ustalonych przez niego zasad dotyczących wyglądu sklepu i sposobu obsługi. Pozostali przedsiębiorcy płacą za kolekcje od razu, ponieważ albo uzupełniają tylko swój asortyment o ten spod znaku Moodo, albo nie chcą brać na siebie obowiązku spełnienia warunków franczyzodawcy.
Moodo nie poprzestaje na rozwoju wyłącznie w naszym kraju. Już od kilku lat polska marka dostępna jest także za naszą wschodnią i południową granicą, gdzie działa już ok. 80 sklepów Moodo. Jeszcze przed świętami ruszy salon w Łucku na Ukrainie. (dw)
ZOBACZ W KATALOGU
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Willisch
Lodziarnie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej