Delikatesy Centrum pod rękę z Orlenem

Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Na rynku spożywczym nastał czas mariaży paliwowo–sklepowych. Zaczęło się od Carrefoura, który najpierw otwierał swoje placówki na stacjach BP, a po fiasku projektu zacieśnił partnerstwo z Lukoilem i dziś ma na jego stacjach 25 punktów. Teraz inicjatywa wyszła ze strony PKN Orlen, który niedawno zaprosił na swoje stacje Tesco, a jednocześnie zapowiedział, że należących do niego lokalizacjach będą powstawać też sklepy Delikatesy Centrum. Pierwsze owoce tej współpracy widać na stacji PKN w Płocku, gdzie działa już pierwszy punkt wchodzący w skład Grupy Eurocash. To sklep pilotażowy, a partnerzy dają sobie rok na jego testowanie.
- Pilotaż pokaże nam, jak sprawdzają się w praktyce wspólnie wypracowane formaty – mówi Marek Balawejder, dyrektor wykonawczy ds. sprzedaży detalicznej PKN Orlen.

– Przez najbliższy rok będziemy dążyć do dopracowania konceptu oraz znalezienia modelu, który – mamy nadzieję – będzie mógł być z powodzeniem wdrażany na kolejnych wybranych stacjach Orlen – dodaje Pedro Martinho, członek Zarządu Eurocash.

Polski Koncern Naftowy poprzez kooperację z gigantami FMCG (dóbr szybko zbywalnych) podąża ścieżką młodego rynkowego trendu. Dla Eurocashu otwarcia na stacjach to sposób na podkręcenie wyników w trudnym dla rynku handlowego okresie. Dystrybutor wprawdzie systematycznie powiększa swoje sieci franczyzowe: w trzecim kwartale przybyło 160 sklepów abc i 20 pod szyldem Delikatesy Centrum. Jednak sprzedaż hurtowa do tej drugiej sieci w ujęciu porównywalnym była o 4 proc. niższa niż przed rokiem, a zysk całej grupy, mimo niewielkiego wzrostu obrotów, okazał się gorszy o ponad 20 proc. Zarząd Eurocashu tłumaczy, że wyniki obciążają koszty sprzedaży związane m.in. z akcjami promocyjnymi wspierającymi sprzedaż.

Partner promotion – discover more
Sponsored • Example Partner

– Sytuacja na rynku dystrybucji żywności pozostaje dość trudna, jednak jesteśmy dobrze przygotowani by sprostać wymaganiom naszych klientów – komentuje Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Eurocash. – Dynamika wzrostu sprzedaży wciąż nie jest jednak wystarczająco duża, abyśmy mogli osiągać poprawę na każdym poziomie wyników. W nadchodzących kwartałach nie spodziewamy się istotnej poprawy na rynku, choć jesteśmy przekonani, że nasi klienci – małe i średnie sklepy – będą dalej relatywnie silni, porównując z całym rynkiem i innymi formatami handlu.

Jacek Owczarek, dyrektor finansowy Eurocash, twierdzi, że Delikatesy Centrum i inne sieci należące do grupy wiedzą, jak poradzić sobie z gorszą koniunkturą w handlu.

Rynek w zwolnionym tempie

Trudności dotykają nie tylko franczyzodawców współpracujących z małymi sklepami spożywczymi. Gorsze wyniki notuje ostatnio również grupa Jeronimo Martins, która w Polsce zarządza dyskontami Biedronka. Rynkowi gracze walczą o klientów coraz agresywniejszymi promocjami i obniżkami cen, a mimo to w ostatnich dwóch miesiącach sprzedaż detaliczna rosła zaledwie w tempie nieprzekraczającym 2 proc. w skali roku. Jak wynika z badania agencji Nielsen dla Makro Cash & Carry, zarówno właściciele małych sklepów we franczyzie, jak i niezależni przedsiębiorcy przyznają, że w porównaniu z 2013 rokiem koniunktura w handlu nieznacznie się pogorszyła.
- Rynek franczyzowy w naszym kraju nadal się kształtuje, o czym świadczą chociażby pojawiające się co roku nowe sieci. Konkurencja jest duża, co zmusza franczyzodawców do podejmowania dodatkowych działań, inwestycji w kampanie rekrutacyjne oraz dostosowania oferty do indywidualnych potrzeb potencjalnych partnerów. Mimo to rozwój sieci franczyzowych pozostaje jednym z bardziej widocznych trendów na polskim rynku – mówi Roman Krucki, kierownik ds. marketingu franczyzy w Makro.

Z badania Makro wynika, że zdecydowana większość (83 proc.) właścicieli sklepów należących do sieci jest zadowolona z dotychczasowej współpracy i nie rozważa przejścia do konkurencji. Co trzeci niezależny przedsiębiorca rozważa zmianę własnego szyldu na rozpoznawalną markę.

(gum)

ZOBACZ W KATALOGU

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €