Polska franczyza na eksport

Co trzecia firma franczyzowa i co drugi franczyzobiorca w Europie Środkowo-Wschodniej działa w Polsce. Polacy z powodzeniem eksportują pomysły na biznes.
W Europie Środkowo-Wschodniej działa łącznie 3 tysiące firm franczyzowych. Według Raportu o rynku franczyzy w Polsce na koniec 2013 roku funkcjonowało 941 franczyzodawców, a ich liczba na koniec 2014 roku może przekroczyć 1000. Kolejne pod względem liczby franczyzodawców są Ukraina i Węgry, w których funkcjonuje po 400 firm. O pozycji polskiego rynku franczyzy świadczy również dominacja rodzimych marek, które stanowią 80 proc. wszystkich obecnych w kraju systemów. Dla porównania na Węgrzech ten udział wynosi 64 proc. w Czechach i na Ukrainie blisko 40 proc., a w regionie Bałkanów Zachodnich ok. 30 proc.
- Przewaga zagranicznych sieci franczyzowych w krajach słabiej rozwiniętych pod względem franczyzy to także szansa dla polskich systemów, które coraz chętniej decydują się na rozwój zagraniczny. W ubiegłym roku aż 93 polskich franczyzodawców zadebiutowało zagranicą. Największą szansę na biznesowy sukces mają w krajach ościennych ze względu na podobieństwo kulturowe, stąd najpopularniejsze kierunki ekspansji to Czechy, Słowacja i Ukraina. To również kraje, w których większość stanowią zagraniczne sieci franczyzowe – mów Michał Wiśniewski, dyrektor działu doradztwa PROFIT system.
Z badania przeprowadzonego przez PROFIT system w 9 krajach Europy Środkowo-Wschodniej, w których firma posiada swoje oddziały wynika, że Polska dominuje zarówno pod względem liczby franczyzodawców, jak i franczyzobiorców. Na prowadzenie swojej firmy na zasadach franczyzy zdecydowało się blisko 59 tysięcy polskich przedsiębiorców. Jak wynika z Raportu o rynku franczyzy 2014 ich liczna będzie rosnąć o ok. 3 tys. rocznie, doganiając tym samym zachodnich liderów franczyzy, takich jak Niemcy czy Francja, gdzie funkcjonuje ok. 65 tysięcy franczyzobiorców.
100 franczyz na targach
Duże zainteresowanie franczyzą na polskim rynku odzwierciedla także liczba wystawców i odwiedzających na Targach Franczyzy w Warszawie. To największa impreza w Europie Środkowo-Wschodniej, w której dotychczas udział wzięło kilkuset najlepszych franczyzodawców z kraju i zagranicy oraz tysiące zainteresowanych franczyzą. Najbliższa edycja Targów odbędzie się w dniach 16-18 października 2014 w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie.
Drugie co do liczby przedsiębiorstw na licencji znanych marek w Europie Środkowo-Wschodniej są Węgry (22500), które przez wiele lat były liderem w tym regionie. W sąsiedniej Rumunii funkcjonuje 2900 franczyzobiorców – to niewiele więcej niż w Serbii czy Chorwacji, które są nieporównywalnie mniejsze pod względem powierzchni i aż o połowę mniej niż w Czechach. W ostatnim roku liczba czeskich przedsiębiorców na licencji wzrosła aż o 16 proc. i wynosi 6150, a licencje na biznes sprzedaje tam blisko 220 firm.
Stosunkowo niewielka liczba franczyzobiorców na rumuńskim rynku to efekt dominacji zagranicznych operatorów. Franczyzodawcy chcąc ograniczyć koszty wdrażania franczyzy, wybierają jednego partnera, któremu powierzają rozwój marki na terenie całego kraju. W Polsce ze względu na dużo większy potencjał rozwoju firmy franczyzowe decydują się przede wszystkim na pozyskiwanie pojedynczych franczyzobiorców. (kk)
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Willisch
Lodziarnie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej