Quo vadis McDonald’s?

Przerośnięte menu i liczne promocje psują biznes franczyzobiorcom Złotych Łuków.
Jak donosi portal businessinsider.com, amerykańscy franczyzobiorcy McDonald’s są wściekli na centralę za to, że ta poszerza menu i bombarduje ich coraz to nowszymi, kosztownymi z punktu widzenia franczyzobiorców, promocjami. Operator Złotych Łuków w Stanach Zjednoczonych zamówił badanie w firmie Janney Capital Markets, które miało zbadać nastroje właścicieli poszczególnych restauracji. Odpowiedzi wskazały raczej na pesyzmizm.
- „Nasze menu to katastrofa, zarówno dla pracowników, jak i klientów. Zabija szybkość naszego serwisu”. „Musimy pozbyć się wielu produktów, jest zbyt wiele wersji hamburgerów, dań z kurczaka, zbyt wiele wrapów” – przyznawali ankietowani.
Firma doradcza przepytała 27 biorców z rynku amerykańskiego, do których należy 219 spośród ponad 14 tys. punktów w Stanach. Zostali oni też poproszeni o ocenę ich relacji z centralą w skali od 1 do 5. Średnia na poziomie 1,73 okazała się nowym historycznym minimum w cyklicznych badaniach.
Zarząd McDonald’s ma jednak świadomość błędów popełnionych w zakresie projektowania menu. Już w styczniu dyrektor operacyjny sieci, Tim Fenton, przyznał, że spółka zanadto skomplikowała menu, wprowadzając do niego zbyt wielu produktów w zbyt krótkim czasie, nie dając restauracjom „czasu na oddech”.
Do tej pory biznes Złotych Łuków opierał się na pewnej prostocie, wyrażającej się w przywiązaniu do tradycyjnego menu. Od kiedy fotel prezesa sieci w 2012 roku objął Ben Thompson, zaczęły się mocniejsze roszady w oferowanym zestawie potraw. Kuchenne rewolucje nie przełożyły się jednak na wzrost sprzedaży. W pierwszym kwartale tego roku przychody McDonald’s na macierzystym rynku zaliczyły wręcz spadek o 2 proc.
Polska centrala sieci twierdzi, że problemy doskwierające franczyzobiorcom McDonald’s w Stanach Zjednoczonych, nie są udziałem polskich właścicieli restauracji.
- Licencjobiorcy amerykańscy i polscy działają pod tą samą marką, jednak oba te rynki są bardzo odmienne. W Polsce nie odnotowujemy nasilenia krytycznych głosów ze strony właścicieli restauracji McDonald’s – mówi Dominik Szulowski, rzecznik McDonald’s Polska.
Z naszych rozmów z franczyzobiorcami wynika jednak, że dostrzegają oni zagrożenie w zbytnim poszerzaniu menu. - U nas ten problem nie występuje na tak znaczną skalę, jak na amerykańskim rynku. Ale zgadzam się ze słowami dyrektora Tima Fentona, że komplikowanie menu nikomu nie służy. W mojej opinii lepiej byłoby, gdyby sieć podążała ścieżką sprawdzoną przez dziesięciolecia. Pozostanie przy „tradycyjnym” menu ułatwi też identyfikację klientom z naszą marką – mówi portalowi Franchising.pl pragnący zachować anonimowość franczyzobiorca sieci.
(gum)
ZOBACZ W KATALOGU
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Willisch
Lodziarnie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Alior Bank Partner
Placówki bankowe
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej