Opłaty w dół, Biedronka w górę

Nie bez powodu sieć dyskontów właśnie teraz wprowadziła możliwość płacenia kartą.
Jednym z głośniejszych wydarzeń czerwca, oprócz rozpoczęcia w Brazylii Mundialu, było wprowadzenie przez Biedronkę możliwości płacenia za zakupy kartą. Użytkownicy Facebooka chwalili się swoim znajomym, że jako jedni z pierwszych mieli możliwość zamiast gotówki użyć plastikowego pieniądza. Wszystko zaczęło się w połowie czerwca. Po pomyślnie przeprowadzonych testach z udziałem klientów w 9 sklepach Biedronki zlokalizowanych w Warszawie, Krakowie i Poznaniu rozpoczęło się sukcesywne udostępniania usługi w ppozostałych dyskontach. Na razie kartą można płacić w ponad 300 punktach. W najbliższych tygodniach nastąpi włączanie kolejnych placówek do systemu płatności. Sklepy Biedronki, gdzie dostępna będzie ta forma płatności, będą w odpowiedni sposób oznaczone – za pomocą naklejki na drzwiach wejściowych oraz na stronie internetowej sieci.
Bankiem odpowiedzialnym za obsługę płatności bezgotówkowych za pomocą kart płatniczych w Biedronce jest Bank Pekao. Jednocześnie klienci mogą dokonywać płatności kartami dowolnego banku, działającymi w systemach VISA lub MasterCard. Mimo że Biedronka uchodziła za "bastion" gotówki, centrala około rok temu wprowadziła płatności smartfonem, z której korzysta kilkadziesiąt tysięcy klientów. Ponadto kupujący nadal będą mogli korzystać z ponad 2 tys. bankomatów zlokalizowanych w sklepach lub ich okolicy.
Plany rozwoju Biedronki zakładają otwarcie 500 sklepów do końca 2015 roku, dzięki czemu pod logo sieci będzie już działało 3 tys. punktów. Zakładanie bankomatów każdym kolejnym dyskoncie mogłoby się okazać zbyt kosztowne. Poza tym jeden z powodów, dla których płatności kartą były niemile widziane w sieciach został właśnie usunięty. 1 lipca tego roku weszła w życie ustawa regulująca wysokość tzw. opłaty interchange, pobieranej przy transakcjach kartami płatniczymi przez wydawców kart (banki) od akceptantów (punktów usługowo-handlowych) za pośrednictwem agentów rozliczeniowych. Opłata interchange nie będzie mogła przekroczyć 0,5 proc. wartości transakcji. Wcześniej opłata ta wynosiła nawet 1,5 proc., co w znacznym stopniu ograniczało rozwój transakcji bezgotówkowych.
- Przyjmując od naszych klientów płatności za wycieczki prefejumy przelew - mówi właściciel jednego z warszawskich biur podróży. - Po dokonaniu rezerwacji z karty pobieramy niewielką kwotę, zaś jej pozostała część wpływa na nasze konto, dzięki czemu pomijaliśmy konieczność odprowadzania znacznych kwot na rzecz wydawców kart.
MasterCard poszedł jeszcze dalej. Największe sieci handlowe posiadające 3 miliardy zł rocznego obrotu oraz transakcyjność kartami z logo MasterCard i Maestro na poziomie 22,5 proc. będą mogły skorzystać z preferencyjnej stawki opłaty interchange. Kluczowym elementem programu jest nowa, obniżona stawka opłaty interchange w wysokości 0,3 proc.
- Oferując preferencyjną stawkę interchange największym sieciom handlowym, chcemy zachęcać tych akceptantów, którzy obsługują najwięcej transakcji na rynku, by mocniej zaangażowali się w promocję płatności bezgotówkowych w naszym kraju – mówi Michał Skowronek, dyrektor generalny na Polskę i kraje bałkańskie w MasterCard Europe. (dw)
ZOBACZ W KATALOGU

Al. Capone

Auchan

Booksale.pl

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Chorten

Czas na Herbatę

Delikatesy Centrum

Dr Konopny

Duży Ben Market Alkoholowy

Husse

Intermarché (Grupa Muszkieterów)

Leonidas

Odido

Oskroba

Pierrot Woda Źródlana

Polska Sieć Handlowa Lewiatan

SO FLY The Vape Shop

Stokrotka

Unikat Woda i Napoje

Wesoła Pani

Żabka
Sklepy typu convenience
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Willisch
Lodziarnie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej