Do ciepłych krajów z rekinami biznesu

Trzej branżowi giganci mają ponad 59 proc. udziałów w rynku turystyki zagranicznej w Polsce.
Coroczna konferencja prasowa dotycząca rynku touroperatorów potwierdziła silną pozycję czołowej trójki polskich biur turystycznych - Itaka, TUI Poland i Rainbow Tours to wciąż firmy o największych obrotach. W pierwszej piątce firm o największych przychodach znalazł się także Neckermann Polska i Wezyr Holiday. Pozostałe firmy z rankingu utrzymały swoją pozycję z poprzednich lat, ale większość z nich odnotowała spadek przychodów. Awansem może poszczycić się tylko firma Grecos Holiday – w porównaniu z 2012 r. jej obroty wzrosły o prawie 80 tys. zł.
- Ostatni rok był dobry dla branży turystycznej. Firmom udało się wyjść z kryzysu spowodowanego niepewną sytuacją w krajach arabskich i w Grecji. Sytuacja polityczna w krajach docelowych jest teraz stabilna, gospodarka krajowa też nie przeżywa większych wstrząsów. Jest spokojnie – powiedziała prof. Ewa Dziedzic z Katedry Turystyki Szkoły Głównej Handlowej.
Kryzys 2012 roku pozostawił jednak po sobie spuściznę w postaci zdecydowanej koncentracji sprzedaży w rękach firm z czołówki. Obroty branżowych liderów, czyli Itaki, TUI Poland i Rainbow Tours wyniosły w ubiegłym roku 59 proc. wartości całego rynku turystyki zagranicznej w Polsce.
- Powód jest prosty – po serii bankructw i niewypłacalności małych firm, ludzie chętniej stawiają na sprawdzone biura podróży, wierząc, że duża i znana marka ograniczy ryzyko nieudanych wakacji – powiedział Paweł Niewiadomski, prezes Polskiej Izby Turystyki.
Najwięcej wycieczek sprzedają niezależni agenci współpracujący z największymi firmami, najmniej – konsultanci telefoniczni. W grupie liderów sprawdza się też system partnerski.
- Rośnie udział w sprzedaży wycieczek zagranicznych poprzez biura prowadzone przez franczyzobiorców. Duże firmy wiedzą, jak ważna jest sprzedaż bezpośrednia, dokładają więc starań, aby zbudować sieć lojalnych współpracowników – mówiła Ewa Dziedzic.
Trendy w turystyce zagranicznej pozostają bez większych zmian – największą popularnością wciąż cieszą się wyjazdy typowo wypoczynkowe. Polacy wybierają „leżaki” zdecydowanie częściej, niż wycieczki połączone ze zwiedzaniem czy z uprawianiem sportów wodnych. Na wczasy najchętniej udajemy się samolotem. (mt)
ZOBACZ W KATALOGU
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Willisch
Lodziarnie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Alior Bank Partner
Placówki bankowe
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej