Amerykański sen o fast foodzie

Pierwszy Subway powstał blisko pół wieku temu w USA. W Rumunii uruchomiono właśnie 4-tysięczną restaurację w Europie.
Historia Subwaya zaczyna się w 1965 roku w stanie Connecticut w Stanach Zjednoczonych. Właścicielem pierwszego lokalu pod nazwą Pete’s Super Submarines był siedemnastoletni student Fred DeLuca. Po kilku latach do biznesu przyłącza się jego przyjaciel. Wspólnie skracają nazwę restauracji do Subway i decydują się na budowę sieci lokali serwujących kanapki z warzywami, mięsem i wędlinami na świeżo wypiekanym pieczywie.
Obecnie sieć liczy prawie 40 tysięcy restauracji w 102 krajach, zdecydowana większość w USA. Co 10. lokal działa w Europie, a ten jubileuszowy powstał na dworcu w stolicy Rumunii - Bukareszcie. W Polsce marka obecna jest od 2000 roku. Pierwszy Subway otwarto w Warszawie, dzisiaj w nad Wisłą działa ich 77, a kolejne 9 znajduje się w budowie. Prawie połowa polskich franczyzobiorców prowadzi dwie i więcej restauracje.
- Franczyza Subway coraz częściej jest wybierana przez firmy, które chcą rozszerzyć swój biznes. Są to sieci stacji paliw i supermarketów. Najczęściej jednak na otwarcie restauracji decydują się indywidualni przedsiębiorcy, którzy już wcześniej związali się z marką. Multifranczyzobiorcy potwierdzają atrakcyjność konceptu Subway. Kolejny raz wchodzi się w ten sam biznes tylko wtedy, kiedy zna się i widzi dalsze perspektywy jego rozwoju - mówi Martin Princ, odpowiedzialny za rozwój marki w Europie Środkowo-Wschodniej.
(dw)
ZOBACZ W KATALOGU
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Willisch
Lodziarnie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej