Eurocash się zapożyczył

Co dla franczyzobiorców abc i Delikatesów Centrum oznacza fakt, że ich centrala sprzedaje obligacje?
Eurocash sprzedał obligacje własne warte 140 mln zł. Przedstawiciele spółki tłumaczą, że zebrane w ten sposób pieniądze mają posłużyć do spłacenia części bieżących kredytów obrotowych i do finansowania rozwoju sieci.
– Sukcesywnie obniżamy nasze zadłużenie, co przekłada się na zmniejszenie kosztów jego obsługi. Teraz dodatkowo poprawiamy strukturę naszych zobowiązań, wydłużając średni termin zapadalności długu. Daje nam to większy komfort prowadzenia bieżącej działalności operacyjnej, a zarazem większą elastyczność i możliwość szybkiego reagowania w przypadku pojawienia się w przyszłości dodatkowych potrzeb finansowania – tłumaczy Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Eurocash.
Co oznacza takie posunięcie dla franczyzobiorców sieci? Można mówić o różnorakich konsekwencjach, ale trzeba przyznać, że żadna nie wpłynie bezpośrednio na właścicieli sklepów należących do grupy Eurocashu. Powinni oni jednak mieć świadomość, że ich franczyzodawca sprzedając obligacje zaciągnął dług. Przez następne pięć lat od kwoty 140 mln zł będzie wypłacał swoim wierzycielom roczne odsetki w oparciu o 6-miesięczną stopę WIBOR (określającą cenę, po jakie banki pożyczają sobie nawzajem pieniądze), powiększoną o 1,6 pkt proc. Przy obecnej wartości WIBOR 6M (2,7 proc.) Eurocash musiałby przez pięć lat wypłacać właścicielom obligacji 6 mln zł, a po upływie tego okresu zwrócić nominalną wartość pożyczki.
Dlaczego zatem zaciągając tak poważne zobowiązanie członkowie zarządu mówią o obniżaniu długu i wydłużaniu terminu jego zapadalności? Spółki decydują się na emisję własnych obligacji, gdyż w porównaniu z kredytami obrotowymi w bankach są to nie tylko tańsze źródła finansowania działalności, ale i pozwalające na korzystniejsze rozkładanie płatności w czasie. Skuteczna sprzedaż obligacji to jednak przywilej spółek o wyrobionej renomie, cieszących się zaufaniem rynku.
– Uzyskane warunki emisji obligacji potwierdzają, że Eurocash postrzegany jest jako silny i wiarygodny partner – dodaje Jacek Owczarek.
I z tego stanu rzeczy franczyzobiorcy mogą być zadowoleni.
(gum)
ZOBACZ W KATALOGU
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Willisch
Lodziarnie

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej