Obroty w górę, zyski bez zmian

Touroperatorzy, których ofertę sprzedają franczyzowe agencje turystyczne, ogłosili wyniki za 2012 rok.
Wyniki finansowe polskich touroperatorów, biorąc pod uwagę nie najlepszą atmosferę panującą w branży, są zadowalające. Rok 2012 zakończył się dla największych graczy na plusie. Spośród trzydziestu prezentowanych w rankingu touroperatorów większość zanotowała wzrost obrotów. Spora część rynku jest udziałem największych graczy, obroty samej pierwszej piątki wynoszą 2,76 mld zł. Obroty pierwszej dziesiątki zamykają się w kwocie 3,59 mld zł, a całej trzydziestki osiągają 3,97 mld zł.
– Ubiegły rok był dla branży turystycznej ciężki, ale większość graczy kończy go na plusie. Przy niesprzyjających kursach walut, złych nastrojach konsumenckich i spowolnieniu gospodarczym wypracowanie zysków z turystyki wyjazdowej nie było łatwe – mówi Marzena Zarzycka, redaktor Wiadomości Turystycznych.
Ponad dziesięć upadków biur podróży przykuwało uwagę branży i potencjalnych klientów przez cały ubiegły sezon. W porównaniu do zeszłego roku z zestawienia z powodu upadłości wypadły m.in. Sky Club, Summerelse i GTI Travel Poland. W ścisłej czołówce rankingu niewiele się zmieniło. W 2012 roku podobnie jak rok wcześniej, trzy pierwsze miejsca pod względem wysokości obrotu należały do Itaki, TUI Poland i Rainbow Tours. Wiodący touroperatorzy dostrzegają pozytywne aspekty tych wydarzeń. Organizatorzy turystyki przyznają, że upadki pozwoliły oczyścić rynek z nieuczciwych przedsiębiorców. Na progu wysokiego sezonu letniego touroperatorzy są już po wnikliwej analizie przedsprzedaży, co pozwala im wyciągnąć pierwsze wnioski i oszacować trendy, które będą towarzyszyły sprzedaży oferty na nadchodzące lato. Średnia cena tegorocznych rezerwacji jest o 6 proc. wyższa w porównaniu z rokiem poprzednim. W tym roku dobrze sprzedają się: Grecja, Chorwacja i Czarnogóra, niewielkie spadki notują Egipt i Tunezja.
Lista 10 touroperatorów notujących najwyższe obroty w 2012 roku (źródło: Wiadomości Turystyczne):
- Itaka - obroty w mln zł: 1139,22 mln zł - zysk/strata netto:(1,368 mln zł)
- TUI Poland - 641,25 mln zł (-1,657 mln zł)
- Rainbow Tours - 456,62 mln zł (2,639 mln zł)
- Wezyr Holidays - 277,10 mln zł (2,443 mln zł)
- Neckerman - 242,46 mln zł (-2,551 mln zł)
- Sun & Fun - 215,72 mln zł (0,8 mln zł)
- Alfa Star - 204,48 mln zł 0,649 mln zł)
- Exim - 178,32 mln zł (-0,486 mln zł)
- Grecos Holiday - 142,80 mln zł (3,494 mln zł)
- Almatur - 92,0 mln zł (2 mln zł)
(red)
ZOBACZ W KATALOGU
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Willisch
Lodziarnie

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej