Giełda nie wykorzystanych szans
Prywatne spółki coraz rzadziej szukają funduszy na GPW
Zdaniem Romana Rojka z Grupy Atlas, powody, dla których spółki interesują się GPW, to w kolejności: unikanie opodatkowania, potrzeby kapitałowe, względy marketingowo i prestiżowe. Pustki na rynku pierwotnym świadczą jednak, że aktualnie żaden z tych elementów nie przekonuje przedsiębiorców do wprowadzenia na giełdę swoich firm.
Sytuacja na rynku pierwotnym i przewaga podaży pieniądze na rynku niegiełdowym nie oznacza jednak, że w Polsce nie ma prywatnych firm, które charakteryzuje dynamiczny wzrost i mocna pozycja rynkowa. Za przykład mogą posłużyć kosmetyczne firmy Dr Eris i Dermika.
Te dwie spółki należą do branży, którą na GPW reprezentuje Pollena Ewa. Po czterech kwartałach 2001 r. wypracowała ona 1 mln zł starty netto przy 54 mln zł przychodów. W tym samym okresie wyniki Dr Eris, całkowicie prywatnej, niepublicznej i dużo młodszej od Polleny Ewy firmie, były znacznie wyższe.
- Rok 2001 spółka-matka zakończyła z 80 mln zł przychodów. Cała grupa wypracowała ok. 100 mln zł przychodów i 4,5-5 mln zł zysku netto. Eksport osiągnął poziom 5 proc. udziału w obrotach spółki (w przypadku Polleny Ewy wynosi on ok. 1%) – mówi Henryk Orfinger prezes zarządu Dr Eris.
Dr Eris jest firmą rodzinną i w 100% należy do państwa Eris. Do tej pory działalność przedsiębiorstwa finansowana jest ze środków własnych i kredytów bankowych. Dopiero jeśli jej właściciele zdecydują o wejściu w kolejny etap rozwoju, pod uwagę wzięte zostaną inne sposoby pozyskania kapitału.
- Pierwszy ruch, mający na celu sprawdzenie naszych możliwości jako giełdowego emitenta, zrobiliśmy przed trzema laty. Zwróciliśmy się wtedy do kilkunastu podmiotów zajmujących się wprowadzaniem firm na giełdę z prośbą o ocenę naszych wskaźników. Uzyskaliśmy pozytywną opinię co do szans na uplasowanie emisji. Zdajemy sobie jednak sprawę, że w obecnych warunkach, gdy spółki raczej z giełdy wychodzą, sytuacja może być diametralnie inna – mówi H. Orfinger.
Więcej: Urszula Zielińska, Parkiet, 9-11 marzec 2002See in catalogue

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Featured franchises

Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem

4F
Stoiska depozytowe z odzieżą sportową

Żabka
Sklepy typu convenience

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

New York Pizza Department
Pizzerie

Kobieta i Rozwód
Centrum rozwodowe

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Edukido
Zajęcia edukacyjne z`Lego

Willisch
Lodziarnie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Alior Bank Partner
Placówki bankowe
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
News

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...