H&M wygrywa z Zarą

Szwedzki gigant odzieżowy rozwija się we franczyzie tylko poza Europą. Bezpośredni konkurent Zary w tym roku otworzy 300 sklepów.
Sklepy H&M można znaleźć w Europie, Azji, Ameryce Północnej oraz w północnej Afryce, to właśnie na tym ostatnim kontynencie Hennes and Mauritz przekazał swoje sklepy franczyzobiorcom. W Polsce, podobnie jak w pozostałych krajach Europy i Azji, H&M zazdrośnie strzeże swoich tajemnic i otwiera wyłącznie sklepy własne.
Szwedzki gigant zechciał podzielić się swoimi biznesowymi tajemnicami jedynie z dwoma firmami, które otwierają sklepy H&M na Bliskim Wschodzie i w Afryce. Rozwojem sieci w Afryce zajmuje się firma Alshaya, która otwiera sklepy szwedzkiej firmy m.in. w Egipcie, Izraelu, Maroku, czy Arabii Saudyjskiej. H&M przekazał swoją licencję również firmie Match Retail Ltd., masterfranczyzobiorcy z Izraela. W krajach Afryki Północnej oraz na Bliskim Wschodzie marka ma 78 franczyzowych sklepów, czyli mniej niż tylko w Polsce.
Założycielem H&M był Erling Persson, który w 1947 w szwedzkim Västerås otworzył pierwszy sklep z odzieżą. Na początku była w nim wyłącznie odzież damska, a zamiast dobrze dziś znanego logo H&M wejście do sklepu zdobił szyld Hennes. Mauritz dołączył do szyldu firmy dopiero w 1968 roku, wnosząc ze sobą w posagu pomysł na odzież męską, akcesoria wędkarskie i sprzęt do polowań. W Polsce sklepy H&M pojawiły się w 2003 roku, dziś jest ich 97, zaś na całym świecie działa ponad 2,6 tys. punktów.
Do końca roku skandynawska sieć ma się powiększyć o 300 sklepów. To o 25 więcej niż pierwotnie zakładano. Firma zanotuje wzrost liczby placówek pomimo zachowawczym nastrojom konsumentów, kapryśnej pogody oraz niekorzystnym różnicom kursowym walut. Gorsze niż zakładano są natomiast wyniki finansowe sieci za trzeci kwartał, które wyniosły 743 miliony dolarów. Długoterminowe plany H&M zakładają 10-15 proc. wzrost liczby placówek przez kilka najbliższych lat.
- Wyniki branży odzieżowej zależą od dwóch czynników - prognozy pogody i prognoz makroekonomicznych - skomentował, Karl-Johan Persson, H&M chief executive.
Branża odzieżowa stanowi blisko 40 proc. wszystkich handlowych sieci działających na licencji franczyzowej. Wśród 163 firm można wyróżnić outlety, sklepy z odzieżą luksusową, casualową i galanterią skórzaną. Najtańsza okazuje się inwestycja w outlet – 70 tys. zł, podczas gdy na sklep z najdroższymi markami wydamy już 350 tys. zł. Franczyzodawcy oferują w pakiecie franczyzowym szkolenia dla personelu, projekt lokalu, gwarancję dostaw w preferencyjnych cenach oraz bardzo często kredyt kupiecki na dostarczane ubrania.
(mak)
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Willisch
Lodziarnie

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej