Niepokojące wieści z Carrefoura

Reuters spekuluje, że Francuzi mogą wycofać się z Polski. Co wtedy z franczyzobiorcami?
Carrefour potrzebuje 3 mld euro na ratowanie swoich hipermarketów w Europie – ta wiadomość zatrzęsła branżą handlową w niejednym europejskim kraju. Pieniędzy na wsparcie swojego budżetu Francuzi mają bowiem szukać wycofując się z m.in. z Polski, Rumunii i Turcji.
Mimo licznych zapytań, nie doczekaliśmy się oficjalnego komentarza w tej sprawie ze strony polskiej centrali Carrefour. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że informacje o ewentualnym wyjściu Carrefoura z polskiego rynku wynikają jedynie z dziennikarskiej nadinterpretacji.
- Nie warto ich nawet komentować – powiedział portalowi Franchising.pl jeden z menedżerów sieci, który pragnął jednak zachować anonimowość.
Czy franczyzobiorcy mają powody do niepokoju? Z pewnością coś jest na rzeczy, bo Carrefour od paru lat ucieka z kolejnych rynków. W 2009 roku zrezygnował z planów rozwoju w Rosji i Algierii. W tym roku zmniejszył też zaangażowanie w Grecji, gdzie jego sklepy prowadzone są już tylko przez wyłącznego franczyzobiorcę. W ostatnich latach francuskie markety zniknęły też z Japonii, Meksyku i Tajlandii, a od niedawna mówi się o możliwym wyjściu grupy z Singapuru. Carrefour pozostaje drugą na świecie grupą handlową (pierwszy jest Wal-Mart), ale ze względu na problemy na rodzimym rynku zapowiedział plan restrukturyzacji, który zakłada redukcję zatrudnienia o 600 osób.
Ewentualne wyjścia francuskiego giganta z polskiego rynku oznaczałoby perturbacje dla właścicieli franczyzowych marketów Carrefour Express. Nad Wisłą działa ich ponad 200. Odwrót Francuzów wiązałby się prawdopodobnie z przejęciem jego sklepów przez jednego z głównych konkurentów. W tym gronie wymienia się takich graczy, jak Auchan, Tesco czy Wal-Mart. Gdyby czarny scenariusz się sprawdził, franczyzobiorcy ponownie stanęliby przed wyborem dawcy licencji.
Od Redakcji
Dzień po publikacji artykułu Carrefour przesłał oświadczenie, w którym dementuje możliwość wyjścia sieci z Polski:
Georges Plassat, prezes Grupy Carrefour stwierdził dziś rano podczas prezentacji półrocznych wyników Grupy i prezentacji średnioterminowego planu strategicznego, że Polska – gdzie Grupa ma bardzo silną pozycję – będzie jednym z krajów, w których Grupa zamierza intensyfikować swoją obecność w różnych formatach.
(gum)
ZOBACZ W KATALOGU
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Willisch
Lodziarnie

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Alior Bank Partner
Placówki bankowe
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej