Franchising zdobywa rynek nieruchomości
Systemy franchisingowe za kilka lat opanują polski rynek obrotu nieruchomościami
Jak podaje „Puls Biznesu” najstarsze i najbardziej rozbudowane na świecie biura obrotu nieruchomościami działają w systemie franchisingowym to ERA, Coldwell Bankers, 21 Centry i Prudential. Firmy te praktycznie zdominowały amerykański rynek nieruchomości. Skuteczność systemu sprawdza się także w Europie, gdzie jedna firma może opanować do 20 proc. rynku danego kraju.
W Polsce działają obecnie 4 sieci franchisingowe. Jako pierwsza wykorzystała ten pomysł w 1993 r. Wrocławska Giełda Nieruchomości. Spośród zagranicznych sieci dotychczas żądna nie zdecydowała się na otwarcie swoich oddziałów w naszym kraju. W Polsce powstało ponad 10 sieci, jednak większość wkrótce po starcie zawiesiła swoją działalność.
- Pomyślność rozwoju systemu zależy przede wszystkim od strategii, jaką bierze kadra zarządzająca. Lokalne biura nie potrafią wyjść poza dotychczasowe obszary swojego działania. Do tego potrzeba dużej dyscypliny, determinacji i oczywiście sporych nakładów finansowych – mówi Leszek Michniak, prezes Wrocławskiej Giełdy Nieruchomości.
Znane, światowe firmy, doskonale prosperujące za granicą, mają obecnie niewielkie szanse zaistnienia na naszym rynku. Ich licencje franchisingowe sięgają kilkunastu tys. USD, są zbyt drogie dla polskich pośredników.
- Działanie pod zachodnią marką byłoby okazją do rozwoju polskich biur obrotu nieruchomościami. Jednak firmy oferujące system franchisingowy musiałyby znacznie obniżyć ceny licencji, aby znaleźć nabywców w Polsce – twierdzi Ewa Kocińska z agencji nieruchomości A.D. Drągowski.
- Zachodnim firmom trudno będzie osiągnąć sukces na naszym rynku mieszkaniowym, ponieważ jest on bardzo hermetyczny. Taka sama sytuacja miała miejsce we Francji, obcym sieciom franchisingowym nie udało się wejść na tamten rynek – przypomina prezes WGN.
O wiele większe perspektywy stoją przed biurami zajmującymi się nieruchomościami komercyjnymi i produkcyjnymi. I to przede wszystkim do nich powinny być kierowane zagraniczne oferty. Zdaniem większości pośredników, jeżeli zachodnie biura pójdą na pewne kompromisy, prawdopodobnie uda im się zbudować sieci w Polsce.
Więcej: Dorota Kaczyńska, Puls Biznesu, 8 stycznia 2001, „Nieruchomości”Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Willisch
Lodziarnie

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Alior Bank Partner
Placówki bankowe
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej