Czesi preferują usługi

Rośnie zainteresowanie franczyzą wśród czeskich przedsiębiorców. Według raportu PROFIT system na koniec 2010 roku funkcjonowało 150 systemów oraz 3470 placówek na licencji.
Od kilku lat w Czechach obserwuje się wzrost zainteresowania biznesem franczyzowym. Jak pokazuje raport PROFIT system w ubiegłym roku u naszych południowych sąsiadów powstało 14 nowych sieci, ale wciąż jest ich 4,4 razy mniej niż w Polsce. W porównaniu z polskim rynkiem wciąż jest tam 11 razy mniej placówek franczyzowych, a to świadczy o bardzo dużym potencjale dla rozwoju biznesu na licencji w tym kraju. Do wdrożenia franczyzy przygotowuje się kolejnych 70 firm.
Liczą się usługi, nieważne pochodzenie
Czesi nie wykazują szczególnych preferencji względem pochodzenia sieci franczyzowych. Pod koniec 2010 roku na czeskim rynku działały 73 systemy krajowe i 77 zagranicznych. W odróżnieniu od Polski, gdzie 73 proc. wszystkich konceptów jest rodzimego pochodzenia, różnica procentowa pomiędzy wartościami jest minimalna. Kraje różnią się także pod względem udziałów w rynku poszczególnych branż. Czesi bowiem, chętniej niż Polacy, decydują się na tworzenie sieci usługowych. W ubiegłym roku stanowiły one 62 proc. wszystkich systemów (93) - pozostałe 38 proc. to sieci handlowe (57).
- Budowa sieci sprzedaży jest znacznie łatwiejsza i szybsza niż tworzenie sieci usługowej. Jednak Czesi preferują usługi. W Polsce, gdzie rynek franczyzy jest znacznie bardziej rozwinięty, dominują sklepy (57 proc.), punktów usługowych jest dużo mniej (43 proc.). Możemy zatem oczekiwać, że wraz z rozwojem rynku udział podmiotów działających w handlu wzrośnie – mówi Marek Halfar, dyrektor firmy doradczej PROFIT system franchise services s.r.o.
Franczyza długo dojrzewająca
Franczyza zadebiutowała w Czechach w 1990 roku, ale dopiero kilka lat temu zaczęto dostrzegać profity wynikające z tej formy prowadzenia biznesu. W latach 2007 i 2009 powstało 13 systemów, podczas gdy w 2008 roku liczba nowych sieci wzrosła o 16. Według czeskiego raportu PROFIT system w 2010 roku przybyło 14 nowych sieci (min: Brand New Products, UniCredit Bank, NICOLE). Równomierny przyrost firm na licencji świadczy o stabilizacji czeskiego rynku i wejściu w fazę dojrzewania długo niedocenianego franchisingu. Potwierdza to także liczba franczyzobiorców. Na koniec 2010 roku na zasadach franczyzy działało 2029 przedsiębiorców oraz 3470 sklepów i punktów usługowych. Największe pod wgledem liczby placówek licencyjnych okazały się apteki Teta (490), sklepy detaliczne Hruška (300), Yamaha Szkoła Muzyczna (242), Brněnka (225) oraz miniopiekarnie Fornetti (190).
Eksperci zgodnie przewidują, że popularność franczyzy w Czechach będzie stale rosnąć. Dalszy rozwój poprzez franczyzę planuje obecnie około 70 firm. To wskazuje, że w najbliższych latach tempo wzrostu liczby przedsiębiorstw na licencji w Czechach utrzyma się na podobnym poziomie. Zgodnie z obliczeniami PROFIT system w 2012 roku w Czechach będzie funkcjonowało ponad 200 sieci – dla porównania w Polsce może ich być nawet 900.
(kb)
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Willisch
Lodziarnie
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej