Bój o 50 gramów

InPost, prywatny operator pocztowy, z niecierpliwością czeka na liberalizację prawa pocztowego.
Obowiązek pełnej liberalizacji rynku pocztowego narzuca na kraje członkowskie Unia Europejska. Nieprzekraczalnym terminem wprowadzenia zmian legislacyjnych jest 1 stycznia 2013 roku. Wartość rynku pocztowego szacuje się na 7 mld zł, dlatego prywatni operatorzy z niecierpliwością czekają na zmiany w prawie. Najważniejszą z nich jest uwolnienie rynku listów ważących poniżej 50 g, które stanowią większość wszystkich przesyłek. Dzięki wprowadzonym zmianom takie listy będą mogły obsługiwać wszystkie firmy, nie tylko Poczta Polska. Ale to nie jedyne problemy operatorów pocztowych. Faworyzowanie monopolisty, Poczty Polskiej, oznacza jednocześnie, że sieci franczyzowe działające w branży nie mogą rozwijać się tak, jakby chciały.
- Mimo to nie zamierzamy rezygnować z otwierania punktów franczyzowych - zapowiada Rafał Brzoska, prezes zarządu InPost. - Chcemy przygotować się do zmian na rynku, dlatego do 2013 roku uruchomimy kilkaset placówek. Poczta Polska sama wychodzi z niektórych miast, nie tylko tych najmniejszych, dla InPostu jest to szansa na zaistnienie. Takim przykładem jest np. liczący 6 tys. mieszkańców Gogolin.
Inne działania godzące w uczciwą konkurencję na rynku pocztowym to faworyzowanie stempla Poczty Polskiej. Wysyłając list do sądu lub urzędu, za datę wpływu uznaje się datę stempla pocztowego, ale tylko tego, który pochodzi z placówki publicznego operatora. W przypadku prywatnych firm liczy się data wpływu do urzędu, a nie data nadania. Liczbę tego typu przesyłek szacuje się na 150-200 milionów.
- Tę sytuację można porównać do egzaminu maturalnego zdawanego w szkole publicznej i prywatnej, w której często poziom nauczania jest wyższy. Niesprawiedliwe byłoby umniejszanie znaczenia matury zdanej w szkole prywatnej - mówi Jacek Adamski, dyrektor Departamentu Ekonomicznego PKPP Lewiatan.
Ustawodawca utrudnia życie prywatnym operatorom nieścisłościami w ustawie dotyczącej przekazów pocztowych. Mimo że od 2004 roku nie jest to już usługa zastrzeżona dla publicznego operatora, to zapis faworyzujący Pocztę Polską pozostał. - Na skutek tych zapisów nie możemy uczciwie konkurować z Pocztą, a konsekwencją tego jest 40 mln zł, które ZUS przepłaca przy realizowaniu przekazów pocztowych - dodaje Rafał Brzoska.
W październiku minionego roku Rząd przyjął założenia do projektu ustawy Prawo Pocztowe. Po upływie sześciu miesięcy wciąż jednak nie wiadomo, kiedy ruszą dalsze prace nad ustawą. Wątpliwe jest, żeby udało się przed końcem roku, w którym odbywają się wybory parlamentarne. W tej sytuacji prace przesuną się na przyszły rok i można przypuszczać, że unijnej dyrektywy nie uda się wprowadzić w życie przed 1 stycznia 2013 roku.
(dw)
ZOBACZ W KATALOGU

AgencjaTlumaczen.pl

Auto Gamma

Break & Wash

Car for You

Centrum Relaksu i Walki ze Stresem ODLOT

Citybox24.pl – Magazyny samoobsługowe

Czyste Powietrze

epaka.pl

Extra Services

Fashion Laundromat

Fundacja Fotowoltaiki i termomodernizacje

Furgonetka Punkt

Kobieta i Rozwód
Centrum rozwodowe

Mail Boxes Etc.

Mazfor

Museum of Senses

Orange Energia

Pralnia EBS

Qjob

Quick Ride

Rentabox24

Ship Center

Speed Queen

Upadłości - Ekspert

Wynajmij Dostawczaka
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Willisch
Lodziarnie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej