Dom i ogród 2014

Sprzedaż na raty, poprzez sklep internetowy, realizacja nietypowych zamówień, bezpłatna pomoc architekta wnętrz. Właściciele sklepów z artykułami wyposażenia wnętrz co rusz testują nowe rozwiązania, których celem jest pozyskanie klienta.
Kondycja firm z branży dom i ogród jest ściśle uzależniona od wyników branży budowlanej. Im więcej nowych domów się buduje i sprzedaje mieszkań, tym większy ruch w sklepach z artykułami wyposażenia wnętrz. Rząd stara się przeciwdziałać zastojowi na rynku mieszkaniowym. Wprowadzony w 2014 roku projekt „Mieszkanie dla młodych” cieszy się sporym zainteresowaniem. Na razie skorzystało z niego ponad 7 tys. osób. Bank Gospodarstwa Krajowego podaje, że łączna wartość dotychczas udzielonego dofinansowania wynosi 162 mln zł. Najwięcej mieszkań z dopłatą w ciągu pierwszych pięciu miesięcy trwania programu kupiono w Warszawie.
Konrad Płochocki, dyrektor Polskiego Związku Firm Deweloperskich, twierdzi, że sprzedaż mieszkań w pierwszym kwartale br. była najlepsza od 2007 roku. W sumie sprzedano 20 tys. lokali. Co ciekawe, większa część tych mieszkań została kupiona przez Polaków za gotówkę.
Jakie mieszkania najchętniej kupują Polacy na rynku pierwotnym? Niezmiennie królują mieszkania dwupokojowe, o powierzchni około 50 m2. Polski Związek Firm Deweloperskich szacuje, że ceny mieszkań pod koniec tego roku wzrosną o mniej więcej 5 proc. rok do roku. Jest to związane z ogólnoświatowym trendem wzrostu cen mieszkań oraz rosnącymi kosztami budowy i cen gruntów. Jeśli banki nie zaostrzą wyraźnie warunków udzielania kredytów hipotecznych, to najprawdopodobniej liczba sprzedanych mieszkań w 2015 roku będzie zbliżona do tej z bieżącego roku. Dla właścicieli sklepów z branży dom i ogród oznacza to, że sprzedaż w ich sklepach również pozostanie na niezmienionym poziomie.
Zmiany wymuszone przez rynek
Przedsiębiorcy z branży dom i ogród nie siedzą z założonymi rękami, lecz próbują walczyć o klienta. Przede wszystkim coraz śmielej wprowadzają do swoich sklepów ofertę sprzedaży produktów na raty. W internetowym badaniu rynku budowlanego dotyczącego planów remontowych Polaków w 2014 roku 23,8 proc. respondentów odpowiedziało, że chce sfinansować remont poprzez kupno niezbędnych materiałów w sklepie na raty. Dla porównania 30,2 proc. planuje sfinansować go z oszczędności, a 20,6 proc. z bieżących dochodów.
Z badań GfK Polonia, wynika, że już 30 proc. Polaków produkty związane z remontem i urządzaniem wnętrz kupuje w sklepach internetowych. Powód? Niższe ceny, duży wybór i łatwy dostęp do szerokiej bazy artykułów. W ten sposób oszczędzamy nie tylko pieniądze, ale i czas. Dlatego coraz więcej firm z branży dom i ogród decyduje się sprzedawać swoje produktów zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i internetowych.
Franczyza się urządza
Ogólna sytuacja w branży odcisnęła piętno również na firmach franczyzowych. Jak wynika z Raportu o rynku franczyzy w Polsce 2014 firmy PROFIT system, liczba sieci franczyzowych w segmencie dom i ogród od dwóch lat nieznacznie spada. W 2011 roku działały w Polsce 52 sieci, w kolejnych latach ubywało po jednej rocznie. Spadła też liczba sklepów franczyzowych – z 2257 do 2078. Kilka firm zniknęło z rynku franczyzy, m.in.: Glazura Królewska, Magnum Galeria, Parkiet, Consus Salon Łazienek i Atelier Kominki. Ale były też takie, które dopiero rozpoczęły rozwój poprzez sprzedaż licencji: Almi Decor, Tapis, Hiperfarby, OpenSolar i ABS Target.
Czy zatem w obecnej sytuacji gospodarczej warto zainwestować w sklep z branży dom i ogród?
– Spowolnienie gospodarcze wpłynęło niekorzystnie na naszą branżę. Gdy ludzie boją się o pracę, nie planują kosztownych remontów czy zakupu większych mieszkań, domów. Myślą tylko o tym, żeby zachować swój status quo. Od kilku miesięcy ruch w naszych sklepach jest większy, mamy coraz więcej klientów. Analitycy gospodarczy wróżą ożywienie gospodarcze, coraz więcej Polaków ma kupować nowe mieszkania. Perspektywy dla naszej branży są optymistyczne – mówi Tamara Koput, marketing menedżer firmy Drzwi i Podłogi VOX.
Anna Smolińska
See in catalogue

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem

4F
Stoiska depozytowe z odzieżą sportową

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

New York Pizza Department
Pizzerie

Willisch
Lodziarnie

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Edukido
Zajęcia edukacyjne z`Lego

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Kobieta i Rozwód
Centrum rozwodowe

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
News

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...