Gastronomia 2014

W minionym roku coraz więcej sieci gastronomicznych decydowało się na otwieranie lokali w małych miastach. Konkurencja jest tu na razie niewielka, a koszty prowadzenia biznesu niższe.
Gastronomia jest atrakcyjną branżą dla franczyzodawców i franczyzobiorców. Jak podaje „Raport o franczyzie w Polsce 2010” firmy PROFIT system, obszar ten jest bezwzględnym liderem w sektorze usług, posiadając 88 systemów i 1525 jednostek franczyzowych. Do grudnia 2010 roku liczba systemów wzrosła do 100. Właściciele lokali sieciowych, funkcjonujących w systemie franczyzowym, niemal jednogłośnie deklarują, że ubiegły rok był dla nich okresem wychodzenia ze spowolnienia gospodarczego. Już drugi kwartał roku przyniósł poprawę sprzedaży, a trzeci ten stan umocnił.
Przyczyniły się do tego atrakcyjne lokalizacje, w których na ogół mieszczą się punkty gastronomiczne sieci (centra handlowe, popularne ulice handlowe, bliskość biur i urzędów), ponadto zunifikowana, dobrej jakości oferta produktowa, a także stałe wsparcie logistyczne dawane franczyzobiorcom.
– Nasze placówki zlokalizowane są w większości w atrakcyjnych częściach miast, a także w miejscowościach wypoczynkowych, dlatego też szybciej skorzystały z poprawy nastrojów wśród konsumentów. Znaczne ożywienie w naszej sieci w porównaniu do początku 2010 roku przyniosło lato – mówi Magdalena Piróg, wiceprezes zarządu spółki Da Grasso.
Niebagatelne znaczenie dla stabilniejszej sytuacji sieci aniżeli lokali należących do indywidualnych przedsiębiorców ma też fakt działania pod znanym, rozpoznawalnym szyldem. Klienci zdecydowanie chętniej wybierają popularne, sprawdzone marki niż te anonimowe. Trend ten sprzyjał będzie konsolidacji rozdrobnionego rynku. Jeszcze pod koniec lat 90. przeciętny Polak jadał poza domem tylko kilka razy w ciągu roku, podczas gdy Amerykanin zaglądał do restauracji 150 razy, a Francuz i Niemiec około 50-70 razy. Rewolucja nastąpiła nagle. W 2006 roku wartość rynku gastronomicznego szacowano na 17 mld zł. Dwa lata później już na 19,4 mld zł. Obecnie rynek ten wyceniany jest na 20,8 mld zł, co stanowi prawie ok. 6 proc. naszych dochodów. Dane GUS z marca 2010 roku potwierdzają te dane. Udział restauracji i hoteli w koszyku inflacyjnym konsumenta stanowił 6,7 proc., co oznacza wzrost o 0,4 proc.
Po okresie zaciskania pasa w 2009 i na początku 2010 roku ponownie korzystamy z usług gastronomicznych. Oprócz tego, że mamy zasobniejsze portfele, zmienia się też nasza obyczajowość. Żyjemy w biegu – więcej czasu spędzamy w pracy, a w przerwie obiadowej zamiast jeść kanapki, idziemy do pobliskiego lokalu lub zamawiamy gotowe dania przez telefon. Częściej posilamy się w drodze lub w samochodzie, ze znajomymi spotykamy się w restauracjach, tam też niejednokrotnie organizujemy imprezy rodzinne. Jedzenie poza domem powoli staje się standardem. Jak wynika z sondażu GfK Polonia, częściej decydujemy się jednak na tańsze fast foody i pizzerie niż restauracje. Nie dziwi więc fakt, że wiele sieci o ugruntowanej pozycji decyduje się na rozszerzanie sw
Co roku regularnie rośnie liczba punktów gastronomicznych działających na licencji franczyzowej. Według Raportu o franczyzie w Polsce w tym roku będzie ich już ponad 2 tys. Te wzrosty to zasługa nowej strategii, jaką obrali sobie franczyzodawcy. W dużych miastach robi się coraz ciaśniej, do tego dochodzi gwarancja wyłączności terytorialnej dla już działających partnerów, dlatego sieci wchodzą do coraz mniejszych miast. Na przykład pizzerie Telepizzy powstają w miastach liczących 40 tys. mieszkańców, a lodziarnie Bonano – 5 tys. mieszkańców. Jednocześnie zmniejsza się koszt prowadzenia biznesu – czynsz za lokal w małej miejscowości będzie niższy. Tak samo wygląda sytuacja w galeriach handlowych – w stołecznym centrum handlowym za 1 m2 powierzchni zapłacimy ponad 80 euro, zaś w mieście liczącym 100 tys. mieszkańców – ok. 25 euro. Poza tym niższe będą także pensje dla personelu. Dla porównania – średnie wynagrodzenia krakowianina wynosi 3,5 tys. zł brutto, zaś mieszkańca Tarnobrzegu – 2,6 tys. zł.
Większość właścicieli restauracji umożliwia swoim klientom zamawianie dań do domu lub do biur. W niektórych przypadkach tego typu zamówienia stanowią połowę przychodów. Oznacza to, że do inwestycji w biznes trzeba doliczyć koszt zakupu skutera lub niewielkiego samochodu. W ciągu dnia większość realizowanych dostaw dociera do biur, zaś wieczorami do domów klientów. Rozpoczynająca swoją przygodę z franczyzą pizzeria Zebra twierdzi, że opłacalne jest nawet otwarcie lokalu, który będzie zajmował się wyłącznie dostawą.
McDonald’s nie planuje wprowadzenia dostawy do klienta, jednak menedżerowie sieci szukają takich lokali, które umożliwiają składania zamówień z samochodu. Dwie na trzy restauracje Złotych Łuków działają w formacie McDrive. To propozycja dla zmotoryzowanych klientów. Na czterech kółkach działa też kilka sieciowych franczyz. Jedną z nich jest Wurst Kiosk oraz Bike Cafe. Zaletą mobilnej gastronomii jest to, że restauracja może w każdej chwili się przenieść. Jest to opłacalne przede wszystkim latem, kiedy organizuje się wiele masowych imprez pod chmurką. Ktoś w końcu musi nakarmić głodnych imprezowiczów. Efektem popularności tej formy gastronomii są organizowane zloty food trucków, gdzie goście, najczęściej osoby, które o wydarzeniu dowiadują się z Facebooka, mogą spróbować specjałów kilku mobilnych restauracji.
Bez względu na to, czy zdecydujemy się na prowadzenie kawiarni, fast foodu czy baru sushi, swoją obecność trzeba zaznaczyć na portalu społecznościowym. Większość sieci właśnie poprzez Facebook informuje klientów o aktualnych promocjach i nowo otwartych placówkach. Ulotki rozdane w okolicy oraz reklama w mediach lokalnych to uzupełnienie działań marketingowych obowiązkowych dla każdego restauratora.
Franczyzodawcy z branży gastronomicznej często pomagają swoim franczyzobiorcom w znalezieniu atrakcyjnego lokalu. Dotyczy to przede wszystkim współpracy z deweloperami budującymi centra handlowe. – Dzięki współpracy z Biesiadowem udało mi się wynająć lokal w galerii handlowej w Gorzowie Wielkopolskim. Właściciele centrów handlowych dokładnie weryfikują swoich najemców. Mało prawdopodobne, aby pizzeria bez rozpoznawalnego logo mogła powstać w tego typu obiekcie – mówi Przemysław Żok, współwłaściciel dwóch lokali Biesiadowa.
W galerii handlowej to jej zarządca przy podpisywaniu umów najmu dba o komplementarny zestaw najemców (tzw. tenant mix). Mało prawdopodobne, aby obok siebie w strefie food court znalazły się np. trzy bary sushi. Musi być różnorodnie. W przypadku restauracji prowadzonej w lokalu przy ulicy taka sytuacja jest prawdopodobna. Wtedy klient sam wybierze, do której restauracji wejdzie. Zanim to zrobi, niejednokrotnie spyta o opinię znajomych lub odwiedzi któryś z portali gastronomicznych. A na portalach typu Gastronauci.pl większość rekomendacji ma negatywny oddźwięk, bo z zasady wolimy dzielić się złymi wiadomościami.
– Uwagi klientów traktuję poważnie i dokładnie je weryfikuję. Wolę, żeby gość się poskarżył, dzięki temu dowiem się, w czym tkwi problem, niż jeśli wyjdzie z baru niezadowolony i nigdy nie wróci. Często czytamy też opinie gości na różnych portalach gastronomicznych na temat naszego lokalu. Nadzór nad jakością sushi ułatwia mi zresztą fakt, że mieszkam niedaleko, dlatego bywam tam nawet kilka razy w dziennie – opowiada Sonia Bohosiewicz, właścicielka baru sushi SushiBu w Warszawie.
ZOBACZ W KATALOGU

Am Am Kebab

Atelier Herosima

Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Berlin Döner Kebap

Beza Krówka Lody rzemieślnicze

Bike Café

Browar Korona

BuBu Bubble Tea

Cafe Słodziak

Candy Pop

Carat Kebab

Chinkalnia

Cochise Burger

Cofix Poland

Crazy Bubble

Cudo Vegan Sushi

Cukiernia Sowa

Cukrem i Solą

Da Grasso

DG Restauracje

Dobra Pączkarnia

Domino’s Pizza

Donuterie

Doskoi

Express Pizza American Style

FABBRICA Italian Comfort Food

Falla

Felix Chicken

Fit Cake

Good Chicken

Gorąco Polecam. Smaki z Piekarni

Grande Pizza

Gruby Benek

Hotdogzna

Japanos

Kashka

Kiss Kim Chi

Koku Sushi

Krowa Mać Burgers

Kurcze Pieczone

Langos

Le Pain Quotidien

Lodolandia & Kołacz

Lody Bonano

Lody Lida

Lviv Croissants

Maxipizza

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Meron

Ministerstwo Śledzia i Wódki

Mniami Ice Cream

Mr. Kebab

New York Hot Dog

New York Pizza Department
Pizzerie

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Night Burger

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pizza Factory

Pizza Hut

Pizzeria Stopiątka

Prosiak Polski Kebab & Fast Food

Przybij Piątaka

Ramen Shop by Sushi Kushi

Sahar Kebab

Salsiccia Pizzeria Napoletana

Sayuri Sushi

So Coffee

Stava

Steiku Haoss

Subway

Sulaiman Kebab

Sushi Bistro

Sushi Burrito

Sushi Kushi

Sushiroll Bistro – restauracje sushi

Szaszłykowo

Taco Bar

Tawerna Pepe Verde

The White Bear Coffee

Tibesti 2Go

Totti Pizza Rzymska

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

United Chicken

Wendy’s

Willisch
Lodziarnie

Young Burger

Yum Yum Kebab

ZapieCKanki

Zapiekankarnia – Zapiekanki, Bajgle, Pizza, Pasta

ŻarWok
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Willisch
Lodziarnie

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Alior Bank Partner
Placówki bankowe
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej