Marks and Spencer rośnie w Indiach

W Polsce pozostanie jednak bez franczyzy.
Marks&Spencer Reliance India, brytyjsko-indyjska spółka typu joint venture, ma już na półwyspie dekańskim 20 placówek. Jednak rosnące wynagrodzenia i popyt w Indiach skłoniły centralę sieci odzieżowej do wzbogacenia planów rozwoju na tamtejszym rynku. Produkty marki mają być docelowo sprzedawane w 70 punktach.
Marks&Spencer ma obecnie 320 placówek własnych i franczyzowych w 42 krajach, a na horyzoncie niezłe perspektywy. Według danych McKinsey & Company rynek odzieżowy w Indiach wzrośnie w tym roku o 25 mld dolarów, a zagraniczne przychody sieci wzrosną do 0,8-1 mld funtów. Obecnie odzieżowy gigant z południowej Azji pozyskuje 42 proc. zaopatrzenia, w przyszłości ten odsetek ma urosnąć do 70 proc.
Indie mają być priorytetową lokalizacją dla Marks&Spencer w kontekście rozwoju zagranicznego. Szef spółki, Marc Bolland, chce też zwiększać udziały w rynku w Szanghaju, a także przyspieszyć sprzedaż przez Internet na rynku angielskim. Liczy na wzrost przychodów ze sprzedaży o 30 proc. w ciągu czterech lat.
Bolland chce też rozwijać sieć na polskim rynku. Zamiary dotyczą jednak sieci własnej - wejście w tradycyjną franczyzę nie jest jednak planowane.
- Do niedawna za budowę sieci sprzedaży w Europie Środkowej była odpowiedzialna czeska spółka Coms, działająca jako master franczyzobiorca. Dwa lata temu doszło do zakupu 51 proc. jej udziałów przez Marks&Spencer – mówi Agnieszka Sus z Marks&Spencer.
W Polsce na zasadzie master franczyzy cztery strategicznie zlokalizowane sklepy posiadała firma MSF Poland, którą przed dwoma laty również wykupiła brytyjska centrala. Dziś na terenie Polski działa 16 sklepów M&S. Łącznie zatrudniają ponad 300 osób.
(gum)
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Willisch
Lodziarnie

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej