Eksportowa gastronomia

Coraz więcej polskich franczyzowych sieci gastronomicznych rozwija się za granicą.
Rodzima gastronomia nie tylko nie dała się kryzysowi, ale wykorzystała czas spowolnienia na ekspansję poza granicami Polski. W mijającym tygodniu swój lokal na Litwie uruchomiła Pizza Dominium, a wejście na zachodnie rynki sieci takich, jak Polskie Jadło czy Green Way jest już tylko kwestią czasu.
- Obecnie Dominium posiada cztery lokale za granicą. W 2009 roku otwarta została pierwsza restauracja w Dublinie (Irlandia), drugi lokal w stolicy Rumunii, Bukareszcie oraz w zeszłym tygodniu punkt w Wilnie – mówi Tomasz Plebaniak, prezes Dominium. - Decyzje o wyborze właśnie tych a nie innych miast zapadły na podstawie przeprowadzonych badań rynkowych, dotyczących m.in. zwyczajów i preferencji tamtejszych konsumentów. Są to regiony o dużym potencjale i niskim stopniu nasycenia w branży gastronomicznej, gdzie sektor restauracji typu casual dining dopiero się rozwija.
W zachodniej Europie swoją pozycję na rynku buduje już obecny w Anglii Nasz Naleśnik oraz sieć restauracji Gruby Benek, który otworzył placówkę w Niemczech.
- Jesteśmy także w trakcie zaawansowanych rozmów z kontrahentami z Czech – mówi Ilona Jakubowska, dyrektor działu marketingu i PR w Grubym Benku.
Plany ekspansji snuje także Jan Kościuszko, właściciel marek Gościniec, Lanczowisko, Polskie Jadło i Sztuka Pieroga. Wśród wymarzonych lokalizacji wymienia m.in. Austrię oraz Belgię.
Ze względu na popularność kuchni wegetariańskiej na rozwój za granicą liczy także Jerzy Szkolnicki, prezes Green Way'a.
- Planujemy otwierać lokale w Wielkiej Brytanii, Niemczech i w Szwecji - mówi Szkolnicki. - W tych krajach wegetarianizm bardzo mocno się rozwija. Wiemy też, że podaż ciągle nie jestwystarczająca. Ceny za najem lokalu są zbliżone do tych jakie spotykamy w kraju, a często nawet niższe.
(gum)
ZOBACZ W KATALOGU
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Willisch
Lodziarnie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej