Rozszerza się bunt producentów wobec marketów
Już nie tylko zakłady mięsne buntują się przeciw hipermarketom. Z dyktatem sieci wielkich sklepów walczyć chcą też producenci napojów, makaronów i piekarze.
Parcie hipermarketów na niską cenę prowadzi do psucia jakości żywności - alarmują producenci i Inspekcja Handlowa. W czwartek "Gazeta Wyborcza" opisała, jak producenci mięsa szykują się do walki w sądzie z wielkimi sieciami.
- Zgłosili się do nas producenci soków, wody, piekarze i producenci makaronów. Cieszą się, że wreszcie ktoś się odważył sprzeciwić sieciom. Proszą o rady i obiecują wsparcie - powiedział "Gazecie Wyborczej" Leszek Kawski z Krajowej Rady Drobiarstwa.
Producenci mięsa twierdzą, że wielkie sieci sklepowe narzucają im niekorzystne umowy handlowe. Dzięki serii aż 27 upustów wymuszanych przez sieci często sprzedają towar na granicy opłacalności. Jeden z dostawców opowiadał, jak przymuszony przez hipermarket do obniżania ceny w rezultacie obniżył też jakość wędlin.
Mógł to robić zgodnie z prawem, gdyż receptury są tajemnicą producentów, a polskie prawo nie reguluje, jakie normy powinien spełniać dany wyrób. O tym decyduje sam producent. Dlatego tak różnią się między sobą kiełbasy śląskie czy podwawelskie robione przez różne zakłady.
Kwaskowaty smak i galareta
Kiepską jakość niektórych produktów potwierdza Inspekcja Handlowa. Sprawdzała ona niedawno jakość najtańszych produktów żywnościowych w hiper- i supermarketach. Okazało się, że jedna czwarta wyrobów pod tzw. marką własną, czyli robionych na specjalne zamówienie sieci, miała zaniżoną jakość w stosunku do informacji na opakowaniu.
Najgorzej wypadły produkty mleczne - aż jedna trzecia spośród nich miała wady - oraz mięsne - tu problemy z jakością miało grubo ponad 20 proc. wyrobów. Wędliny były pompowane wodą, tłuszczem oraz skrobią, zaniżano w nich zaś ilość mięsa. W wędzonkach stwierdzono "smak kwaskowy, występowanie skupisk galarety, gumowatą konsystencję, wyciek soku". Z kolei np. w serach: "miąższ kruchy, mazisty, smak i zapach lekko gorzki, jałowy, odbiegający od typowego".
- Jeśli szynkę, która według wszelkich możliwych wyliczeń powinna kosztować 25 zł, można kupić za 11 zł, to znaczy, że jest tandetna - tłumaczy Bogdan Pietrzak z Inspekcji Handlowej. Dodaje jednak, że tandetna nie znaczy trująca.
Skazani na hipermarkety
Mimo narzekań na wielkie sieci producenci są skazani na współpracę z nimi. W tej chwili ok. 40 proc. artykułów spożywczych jest sprzedawanych za ich pośrednictwem.
- Bez sieci może się obejść mały lub średniej wielkości zakład, zwłaszcza jeśli ma własne sklepy lub hurtownie - tłumaczy prof. Andrzej Pisula z SGGW.
Według niego wielki zakład mięsny, który produkuje dziennie ok. 100 ton wędlin, jest skazany na hipermarket.
Bez wielkich sieci nie mógłby tyle sprzedawać, musiałby więc ograniczyć obroty, a przez to wzrosłyby koszty stałe (energia, gaz, kredyty, płace) w przeliczeniu na jeden kilogram wyrobów.
Wiele firm, jak może, unika jednak sieci. Zdaniem Macieja Dudy, współwłaściciela jednego z największych i najlepszych zakładów mięsnych w kraju, bezpieczny poziom sprzedaży w hipermarketach nie powinien przekraczać 15 proc.
Dzięki temu dostawca nie stanie się aż tak zależny od wielkich sklepów, by akceptować każdą podsuwaną do podpisu umowę.
ZOBACZ W KATALOGU

Al. Capone

Auchan

Booksale.pl

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Chorten

Czas na Herbatę

Delikatesy Centrum

Dr Konopny

Duży Ben Market Alkoholowy

Husse

Intermarché (Grupa Muszkieterów)

Leonidas

Odido

Oskroba

Pierrot Woda Źródlana

Polska Sieć Handlowa Lewiatan

SO FLY The Vape Shop

Stokrotka

Unikat Woda i Napoje

Wesoła Pani

Żabka
Sklepy typu convenience
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Willisch
Lodziarnie

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej