Marks & Spencer zamyka sklepy w Europie
Marks & Spencer oszczędzi sklepy w Polsce, Czechach i na Węgrzech.
Dziennik Prawo i Gospodarka poinformował, że brytyjski Marks & Spencer sprzedający odzież, kosmetyki i artykuły spożywcze z powodu kłopotów finansowych zamknie swoje sklepy w Europie kontynentalnej. Nie dotyczy to jednak Polski, Czech i Węgier, gdzie M&S ma po jednym sklepie. Jednostki w tych trzech krajach działają na zasadzie franchisingu, są więc odrębnymi firmami. Likwidacja obejmie natomiast te sklepy w Europie, które finansowo są związane bezpośrednio z brytyjskim właścicielem Marksa & Spencera - powiedziała gazecie Magda Kompaniejcow z działu marketingu warszawskiego M&S.
Ze względu na spadające zyski i coraz większą konkurencję ze strony m.in. Tesco i Asda, czy snobistycznych producentów Next, French Connection i Gap brytyjska sieć skoncentruje się wyłącznie na działalności we własnym kraju. Restrukturyzacja pochłonie do końca br. 4 390 miejsc pracy, w tym 40 proc. we Francji, gdzie znajduje się 18 sklepów z odzieżą tej marki. Zlikwidowane lub sprzedane zostaną też sklepy w Belgii, Holandii, Luksemburgu, Hiszpanii, Niemczech i Portugalii. Wartość ich ubiegłorocznej sprzedaży wyniosła 1,2 mld GBP z 8,2 mld GBP zsumowanych obrotów wszystkich oddziałów firmy. Ponadto spółka zrezygnuje ze sprzedaży wysyłkowej i pozbędzie się prawie połowy swoich brytyjskich nieruchomości, w tym największego w północnej Anglii sklepu w Manchesterze.
M&S zamknie też należące do niego amerykańskie sieci Brooks Brothers i Kings Supermerkets. Z kolei 10 sklepów w Hongkongu sprzedanych zostanie na zasadach franchisingu. Te posunięcia mają spowodować odrobienie strat w najbliższych 12 miesiącach. Podjęcie tych decyzji nie przyszło nam łatwo, ale są one konieczne, by zapewnić firmie lepszą przyszłość - powiedział Luc Vandevelde, prezes M&S.
W Wielkiej Brytanii firma chce sprzedawać tylko produkty pod własnymi markami. Poprawi ich jakość, dostępność i obniży cenę. W dużym stopniu do polepszenia kondycji finansowej ma przyczynić się dział spożywczy i kosmetyczny. M&S otworzy nowe sklepy z żywnością, w tym 30 kawiarni, a także 50 sklepów z kosmetykami.
Wiecej: Monika Krusze, Prawo i Gospodarka, 30 marca 2001, s.8
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Willisch
Lodziarnie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej